Az értékesítési válság egyre erőteljesebben sújtja az elektromos autók német gyártóit is. A napokban a HUK Coburg biztosító egy tanulmányban arra következtetett, hogy 2024-ben a magángépkocsikat vásárlók mintegy 34 százaléka visszatér a belső égésű motorokhoz.
Értesülések szerint Robert Habeck gazdasági miniszter azon dolgozik, hogy az iparág támogatása érdekében az elektromos autók vásárlása érdekében új vásárlási bónuszt dolgozzon ki. Közben a Damiler egyik vezetője különös ötlettel állt elő.
A merkur.de gazdasági hírportál beszámolója szerint Martin Daum azt indítványozta, hogy az elektromos autók ártámogatása helyett a benzin és a gázolaj árát kellene emelni. A tekintélyes menedzser azzal állt elő, hogy minden év január 1-én tíz centtel emeljék a benzin literenként árát "mostantól a végtelenségig".
Martin Daum jelenleg a Daimler teherautó-gyártásért felelős igazgatótanácsának tagja, és a Mercedes-Benz csoport egyik legnagyobb részvényese. Idézett podcastjában úgy ítélte meg, hogy ilyen áremeléssel a belső égésű motorok vásárlása már nem vagy alig jöhet szóba különösen azok számára, akik sokat vezetnek. Szerinte túlnyomó többségük ilyen esetben "azonnal elektromos autóra tér át". Azt ugyanakkor elismerte, hogy ez az "egyszerű megoldás" akadályozza a az éghajlatváltozás elleni küzdelmet, ennek ellenére úgy ítélte meg, hogy az emberek többsége aligha fogadná el az általa javasolt "pótdíjat".
Elképzelhetőnek tartotta, hogy kezdetben ötcentes évi emeléssel indítsanak. "Akkor azonban dupla annyi időbe telne, míg a tényleges mobilitási átmenet kívánt hatása bekövetkezik" – hangoztatta a Daimler menedzsere.
Vámháború helyett tárgyalásokat
A Mercedes-Benz vezérigazgatója viszont inkább a kínai autókat sújtó uniós védővámok miatt aggódik. Az EU a közelmúltban úgy döntött, hogy a "hazai" gyártók védelme érdekében rendkívül vámot vet ki a Kínából érkező elektromos autókra. A tervezett intézkedést több tagállam – köztük Németország és Magyarország is – ellenezte, végül azonban a többség győzött. A vámok akár 35 százalékot tennének ki, és legkésőbb október végén lépnének hatályba.
A Die Zeit információja a vámháború következményeire figyelmeztetett Ola Källenius.A Mercedes-Benz vezérigazgatója "háború" helyett tárgyalásokat sürgetett. "Kína rendkívül fontos a német autógyártók számára" – jelentette ki, egyidejűleg állást foglalt a tervezett uniós vámtarifák kivetésének elhalasztása mellett.
"Olyan megoldásra van szükség, amely elfogadható mind az EU, mind Kína számára"
– idézte a lap a vezérigazgatót. Källenius szerint nem új kereskedelmi akadályokra, hanem szabadkereskedelme van szükség. A méltányos megoldást célzó tárgyalások időt vesznek igénybe, ezért az EU-nak el kell szerinte halasztania a tervezett vámtarifák bevezetését.
A remélt megállapodást nem szabad veszélyeztetni – fogalmazott a vezérigazgató, aki szerint a vámok nem járulnának hozzá a német vállalatok versenyképességéhez.