A kelet-szlovákiai gyárban 2004 óta 135 ezer autót raktak össze, melyeket Oroszországba exportáltak. Oliver Grünberg, a Volkswagen Slovakia igazgatótanácsának elnöke azzal indokolta a német autóipari óriás enyickei gyárával kapcsolatos lépését, hogy az orosz piacon már nincs igény arra, hogy az autókat itt szereljék össze, ezért a Kassa környéki csarnokait bérbe adja a gyár.
A Volkswagen üzemei Oroszországban Vlagyivosztok körül összpontosulnak. Mivel a helyi munkások nem voltak képesek a kívánt minőségi követelményeknek megfelelő autók gyártására, az oroszok magas behozatali vámot vetettek ki az importjárművekre. Ez egyedül úgy volt megkerülhető, hogy a már kész autókat előbb Szlovákiában szétszerelték, majd Vlagyivosztokban újból összeszerelték. Az orosz alkalmazottak így olyan készségekre tettek szert, amelyek birtokában mára a szlovákiai exportautók nélkül, maguk is képesek teljes értékű gépkocsik gyártására.
A Volkswagen pozsonyi vezetésének viszont eltökélt szándéka, hogy 2025-ig 30 százalékkal növeljék a fővárosi üzem hatékonyságát, ahol tavaly 408 208 gépkocsi gördült le a gyártósorról. A hatékonyság növelésének jegyében most szupermodern robotok bevetésével háromezer, főként munkaközvetítő ügynökségek révén alkalmazott munkásától válik meg a cég. Oliver Grünberg úgy fogalmazott, célzott restrukturalizációs folyamatok várnak a Volkswagenre.
„A gyártási folyamatok kiterjesztése is szóba kerülhet egy újabb kelet-európai üzemben.
Ugyanakkor nincs szó arról, hogy a Pozsonyban gyártott termékek másik üzembe történő célirányos áthelyezésére kerülne sor. Az azonban még nem dőlt el, hogy ez az újonnan létesülő gyár megépül-e, s ha igen, mikor” – fogalmazott Grünberg.
A szomszédos Csehországban a Cseh Autóipari Szövetség szerdán ismertetett adatai szerint 363 052 személygépkocsit gyártottak az idei első negyedévben, ami éves összehasonlításban 3,8 százalékos csökkenést mutat. A legnagyobb csehországi autógyár, a Škoda Auto 231 280 kocsit gyártott, három százalékkal kevesebbet, mint 2018 első negyedében. A Hyundai termelése 12 százalékkal esett vissza.
A cseh autóipari szövetség azzal számol, hogy a gépkocsigyártás a második negyedévben újra emelkedő pályára áll és növekedni fog. Az év első negyede hagyományosan gyengébb, mint a többi része.