Infostart.hu
eur:
355.58
usd:
308.05
bux:
133372.63
2026. június 9. kedd Félix
Nyitókép: Pexels

Másképp lehet a zsírfogyasztás a stroke kockázata, mint eddig hittük

Nem az elfogyasztott zsír mennyisége a döntő – derül ki egy friss kutatásból.

Nem az számít, mennyi, hanem hogy milyen típusú zsírt fogyasztunk: az állati eredetű zsírok valóban növelik a stroke előfordulásának kockázatát, de a növényi eredetűek alacsonyabb rizikóhoz köthetők.

"Ha mindenki képes lenne olyan apró változtatásokra, mint például a vörös és feldolgozott húsok fogyasztásának csökkentése, az óriási hatással lenne a közegészségügyre" – mondta Fenglei Wang, a tanulmány vezetője, a Harvard posztdoktori kutatója.

Több évtizednyi adatot dolgoztak el

Az eredmények több mint 117 ezer egészségügyi szakember 27 éven át gyűjtött adataiból származnak. Az adatokat az Egyesült Államok két legnagyobb és leghosszabb ideig tartó táplálkozási tanulmányából – a Nurses' Health Study és a Health Professionals Follow-up Study – nyerték. Ezekben a vizsgálatokban a résztvevők rendszeresen töltöttek ki táplálkozásukra vonatkozó kérdőíveket, valamint a kutatók rendelkezésére bocsátották az egészségügyi dokumentációt. Tény ugyanakkor, hogy a két tanulmány résztvevői túlnyomórészt fehér egészségügyi dolgozók.

Stroke akkor következik be, ha az agy egy részének vérellátása megszűnik. Ezt okozhatja vérrög, ez az úgynevezett iszkémiás stroke, vagy egy ér megrepedése, ez az úgynevezett vérzéses stroke. Az iszkémiás stroke

a stroke-ok közel 90 százalékát teszi ki évente,

míg a vérzéses stroke-ok 10 százalékát.

A növényi étrend segít

A vizsgálat megállapította, hogy a növényi zsírok nagyobb mennyiségben történő fogyasztása alacsonyabb iszkémiás stroke-kockázattal járt együtt: azoknál, akik a legtöbb növényi és többszörösen telítetlen zsírt, például olívaolajat fogyasztották, 12 százalékkal kisebb volt az iszkémiás stroke kockázata, mint azoknál, akik a legkevesebb ilyen növényi zsírt fogyasztották.

Úgy tűnt, hogy a kevesebb állati zsiradék fogyasztása pozitív hatással van a stroke-típusok kockázatára.

Azok a résztvevők, akik a legtöbb állati zsírt fogyasztották – amelybe a vörös és feldolgozott húsokból származó zsír is beletartozott, de a tejzsírok nem –, 16 százalékkal nagyobb valószínűséggel szenvedtek stroke-ot, mint azok, akik a legkevesebb állati zsírt fogyasztották. A tejtermékekből származó zsír nem volt összefüggésben a stroke kockázatával.

Michael Miedema, a Minneapolisi Szív- és Érrendszeri Intézet kardiovaszkuláris megelőzési igazgatója szerint az eredmények is azt mutatják, hogy növényi alapú étrendet kellene követnünk. Az, hogy ki mennyire lesz egészséges a húst elhagyók közül, attól függ, mivel váltja ki a húst. Inkább természetes proteinforrást, mint például a lencse vagy a bab, kell választani, mint mesterségesen létrehozott növényi húspótlókat, azok ugyanis tele vannak sóval, cukorral és telített zsírsavakkal. Már egy adagnyi hús kiváltása is pozitív egészségügyi hozadékokkal jár.

Főzzünk otthon

Miedema szerint az a jó, ha nem készételeket, hanem összetevőket vásárolunk, amelyekből mi magunk főzünk otthonunkban.

"A megvásárolt élelmiszereknek ne legyen összetevőlistája. Olívaolajat, halat, zöldséget és gyümölcsöt kell vásárolni. Ha csomagolt készételt vagy gyorséttermi ételt eszik, valószínűleg bajban van" – fogalmazott.

A stroke kialakulásában az elhízásnak, a dohányzásnak és az edzés hiányának is szerepe lehet, így ezeket sem lehet a rizikófaktorok közül kizárni az étkezés mellett.

Címlapról ajánljuk

Magyar Péter: a demokrácia „nem kér enni”, de időigényes

Sok fontos területen sikerült előrelépni az elmúlt három hétben – értékelte a miniszterelnök a kormányalakítás óta eltelt időszakot egy tévéinterjúban kedden este. Magyar Péter közölte: a jövőben börtönbüntetéssel is sújtható lesz, aki valótlan adatokat tüntet fel vagyonnyilatkozatában, és elmondta, hogy ismét felkeresi a lemondásra felszólított köztársasági elnököt.
inforadio
ARÉNA
2026.06.10. szerda, 18:00
Gál Katalin
a Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülete elnök-igazgatója
Már a Kreml is elismeri: tarolnak az ukrán drónok, fordulhat a kocka - Híreink az orosz-ukrán háborúból kedden

Már a Kreml is elismeri: tarolnak az ukrán drónok, fordulhat a kocka - Híreink az orosz-ukrán háborúból kedden

Már Dmitrij Peszkov Kreml-szóvivő is elismeri, hogy az ukrán mélységi dróncsapások komoly fejtörést okoznak az orosz üzemanyagellátásnak. A pilóta nélküli fegyvereknek hála az orosz területszerzés 2023 óta először negatívba fordult. A drónháború elmérgesedésével egyre gyakrabban bukkannak fel orosz és ukrán drónok NATO-tagállamok területén: Romániában egy ukrán tengeri drón okozott botrányt, a baltikumban repülő eszközök borzolják a kedélyeket. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború legfontosabb híreivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×