Infostart.hu
eur:
382.18
usd:
327.96
bux:
109218.56
2025. december 5. péntek Vilma
Féltengelyek a GKN Automotive Hungary Kft. új gyárának avatásán Felsőzsolcán 2023. szeptember 8-án. Mintegy 52 milliárd forintos zöldmezős beruházással 1500 munkahelyet hoz létre Felsőzsolcán a világ egyik legnagyobb autóipari beszállítójának számító GKN. Az üzem a BMW-t, a Mercedes-Benzt, a Suzukit és a Volkswagent fogja kiszolgálni.
Nyitókép: MTI/Vajda János

Donald Trump kész engedni, ha „nagyon értékes” ajánlatot kap

Grönland megszerzése érdekében minden az asztalon van – jelentette ki Donald Trump megerősítve, hogy szándéka teljesen komoly a sziget amerikai befolyás alá helyezésére. Ami az április 2-ától esedékes új vámokat jelenti, az amerikai elnök szerint külön alkura csak akkor van lehetőség, ha az amerikai szempontból megéri.

Az elnök az NBC News televíziónak vasárnapra virradóra adott telefoninterjúban kifejtette, hogy jó esélyt lát arra, hogy az Egyesült Államok katonai erő alkalmazása nélkül is eléri a célját, de hozzátette: „semmit sem veszek le az asztalról”.

„Meg fogjuk szerezni Grönlandot. Igen, 100 százalék” – fogalmazott az elnök egy nappal azt követően, hogy az alelnöke, J.D. Vance vezette delegáció látogatást tett a Dániához tartozó autonóm területen található amerikai katonai támaszponton.

Az alelnök a katonai támaszponton elmondott beszédében kifejtette, hogy Dánia az elmúlt 20 évben nem tette meg az elégséges lépéseket Grönland biztonságának garantálására, ezért a sziget mostanra kevésbé biztonságos, mint 30, 40 évvel ezelőtt.

Kifejtette azt is, hogy Dánia nem tartotta a lépést, és nem biztosította az elégséges forrásokat a grönlandiak biztonságának megőrzésére a kínai, orosz és más nemzetek befolyásszerzési kísérleteitől sem. „Üzenetünk Dánia számára nagyon egyszerű: nem végeztek jó munkát” – fogalmazott, és hozzátette, hogy a Trump-adminisztrációnak Dánia vezetésével van vitája, és az alulfinanszírozás helyzetének meg kell változnia.

Az alelnök az Északi-sarkkörért zajló geopolitikai versennyel kapcsolatban megállapította, hogy Kína és Oroszország rendkívüli érdeklődést mutat az északi átjáró és a sarkvidéki hajózási útvonalak, valamint a sarkköri ásványkincsek iránt, de az Egyesült Államoknak azt kell biztosítania, hogy övé legyen a vezető szerep az északi sark térségében.

Új vámok

Donald Trump az interjúban arra is kitért, hogy az Egyesült Államok mindenképpen bevezeti az új vámokat április 2-tól, majd kifejtette, hogy

a vámokról szóló tárgyalásra csak akkor lát módon, ha a másik fél „nagyon értékes” dolgot ajánl az Egyesült Államok számára.

A külföldről származó járművek és alkatrészek után bejelentett 25 százalékos egységes vámmal kapcsolatban az elnök megjegyezte, hogy ha az autógyárak emelik áraikat áprilistól, akkor az amerikaiak majd hazai gyártású járműveket vesznek, ami az amerikai ipart segíti.

Úgy fogalmazott, „nem is törődhetne kevesebbet azzal, hogy a gyártók árat emelnek-e”, valamint hozzáfűzte, hogy az áremelés még kedvező is lenne, mert az amerikai járművek vásárlása felé terelné az amerikai fogyasztókat. Donald Trump közölte, hogy az autóipari vállalatok vezetői felé azt üzeni, hogy hozzák a gyártást az Egyesült Államokba, és akkor nem terheli őket vám.

Az interjút követően a Fehér Ház az elnök szavait egyértelműsítve közölte, hogy az autóárakra vonatkozó üzenet a külföldi gyártók felé szólt.

