eur:
410.96
usd:
392.3
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
Nyitókép: Pixabay.com

Afrika, Ázsia! – még csak most fog igazán beindulni a Spotify

Tovább terjeszkedik, és több mint egymilliárd felhasználót céloz meg a Spotify. A zene- és podcastközvetítő (streaming) cég 85 újabb piacra lép be hamarosan az ázsiai, afrikai és karibi országokban.

A Spotify-t 2006-ban alapította Stockholmban Daniel Ek és Martin Lorentzon, és 2018-ban már a New York-i tőzsdén kereskedtek a papírjaival.

Bár léteznek más platformok is, mostanra megkerülhetetlen lett és sikeresen lovagolta meg a 2013 és 2018 közötti hullámot, amikor a Nielsen szakcég szerint 1147 százalékkal, 49 milliárdról 611 milliárdra nőtt az online streamelt zenék és podcastok száma. A zenehallgatásnak ez a módja 2018-ra már a régebben „lemeziparnak” nevezett ágazat bevételeinek 75 százalékát adta, és a Spotify a lemezipar legnagyobb bevételi forrása lett.

A hétfői bejelentés szerint a jelenleg 345 millió felhasználóval rendelkező Spotify egymilliárdnál több felhasználót akar szerezni, és megpróbál a világ domináns internetes zene- és podcastlejátszójává válni. Ehhez Ázsiát, Afrikát és a Közel-Kelet vette célkeresztbe, ahol a világ népességének döntő része él, de ahonnan jelenleg csak bevétele 20 százalékát kapja.

A terjeszkedésben a világ változó zenei ízlése is segíti. Mint a Bloomberg megjegyezte: régebben Amerika-centrikus volt a popzene világa. Ma azonban

a legnagyobb számú rajongót már az indiai, nigériai, dél-koreai és latin-amerikai előadók vonzzák.

A K-Pop például nyugaton is népszerű, annak ellenére, hogy a hallgatók nagy része nem is ért koreaiul.

A befektetőknek tetszett is, amit hallottak, mert ennek nyomán 6 százalékkal ugrottak meg a cég részvényei. A pandémia elmúlt éve alatt 160 százalékos volt a drágulás, a stockholmi székhelyű vállalatot most már 70 milliárd dollárra értékelik. A cég a zene mellett növelni akarja a podcastok és audiokönyvek arányát a kínálatban, és a podcastereknek újabban olyan platformot kínál, amelyen keresztül előfizetőket szerezhetnek maguknak.

Bár a felhasználók szeretik, a zenészekkel kutya-macska viszonya volt a cégnek, mivel sok művész panaszkodik arra, hogy csak kevés pénz folyik be a Spotify-on és a többi streamszolgáltatón keresztül. Az egyik ok:

a jogdíj nem fix,

hanem a művész úgynevezett „piaci részesedése” alapján számolják ki.

A Yahoo Finance pár évvel ezelőtt idézte Henderson Cole New York-i médiajogászt, aki elég szemléletesen érzékeltette, hogy mennyit ér a zenészek munkája;: ha valakinek a számát egymilliószor streamelik, abból átlagban 4000 dollár üti a markát. Bruce Springsteen zenekarának egy tagja ki is posztolt egy jogdíjcsekket, rajta a „masszív” 7 dollár 1 centes, streamelésből kapott bevétellel.

Thom Yorke, a Radiohead frontembere 2013-ban azt mondta: „ne legyenek illúzióitok, az új zenészek, akiket a Spotify-on fedeztek fel, nem kapnak egy vasat sem. A részvényesek viszont nemsokára dőzsölni fognak a pénzben. Ilyen egyszerű."

A jogdíjak szerkezete a valóságban ennél egy kicsit összetettebb, és az iparág az előadók felső egy százalékának kedvez: ők jól járnak a Spotify-jal és más platformokkal, míg a többi zenész nem hagyatkozhat arra, hogy meg tudjon élni az internetes letöltésekből. Ezért még viszonylag nagy sztárok is, mint például Taylor Swift, nagy cégekkel kötnek promóciós szerződéseket. Swift emlékezetes módon visszatartotta egyik albuma Spotify-premierjét, és a cég szabályosan megpróbálta visszacsábítani.

Az énekesnő, aki korábban egy hitelkártyacég termékét népszerűsítette a promóciós segítségért cserébe, végül vissza is tért.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×