A fogyasztóvédelmi jogszabályok szerint a fogyasztó kizárólag természetes személy lehet. Tehát ha céges számlára vásárolunk, akkor nem vonatkoznak ránk azok a többletjogosítványok, ami a fogyasztókat megilleti – ezt jó, ha Kispál Edit FEOSZ-szóvivő szerint észben tartjuk.
"Itt gondolok a kötelező jótállásról szóló jogszabályra, tehát nem lesz kötelező jótállás alá eső termék, amit céges számlára vásárolunk, vagy például nem tudunk 14 napon belül indokolás nélkül elállni a vásárlástól, ha ez online vásárlás volt, nem tudunk békéltető testülethez fordulni a jogvitánkkal, tehát ezektől mind elzárjuk magunkat, ezek kizárólag a természetes személyekre vonatkoznak" – tisztázta.
Hogy mi a helyzet a nem hibás termékekkel, ha ki szeretnénk ezeket mégis cserélni, mert meggondoltuk magunkat, arról azt mondta, hagyományos boltban történő vásárlás esetén, ha nem hibás a termék, csak otthon mégis kiderül, hogy nem tetszik, nem jó a méret, esetleg többet vettünk ajándékba, mint kellett volna, akkor a boltnak nincsen olyan jogszabályi kötelezettsége, hogy kicserélje a terméket, másra cserélje vagy biztosítsa nekünk a levásárlást, ezek kizárólag hibás teljesítés esetén merülhetnek fel, akkor van ilyen jellegű kötelezettség.
"Mindig érdemes előre rákérdezni, amikor boltban vásárolunk, hogy van-e erre lehetőség, mert nagyon sok hagyományos üzlet is – főleg karácsonyi időszakban – felajánlja, hogy 15-30 napon belül, ha sérülésmentesen visszaviszi a terméket az illető, akkor le lehet vásárolni a vételárat" – figyelmeztetett Kispál Edit.
A blokk, a nyugta, a számla továbbra is nagyon fontos.
"Minden egyes vásárlásnál adásvételi szerződést kötünk, bár sokan ezt nem gondolják, de mégis. Ennek az írásbeli bizonylata a számla, a nyugta, a blokk, ami bizonyítja, hogy mikor vásároltunk, kitől vásároltunk, mit vásároltunk és mennyiért. Ha ez nem áll rendelkezésre utóbb egy reklamációnál, akkor mondhatja azt az üzlet, hogy nem látja bizonyítottnak, hogy itt bármilyen szerződés létrejött a felek között" – mondta Kispál Edit.
Ami a webáruházakat illeti, nagyon megemelkedett az ottani vásárlások száma, nagyon sok olyan jellegű webáruház van, ahol semmilyen információ nem lelhető fel magáról a kereskedőről, tehát csak a terméket látjuk, illetve a kedvező árat, és utóbb, ha vissza szeretnénk küldeni vagy bármilyen probléma van a termékkel, nem tudunk kinél reklamálni.
"Mielőtt vásárolunk webáruházból, nagyon fontos megnézni, akár a kapcsolat fülnél, elérhetőségeknél, általános szerződési feltételnél, hogy fel van-e tüntetve, hogy ez melyik cég, mi a székhelye, van-e cégjegyzékszám, adószám, egyéb elérhetőségek. Ha ilyet találunk, akkor nagyobb eséllyel tudunk majd utóbb is reklamálni. Ha ilyeneket nem találunk egyáltalán,
abból a webáruházból nem szabad vásárolni"
– nyomatékosította.
Akciós termékekre is ugyanazok a szabályok vonatkoznak hibás teljesítés esetén, tehát ugyanúgy kérhetjük a kijavítást, kicserélést, árleszállítást, illetve vételár-visszatérítést.
"Egyetlen korlátja van ennek, ha a leárazásra azért került sor, mert valamilyen hibája van a terméknek. Például ha karcos a telefon hátlapja, akkor emiatt a hiba miatt, hogy karcos, nem élhetünk minőségi kifogással, de egyébként ha bármi más baja van a telefonnak, annak kapcsán ugyanúgy reklamálhatunk" – mondta még Kispál Edit.