Peter Navarro, az elnök kereskedelmi és ipari ügyekért felelős főtanácsadója vasárnap a Fox News hírtelevíziónak adott interjúban az új vámok céljának mondta, hogy az amerikai ipar termelési bázisát visszaállítsák. A közgazdász rámutatott, hogy jelenleg az Egyesült Államokban eladott járművek mintegy fele egyáltalán nem tartalmaz amerikai alkatrészt, míg az amerikai gyártású autók is felerészt külföldről importált alkatrészekből állnak.

„A németek és japánok ezt az országot egy gyártónemzetből összeszerelő-nemzetté tették”

– fogalmazott, hozzátéve, hogy az Egyesült Államokban elkészült járművek csupán 19 százalékában van amerikai motor és hajtáslánc. Amerikai nemzetbiztonsági érdeknek nevezte, hogy az Egyesült Államok visszaszerezze az ipari gyártási bázisát.

A vámok szélesebb hatásával kapcsolatban Peter Navarro megjegyezte, hogy a teljes képet kell tekinteni, majd felhívta a figyelmet arra, hogy csak az autóvámokból 100 milliárd dollár bevételre számít a szövetségi költségvetés, miközben az amerikai emberek adókedvezményt kapnak majd a hazai gyártású jármű vásárlása esetén.

Az új vámrendszer révén összesen 600 milliárd dollár folyhat be, ami lehetővé teszi „az amerikai történelem legnagyobb mértékű adócsökkentését” – hangoztatta Donald Trump kereskedelmi és ipari ügyekért felelős főtanácsadója.

Shawn Fain, az Egyesült Államok legnagyobb autóipari szakszervezetének (United Auto Workers – UAW) elnöke a CBS News-nak adott interjúban vasárnap a vámot megfelelő eszköznek nevezte arra, hogy az elmúlt évtizedekben elvesztett autóipari munkahelyeket visszaszerezze az ország. Rámutatott, hogy az elmúlt bő 20 évben a három legnagyobb amerikai autógyártó 65 üzemet kényszerült bezárni, miközben 90 ezer iparági munkahely települt külföldre.

A szakszervezeti elnök ugyanakkor aggodalmát fejezte ki Donald Trump napokban aláírt elnöki rendelete miatt, ami a szakszervezetek kollektív tárgyalásra vonatkozó kereteinek szigorításáról is szól, és amellett érvelt, hogy a szervezettség kiemelten fontos autóiparban.

Címlapról ajánljuk

A szuperkomputer nem bízik Lionel Messiben? Este sorsolás!

Pénteken, magyar idő szerint 18 órától rendezik a washingtoni John F. Kennedy Centerben a 2026-os labdarúgó-világbajnokság sorsolását. Az Opta elemző cég elkészítette esélylatolgatását: kiderült, matematikai képletek alapján mely válogatottak számítanak favoritnak. Ennek alapján (is) nagy biztonsággal megállapítható: európai vagy dél-amerikai győztest avatnak majd.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.05. péntek, 18:00
Bódis László
a Kulturális és Innovációs Minisztérium innovációért felelős helyettes államtitkára, a Nemzeti Innovációs Ügynökség vezérigazgatója
Ez lehet a magyar gazdaság új kitöréspontja

Ez lehet a magyar gazdaság új kitöréspontja

A magyar gazdaság egyik nagy lehetősége, ha az egyetemeken és kutatóintézetekben születő tudományos eredményekre épülő innovatív technológiákat sikerrel viszik piacra deep tech vállalkozások. Ebben a műsorban kiderül, hogy mit takar ez az elnevezés és hogyan tudnak az élettudományi vagy AI-alapú fejlesztések áttörni a globális piacon. Szó volt arról is, hogy Magyarországon milyen oktatási és finanszírozási programok segítik a tudományos eredményekből kinövő technológiai cégeket, miért vonzza Magyarország a nemzetközi nagyvállalatok K+F központjait, milyen szerepe van az egyetemeknek ebben a folyamatban és miért fontos a KKV-k számára is, hogy innovatívvá váljanak. Vendégünk volt Bódis László, innovációért felelős helyettes államtitkár, a Nemzeti Innovációs Ügynökség vezérigazgatója.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×