eur:
411.68
usd:
395.29
bux:
79551.8
2024. november 23. szombat Kelemen, Klementina
Egy munkás bezárja a kaput a European Causeway Skóciából érkezett kompján az észak-írországi Larne kikötőjében 2021. február 2-án. Észak-Írországban a hatóságok azonnali hatállyal felfüggesztették az állati eredetű élemiszerek fizikai ellenőrzését és áthelyeztek 12 alkalmazottat, akiknek munkáját kockázatosnak ítélték a brit EU-tagság megszűnését (Brexit) követő hosszabb ügyintézés miatti feszültségek és fenyegetések miatt.
Nyitókép: MTI/AP/Peter Morrison

Posztbrexit feszültségek az északír kapcsolatok miatt

Nagy-Britannia tartsa be a brexit szerződés észak-írországi jegyzékét, mielőtt rugalmasságot kérne. Erre figyelmeztették Brüsszelből egy kétoldalú tárgyalás előtt. Közben nem szűnnek a napi gondok: a Franciaországból történő közúti szállítás például 50 százalékkal drágult.

Másfél hónapja kötötték meg a brexitszerződést, de a civilizált válás ellenére az Európai Unió és Nagy-Britannia viszonya korántsem felhőtlen.

Egy sor területen elégtelenül működik a rendszer

A vakcinavita után – melynek során a felek kimutatták a foguk fehérjét -, most ismét a brexitegyezmény Észak-Írországra vonatkozó jegyzéke okoz fejfájást.

Földrajzi és politikai helyzete miatt az országrész az európai vámunió és közös piac része maradt, szemben Nagy-Britannia többi részével. Emiatt a brit főszigetről oda küldött árukat ellenőrzésnek vetik alá. Azért, hogy az ír-északír határ szabadon átjárható legyen és ne ássa alá semmi az észak-írországi békeszerződést.

A térséget érintő gondokról szóló londoni csütörtöki találkozó előtt Maros Sevcovic, a Brüsszeli Bizottság alelnöke felszólította a briteket: „teljességgel tartsák be” a szabályokat, mert most egy sor területen megsértik azokat. Például: az északír kikötőkben még „nem teljesen működnek a vámposztok”.

Nagyon kevés áru eredetét ellenőrzik és kevés a fizikai ellenőrzés, kivéve az élőállat, hal- és termények esetében. Észak-Írországba „érvényes igazolás” hiányában is beengedik az árukat – tette hozzá a biztos.

London azt szeretné, hogy tolják ki két évvel például a brit főszigetről észak-írországi szupermarketekbe küldött étel kötelező ellenőrzését. Az ilyenfajta rugalmasságot viszont csak akkor várhatják el, ha alkalmazzák a megállapodásban foglaltakat – mondta Sefcovic.

A hétköznapi életet is megkeseríti

A komplikált politikai vitának tűnő, de a lakosság egy részének életére közvetlenül kiható feszültség mellett a napi gyakorlatban is ilyen-olyan gondok merülnek fel a brexit utáni kereskedelmben.

Januárban például a 50 százalékkal megugrott a Franciaországból Nagy-Britanniába történő közúti fuvarozás költsége. Az ok: a kamionosok több pénzt követelnek a brit utakért, mert attól tartanak: ha gondok merülnek fel a megkövetelt csatolt dokumentációval, akkor áru nélkül, üres kamionnal tehetik meg a visszautat.

A borúlátó jóslatok, miszerint felzsúfolódnak és dugókat okoznak majd a teherkocsik, nem váltak valóra. A fordítottja viszont igen:

sok, friss árut szállító kisebb cég számára olyan drága és időigényes lett a papírmunka, hogy veszteségessé vált Nagy-Britanniába fuvarozni.

Európa legnagyobb ellátási lánc- és logisztikai technológiai platformja, a Transporeon szerint a sofőrök a francia-brit, illetve lengyel-brit útvonalakon nem vállalnak fuvarokat.

Közben az Egyesült Királyságból az EU-ba irányuló export 68 százalékkal esett vissza az év eleje óta – közölte a brit Közúti Fuvarozók Szövetsége (RHA), a brit kormány azonban kétségbe vonta az adatot. Emellett a britek jelenleg nem tudnak kagylót, rákot és osztrigát exportálni az EU-ba. Korábban az emberi fogyasztásra még alkalmatlan brit fogást Európában tisztították meg. Mivel a szigetország immár harmadik országnak számít, ezt a folyamatot otthon kéne elvégezni – ez pedig a gyakorlatban a brit „tenger gyümölcseinek” európai importtilalmát jelenti.

Címlapról ajánljuk
Gyenesei Leila: új vezetéssel és más szemlélettel nagy lendületet kaphat az öttusa

Gyenesei Leila: új vezetéssel és más szemlélettel nagy lendületet kaphat az öttusa

Tizenkét év után lett újra magyar tagja a Nemzetközi Öttusa Szövetség elnökségének, miután Gyenesei Leilát beválasztották az irányító testületbe a tisztújító kongresszuson. A világbajnok öttusázó az InfoRádióban elmondta: a sportág népszerűbbé és jobban eladhatóbbá válhat azzal, hogy a lovaglás helyére bekerült az akadályverseny a számok közé.

Demkó Attila: az orosz–ukrán háború legvéresebb szakasza következik

A lehetséges tárgyalások előtt várható a háború legrosszabb szakasza – mondta az InfoRádióban a biztonságpolitikai szakértő, miután Ukrajna nyugati rakétákat lőtt ki Oroszországra, az pedig minden korábbinál keményebb válaszlépésekkel fenyegetőzik, sőt egyet már végre is hajtott Dnyipro városával szemben.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Nagy Márton
nemzetgazdasági miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×