A német Volkswagennek milliárdokba került és hatalmas presztízsveszteséget okozott a dízelmotorjai hamis mérési adatai körül kirobbant nemzetközi botrány, amelynek során különösen az amerikai hatóságok kardoskodtak a kemény büntetésért.
Most Olaszországon a sor és ezúttal nem az amerikaiak, hanem
az EU sújt le egy olasz-amerikai vegyesvállalatra, a Fiat-Chryslerre.
Uniós illetékesek szerint a nemzeti kormányok összejátszanak a befolyásos „autógyártó-lobbival” és a leghatásosabb eszköz a kezükben a szennyezőnek kikiáltott dízelmotorok elleni fellépésben a jogi eljárás.
Az EU-s szabályozószervek szerint Olaszország nem szolgáltatott kellő bizonyítékot arra, hogy miért használnak a Fiat-Chrysler dízelek tesztje során olyan eszközöket, amelyek lefojtják a nitrogén-oxid kibocsájtást – ami városi és országúti környezetben magasabb lenne – írja a Reuters.
„Az olasz hatóságoknak meg kell győznünk bennünket az ilyen eszközök értelméről és így arról, hogy jogosnak tekinthető a használatuk” – mondta egy EU-forrás.
Az olasz közlekedési minisztérium nem sietett a kommentárral. Februárban ugyanakkor azt mondta: nem talált a mérési adatokat torzító, illegális szoftvert a Fiat-Chrysler autókban.
Az ilyen programokat használó eszközök már 2007 óta tiltottak az unióban. A figyelem az Amerikában kipattant Volkswagen-botrány után irányult rájuk. Az elmúlt években pedig felpörgött az általában gazdaságosabb és kevesebb szén-dioxidot kibocsájtó dízelmotorok elleni kampány, mivel aktivisták és egyes kormányzati szereplők szerint is a nitrogén-oxid kibocsájtás egy sor légzési betegségért és korai halálért felelős.
A tesztek kapcsán az európai autógyártók azzal érveltek, hogy a szabályozás szerint joguk van biztonsági okokból vagy a motor védelmében lekapcsolni az emissziót szabályozó rendszert.
A brüsszeli bizottság tavaly öt ország – köztük Nagy-Britannia, Németország, Spanyolország – ellen indított eljárást, mert szerinte nem ellenőrzik megfelelő módon autóiparukat.
A Fiatot egyébként épp Németország vádolta meg azzal, hogy rejtett szoftverrel hamisítja meg a Fiat 500x, a Fiat Doblo és a Jeep Renegade modellek mérési adatait. Berlin Brüsszelt kérte fel a közvetítésre, ami márciusban eredménytelenül zárult.
A jelenlegi uniós szabályozás szerint a nemzeti szervek felügyelik autóiparukat, és ha az egyik tagállamban engedélyezik egy kocsi árusítását, akkor azt az unió más országaiban is korlátozás nélkül piacra lehet dobni.