Infostart.hu
eur:
385.19
usd:
328.11
bux:
109607.58
2025. december 13. szombat Luca, Otília
COLON, PANAMA - SEPTEMBER 20: Visitors look on as the container ship Tampa Triumph passes through the Aqua Clara locks while transiting the Panama Canal on September 20, 2023 in Colon, Panama. The Panama Canal Authority is continuing to restrict the number of vessels that pass through the Panama Canal locks as drought has caused water levels at Gatun Lake to drop. The locks depend on millions of gallons of fresh water from the manmade lake to fill locks in Panama City and Colon in order to transit shipping vessels from the Pacific Ocean to the Caribbean Sea. Over one hundred ships are waiting to transit the canal and the backup could delay goods heading to the United States for the holiday season. It takes an average of 8-10 hours for a ship to transit the 50 miles through the canal versus several weeks to travel thousands of miles around Cape Horn and the southernmost parts of South America. (Photo by Justin Sullivan/Getty Images)
Nyitókép: Justin Sullivan/Getty Images

Donald Trump Panama visszavételével fenyeget, meg is jött a válasz

Panama szuverenitása és függetlensége nem képezi vita tárgyát - jelentette ki vasárnap José Raúl Mulino panamai elnök az X-en, miután Donald Trump megválasztott amerikai elnök a szerinte túl magas használati díjak miatt a Panama-csatorna visszavételével fenyegette meg a közép-amerikai országot.

"A Panama-csatorna minden négyzetmétere és a környező terület is Panama tulajdona és az is marad" - hangsúlyozta Mulino. A panamai elnök egyben visszautasította, hogy Kínának befolyása lenne a vízi út igazgatására. Mindemellett védelmébe vette a Panama által megszabott használatai díjakat, mondván, azokat nem "hasraütésszerűen állapítják meg".

Trump szombat este a Truth Social rövid üzenetküldő platformon azt írta, hogy a követelt díjak "nevetségesek", különösen mivel az Egyesült Államok "rendkívüli nagylelkűséggel" viseltetett Panama iránt. Arra is figyelmeztetett, nem fogja hagyni, hogy a csatorna "rossz kezekbe" kerüljön, utalva az esetleges kínai befolyásra.

A csatornát nagyrészt az Egyesült Államok építette meg, és tartotta ellenőrzése alatt évtizedekig a környező területet. A közös igazgatás időszakát követően 1999-ben adták át a csatorna teljes ellenőrzését Panamának, ugyanakkor a hongkongi CK Hutchison Holdings egyik leányvállalata üzemeltet már hosszabb ideje két kikötőt a Panama-csatorna Karib-tengeri és csendes-óceáni végein.

(A nyitóképen: Érdeklődők nézik, ahogy a Tampa Triumph konténerhajó áthalad az Aqua Clara zsilipeken, miközben áthalad a Panama-csatornán 2023. szeptember 20-án a panamai Colonban.)

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.15. hétfő, 18:00
Mészáros Andor
az Eötvös Loránd Tudományegyetem BTK Történeti Intézetének docense
Wambach: A magyar gazdaságban a legtöbb területen aggasztó a helyzet

Wambach: A magyar gazdaságban a legtöbb területen aggasztó a helyzet

Achim Wambach, a Leibniz Centre for European Economic Research (ZEW Kutatóintézet) igazgatója és a Mannheim Egyetem professzora szerint a magyar gazdaság elmúlt évekbeli stagnálását több különböző tényező (EU-s források hiánya, egyes szektorok túlszabályozása, külkereslet csökkenése) okozza, a trendek pedig hosszú távon sem biztatóak. A közgazdász a Portfolionak adott interjújában arról is beszélt, hogy Magyarország sokat profitálhatna az európai értékláncok földrajzi átrendeződéséből, ehhez azonban kiszámíthatóbb szabályozási környezetre és gazdaságpolitikára lenne szükség. Wambach véleménye szerint Közép-Európa és Magyarország gazdasági jövője a jó minőségű oktatásban és a kutatás-fejlesztésben van, a régió ugyanis csak ezen keresztül tud majd meghatározóvá válni bizonyos gazdasági területeken és a korábbinál szervesebb módon bekapcsolódni a nemzetközi ellátási láncokba.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×