eur:
413.99
usd:
396.5
bux:
78741.84
2024. december 23. hétfő Viktória
Sárkánytáncot járó táncosok a kínai holdújév alkalmából tartott ünnepségen a ranguni kínai negyedben 2019. február 5-én. A kínai holdnaptár szerint idén február 5-én köszönt be az új év, amely az állatövek szerint jelölt tizenkét esztendő közül a disznó éve lesz.
Nyitókép: MTI/AP/Thein Zaw

Itt a Holdújév: Kínában több utazásra számítanak, mint ahány ember él a Földön

Kínában az év legnagyobb családi ünnepe a Holdújév, és előrejelzések szerint az idén az emberek 9 milliárd hazai utazást bonyolítanak le. Ez majdnem kétszer annyi, mit tavaly. Mindez nagy öröm az utazási ágazatnak, de csak ideiglenes lökést ad a gazdaságnak.

Az idén február 10-re esik a hagyományosan heteken át ünnepelt kínai újév, avagy Holdújév, és hivatalosan pénteken startolt az utazási időszak.

Szokás szerint ilyenkor kínaiak milliói indulnak útnak családlátogatásra a hatalmas országban, így azok a migráns munkások is, akik az egykori Középső Birodalomnak az otthontól valamely távoli szegletében dolgoznak. Ez a világ évente ismétlődő, legnagyobb migrációs hulláma.

Tavaly épphogy törölték a szigorú pandémiás korlátozásokat az ünnep előtt. Talán ennek is betudható, hogy akkor „csak” 4,7 milliárd utat bonyolítottak le a kínaiak. Az idén már megjött a bátorság és a kedv is, így a becslés az, hogy kilencmilliárd utazásra lehet számítani. Az Air China légitársaság bejelentette, hogy a negyven napos időszakban napi extra 1700 járatot indít.

Repülők, vonatok, autók

Ami érdekes: a már beindult utazási őrület közepette sok lesz az autós út – Li Jang helyettes közlekedési miniszter szerint 7,2 milliárd. Vonattal az ünnepi időszakban „mindössze” 480 millió utat bonyolítanak majd le, de ez 38 százalékos ugrás a tavalyi évhez, és 18 százalékos növekedés a pandémia előtti, 2019-hez képest.

Szintén javuló tendenciát mutat a légiközlekedés: körülbelül 80 millió extra útra számítanak az idén. Ez 9,8 százalékos növekmény 2019-hez képest.

A sanghaji reptéren viszont több mint 57, a pekingin pedig 60 százalékkal emelkedik meg a forgalom.

Van jegy, felárért

A Reuters tudósítása arra utal, hogy nem könnyű jegyhez jutni. A hírügynökség idézi Miranda Kuót, a 2023-as Ázsia-játékokat rendező, Hangcsou város egyik technológiai cégének 25 éves grafikusát, akinek sikerült jegyet vennie a Csinanba tartó gyorsvasútra, de csak úgy, hogy 13 százalékos felárat fizetett.

„Az idén nehéz jegyhez jutni, szinte egyetlen kollégámnak sem sikerült. Sokan még mindig várólistán vannak”

– mondta.

A kínaiak a pandémia után elkezdtek kimerészkedni külföldre, légitársaságaik 2500 új járatot indítanak a Holdújévre, és a trip.com oldal becslései szerint tízszer annyi utat bonyolítanak le – főleg Thaiföldre, Japánba és Dél-Koreába –, mint tavaly ilyenkor.

A hazai kedvelt célpontok között van az orosz templommal és konyhával is rendelkező „jégszobrok városa”, az északi Harbin, valamint a délen fekvő Szanja.

A turizmus nem gyógyír a gazdaság bajaira

Kínába ugyanakkor kevesebb külföldi turista utazik, mint a pandémia előtt – az egyik iroda például azt mondta a Visaguide című oldalnak, hogy csak a korábbi utasszám 35-40 százalékát tudja produkálni.

A turizmus felpörgetése érdekében Peking kölcsönös vízummentességi szerződést kötött Thaifölddel, amely várhatóan márciusban lép érvénybe és egy sor további délkelet-ázsiai országgal is. A South China Morning Post című hongkongi lap szerint az utazások infúzióként hatnak a szállodai, valamint a vendéglátó ágazatoknak is, de csak „rövidtávú megoldást jelentenek, és nem tudnak egész évre szóló lendületet adni”.

Közgazdászok szerint Kínának a most zajló ingatlanpiaci válságra és a magáncégek támogatására kell koncentrálnia.

„Tavaly, a pandémiát követően, sajátos módon a fogyasztás adta az 5,5 százalékos GDP-növekedés 82,5 százalékát. Az idén azonban ez visszaesik a normális 60 százalékra” – mondta Lian Ping, a Vezető Kínai Közgazdászok Fóruma nevű szervezet vezérigazgatója. „A gazdasági növekedés jobbára a magánszektor reformjától, a kockázatok csökkentésétől és az ingatlanágazat stabilizálásától függ” – tette hozzá.

Minderre rátesz még egy lapáttal az is, hogy a geopolitikai bizonytalanság közepette gyenge marad az idén a kínai export.

Címlapról ajánljuk

Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Miután szombaton évzáró nemzetközi sajtótájékoztatót tartott a miniszterelnök, vasárnap este az M1-nek is interjút adott. Meglátása szerint Brüsszel nagy árat fog fizetni azért, hogy még mindig úgy gondolja, mindent az eddigiek szerint kell tovább csinálni. Ukrajnában és a világban is új realitás van, ehhez kell alkalmazkodni, Magyarország is ezt teszi a gazdasági semlegességgel és a jövő évi költségvetéssel is. "Jobban fogunk élni, de hogy szebben tudunk-e, ez a kérdés" - zárta az interjút.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.23. hétfő, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
Érintésmentes fizetésben élen jár Magyarország, de a kereskedőknek még van hova fejlődni

Érintésmentes fizetésben élen jár Magyarország, de a kereskedőknek még van hova fejlődni

Magyarországon a kártyás fizetések 99 százaléka érintésmentesen zajlik, ami nemzetközi összevetésben is kimagasló eredménynek számít, és már minden negyedik kártyának van digitális mása az óránkon vagy telefonunkon - mondja Márkus Gergely, a Mastercard Magyarországért és Szlovéniáért felelős country managere. Ugyanakkor a magyar kereskedők felénél lehet csak kártyával fizetni, ebben még lehetne fejlődni. A szakértő szerint a bolti vásárlásoknál a mobil fel fogja váltani a plasztikot, az online fizetéseket a "Click to pay" egykattintásos fizetés teszi kényelmesebbé.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×