eur:
411.12
usd:
392.19
bux:
79229.24
2024. november 21. csütörtök Olivér
Nyitókép: Ralf Roletschek/ Wikimedia

Európa nem hisz a hidrogén-meghajtású kocsikban

Ne számítsunk a hidrogén-meghajtású kocsik tömeges elterjedésére – ezt üzente az Európai Uniónak az autógyártó ágazat néhány vezetője. Az unió motorjának számító Franciaország és Németország Kínával rivalizálva, jelentős összegeket akar áldozni hidrogénalapú energia fejlesztésére.

„Egyáltalán nem lesz hidrogén az autókban” – mondta Herbert Diess, a Volkswangen főnöke a Financial Timesnak. Legalábbis szerinte az európai autókban nem. Ő volt a cégnél az, aki felügyelte az elektromos átállásra indított, 35 milliárd eurós projektet.

„Hidrogénmeghajtás 10 év múlva sem lesz, mert az fizikailag nem reális”

– mondta a szakember.

Pedig a hidrogén „tiszta” energiaforrásnak számít, és használata illeszkedne az Európai Unió 2050-re meghirdetett karbonsemlegességi célkitűzéséhez, amellyel hatalmas nyomás alá helyezték az autógyártó ágazatot. Mindez azt jelenti, hogy a gyártóknak nagy büntetésekkel kell szembenézniük, ha nem iktatják ki a fosszilis üzemanyaggal hajtott kocsikat.

Az európai terv részeként Franciaország és Németország együttesen 16 milliárd eurót költ a hidrogénalapú energiatermelésre, ami az unión belül a legnagyobb ilyen befektetés.

A nagy európai autógyárak azonban szkeptikusak – írja a Financial Times.

  • A Daimler-Benz például évtizedeken át kísérletezett hidrogén-meghajtású kocsikkal – sikertelenül –, és tavaly végleg leállította a programot.
  • A BMW még nem adta fel, de nem is nagyon erőlködik.
  • A Peugeot gazdája, a francia PSA sem bizakodó és inkább az elektromos kocsik fejlesztésébe fekteti energiáját.

Meglepő azonban a kontraszt az ázsiai versenytársakkal. A japán Toyota élen jár a hidrogén-meghajtású autók terén. 2014. óta a piacon van első ilyen modellje, a Mirai. A dél-koreai Hyundai is nagy pénzeket költ a fejlesztésre, kihasználva a bőkezű állami támogatást és azt a tényt, hogy vállalati ügyfelek hidrogén-autó parkot akarnak maguknak.

Európában viszont a szigorú uniós emissziós szabványok arra késztették az autógyártókat, hogy több tízmilliárd eurót fektessenek az elektromos autók szívét adó akkumulátorok fejlesztésébe. Számukra ez kiszámíthatóbb és költséghatékonyabb, szemben a hidrogénnel.

Ágazati vezetők szerint állami támogatás nélkül évente 100 ezer hidrogén-meghajtású kocsit kellene eladni ahhoz, hogy elkezdjen gyorsan kiépülni az ilyen járművek üzemeltetéséhez szükséges töltőállomás-hálózat és megtérüljön az a pénz, amit a hidrogénes kocsik fejlesztésébe fektettek be.

A franciák szerint megjelenhetnek a hidrogén-üzemű járművek, de ezek nem személyautók, hanem buszok, vonatok, taxik, hajók és teherkocsik lehetnek, amelyek rögzített útvonalon közlekednek – erről beszélt Benoit Potier, az Air Liquide nevű cég főnöke. Németországban már 2018-ban teszteltek hidrogén-meghajtású vonatot és a Siemens a német államvasutakkal együttműködve olyan hidrogénvonatot tervez, amelyet 15 perc alatt lehet újratölteni.

Az ilyen szerelvények váltanának fel 1400 jelenlegi dízelvonatot.

Amivel sok széndioxid-emissziót lehetne megspórolni Európának, az a hidrogén-meghajtású kamionokra való átállás lenne. A kamionok az összes európai jármű 2 százalékát teszik ki, de a közúti szállításból származó emisszió 22 százalékát adják.

Szakértők szerint esetükben 70 százalékos hatékonyságú lehet csak a hidrogéncella és egy elektromos akkumulátorra és motorra is szükség van – ezért egy ilyen jármű üzemeltetése háromszor többe kerülne, mint egy elektromos kamioné. Viszont az elektromos kamion üzemeltetése – a nehéz akkumulátor miatt – szintén drágább lenne, mint a hagyományos.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Kalas Vivien Várhelyi Olivér uniós biztosi jelöléséről: kompromisszumos megoldás született

Kalas Vivien Várhelyi Olivér uniós biztosi jelöléséről: kompromisszumos megoldás született

A magyar uniós biztosjelölttől elvett szakterületek közül kettő az egészségügyi válságkezeléshez, egy pedig a szexuális és reprodukciós jogokkal kapcsolatos hatáskörhöz kapcsolódik – mondta az InfoRádióban a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Eötvös József Kutatóközpont Európa Stratégia Kutatóintézetének főreferense. Kalas Vivien szerint az új Európai Bizottságtól nem igazán várhatók nagy változások, talán az ECR képviselőcsoport hozhat be új gondolatokat a mindennapos munkába.

Kaiser Ferenc: az oroszoknál maradhatnak az elfoglalt ukrajnai területek, de ez rablóháborút legitimálna

Békekötés nem várható, maximum tűzszünetet lehet elérni Ukrajnában, ami viszont nem biztos, hogy elég lesz az Egyesült Államoknak – mondta az InfoRádióban a Nemzeti Közszolgálati Egyetem docense arra reagálva, hogy egyes források szerint Vlagyimir Putyin tárgyalna az ukrajnai fegyverszünetről Donald Trumppal. Kaiser Ferenc szerint ha elapadnak a nyugati támogatások, akkor egész Ukrajna elveszhet.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Kemény szankciót jelentett be Amerika - Hogyan érinti ez a magyar gázellátást?

Kemény szankciót jelentett be Amerika - Hogyan érinti ez a magyar gázellátást?

Az Egyesült Államok újabb szankciókat vezetett be Oroszország ellen, ezúttal a Gazprombankot és további 50 kisebb-nagyobb orosz pénzintézetet célozva meg. A lépés célja, hogy tovább korlátozza Oroszország hozzáférését a nemzetközi pénzügyi rendszerhez, és megnehezítse az ukrajnai háború finanszírozását. Az intézkedések a Biden-adminisztráció utolsó hónapjában történnek, és jelentős hatással lehetnek az orosz költségvetésre, de a magyar gazdaság szempontjából is izgalmas a helyzet, mivel Magyarország évente 4,5 milliárd köbméter földgázt kap Oroszországtól, amelyet az a Gazprom szállít, akinek a szankció alá kerülő Gazprombank kezeli a pénzügyeit. Magyarország külügyminisztériuma már vizsgálja az orosz bankkal szembeni amerikai szankciók esetleges hatását, az amerikai pénzügyminisztérium azonban figyelmeztetett: aki a szankcionált bankokkal levelező kapcsolatot tart fenn, az "jelentős szankciós kockázattal" szembesülhet.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×