Infostart.hu
eur:
389.13
usd:
329.36
bux:
99290.14
2025. szeptember 23. kedd Tekla
Sebastian Vettel, a Ferrari német versenyzője a Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság Brazil Nagydíjának harmadik szabadedzésén a Sao Pauló-i Interlagos pályán 2018. november 10-én, a futam előtti napon.
Nyitókép: MTI/AP/Andre Penner

Formula-1-történelem: ők a legsikeresebb csapatok és pilóták

A 2019-es lesz a Formula-1-es világbajnokság 70. szezonja. A sorozat legsikeresebb istállóinak jelentős része most is versenyez, ám többségük inkább csak a múltból meríthet erőt.

A Formula-1-es világbajnoki sorozat legrégebbi aktív tagja a Ferrari, amely az eddigi 69 évad alatt 15 egyéni világbajnoki címet szerezett. Apró szépséghiba, hogy a legutolsót 2007-ben, 12 évvel ezelőtt, Kimi Raikkönennel. Mégsem ez az istálló leghosszabb nyeretlenségi sorozata, azt ugyanis Michael Schumacher törte meg 2000-ben, 21 év szünet után bajnoki címet szerezve az istállónak.

A McLaren a hatvanas évek második felében csatlakozott a száguldó cirkuszhoz. Máig összesen 12 egyéni világbajnoki cím szerepel a nevük mellett, a legutolsót azonban ők is 11 éve, 2008-ban Lewis Hamiltonnal szerezték meg. Ennél is elszomorítóbb az az adat, hogy a McLaren versenyt is 2012-ben, vagyis hét éve nyert utoljára. Ez a leghosszabb nyeretlenségi időszakuk.

A Williams név a hetvenes évek végén lett a Formula-1 állandó résztvevője. Frank Williams csapata azóta 7 egyéni világbajnoki címet nyert, ám az utolsót még 1997-ben, a kanadai Jacques Villeneuve-vel. Ennek pedig már 22 éve lesz idén. A futamgyőzelmek is elkerülik mostanában a gárdát, hiába a Mercedes motor, utoljára a McLarenhez hasonlóan 2012-ben tudtak versenyt nyerni, meglepetésre Pastor Maldonado győzött Spanyolországban.

A Renault szintén a hetvenes években jelent meg a száguldó cirkuszban, és bár a turbó motor bevezetésével megreformálták a Formula-1-et, akkor nem tudtak világbajnoki címet nyerni. Saját csapattal egy nagyobb szünet után ehhez a 2005-ös és a 2006-os év kellett, és Fernando Alonso. A franciák inkább motorszállítóként voltak sikeresek, a Williams /1992, 1993, 1996, 1997/, a Benetton /1995/ majd a RedBull /2010, 2011, 2012, 2013/ partnereként további 9 egyéni világbajnoki cím szerepel a nevük mellett – az utolsót 2013-ban Sebastian Vettel nyerte a RedBullal.

A Mercedes ugyanakkor aranykorát éli. Az ötvenes években összesen két évig versenyeztek a Formula-1-benm ám a két év alatt két bajnoki címet szereztek, majd 2010-ben a korábbi motorszállítás után ismét saját csapattal jelentek meg a világbajnokságon. Az eddigi 11 szezonjuk alatt 7 egyéni világbajnoki címet nyertek – jelenleg is ők a címvédők. Motorszállítóként még sikeresebbek: a McLarennel három /1998, 1999, 2008/, a Brawn istállóval egy /2009/ további egyéni bajnoki címet szereztek.

A Honda viszont még keresi önmagát. A motorszállító a nyolcvanas, kilencvenes évek fordulóján a Williams (1987) és a McLaren (1988, 1989, 1990, 1991) partnereként sorozatban 5 egyéni világbajnoki címhez segítette hozzá versenyzőit – azóta azonban csak Jenson Button 2006-os magyarországi futamgyőzelmét tudják felmutatni – igaz, közben ki is hagytak néhány évet.

Az Alfa Romeo idén tér vissza a Sauber csapatával. Az olaszok a Formula-1 első két évében, 1950-ben (Giuseppe Nino Farnia) és 1951-ben (Juan Manuel Fangio) két világbajnoki címet szereztek, aztán a hetvenes-nyolcvanas években visszatértek, szerényebb eredményekkel. 1985-ben láttunk a rajtrácson ultoljára Alfa Romeót.

A világbajnoki sorozatból évtizedek óta hiányoznak olyan legendás nevek, mint például a Brabham, a Tyrrell vagy a Lotus. Utóbbi megpróbálkozott egy visszatéréssel, amely egy futamgyőzelmet ért, majd ismét eltűntek a királykategóriából. A Brabham nevet is többen visszahoznák, ám a háromszoros világbajnok Jack Barbham fia, David Brabham nemrég azt nyilatkozta: az érdeklődők közül senki sem rendelkezett ehhez megfelelő anyagi háttérrel.

KAPCSOLÓDÓ HANG

VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk
F1-es szakíró: Verstappen megint begyűjtötte a lepattanót, akár háromesélyessé is teheti a vb-versenyt

F1-es szakíró: Verstappen megint begyűjtötte a lepattanót, akár háromesélyessé is teheti a vb-versenyt

Az Azeri Nagydíjon aratott győzelem után a négyszeres világbajnok szurkolói nagyon elkezdtek reménykedni, és már számolgatják, mi kell ahhoz, hogy kedvencük beérje Oscar Piastrit. Vámosi Péter, a motorsportol.hu főszerkesztője az InfoRádióban azt mondta, Lando Norris megint nem tudta kihasználni csapattársa hibáját, pedig most megvolt a lehetőség arra, hogy csökkentse hátrányát vele szemben az összetettben.

Cseh parlamenti választás: Milos Zeman hátat fordít Andrej Babišnak, de az ANO továbbra is vezet

Két héttel a parlamenti választások előtt feszült a politikai helyzet Csehországban. A kampány hajrájába lépve a pártok egyre erősebben próbálják megszólítani a választókat, és közben meglepő fordulatok is történnek. Az egyik legnagyobb visszhangot Miloš Zeman volt államfő bejelentése váltotta ki: hosszú éveken át Andrej Babiš mozgalmának, az ANO-nak volt támogatója, most azonban a Stačilo! nevű új formációra fog szavazni.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.09.23. kedd, 18:00
Kis-Benedek József
biztonságpolitikai szakértő, címzetes egyetemi tanár, az MTA doktora
Nagyot ralizott az Nvidia, pluszban zártak a főbb részvény-indexek

Nagyot ralizott az Nvidia, pluszban zártak a főbb részvény-indexek

Az ázsiai tőzsdéken többnyire esés volt megfigyelhető hétfő reggel, ezt követően azonban jó hangulatban indult a kereskedés Európában, de délutánra elfogyott a lendület. Különösen a német tőzsde telejsített rosszul, az autóipar mélyülő válságának következtében. Idehaza sem volt jó a hangulat elsősorban a Mol esése miatt, de a Masterplast árfolyama kilőtt a reggeli órákban, miután a vállalat egy 18 milliárd forintos szerződést kötött az MVM-el. Az amerikai tőzsdéken az Nvidiában van ma nagy sztori: ralizni kezdett az AI-óriás részvénye, miután 100 milliárd dolláros befektetést jelentett be az OpenAI-ba.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×