eur:
401.3
usd:
345.19
bux:
97958.26
2025. június 25. szerda Vilmos
Jens Stoltenberg leköszönő NATO-főtitkár (j) és hivatali utódja, Mark Rutte kezet fog a tisztség átadási ünnepségén a NATO brüsszeli székházánál 2024. október 1-jén. A NATO döntéshozó szerve, az Észak-atlanti Tanács június 26-án választotta meg a volt holland kormányfőt a NATO következő, 14. főtitkárának a norvég Stoltenberg posztjára, aki tíz éven át töltötte be a tisztséget.
Nyitókép: MTI/EPA/Olivier Hoslet

Csiki Varga Tamás: nem a főtitkárváltás, hanem az amerikai választás hozhat éles fordulatot a NATO-ban

A korábbi NATO-főtitkár hivatali ideje lejárt, mostantól Mark Rutte egykori holland kormányfő a katonai szövetség új vezetője. A váltás lehetséges hatásairól, Ukrajna esetleges NATO-tagságáról és az amerikai elnökválasztás várható következményeiről kérdeztük Csiki Varga Tamást, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézetének tudományos főmunkatársát.

Mark Rutte korábbi holland kormányfő átvette a NATO-főtitkári megbízatást Jens Stoltenbergtől a szövetség brüsszeli székházában. Azz Észak-atlanti Tanács 2024. június 26-án határozott úgy, hogy a leköszönő holland miniszterelnököt nevezi ki a NATO következő főtitkárának. Kinevezését a tagállamok vezetői a július 9. és 11. közötti NATO-csúcstalálkozón Washingtonban megerősítették.

Ő az észak-atlanti szövetség 14. főtitkára. A távozó Stoltenberg 2014. október 1. óta töltötte be a NATO-főtitkári tisztséget. Eredetileg négy évre választották meg, megbízatását 2017-ben, majd 2019-ben újabb két évvel, 2022-ben, majd 2023-ban pedig további egy-egy évvel meghosszabbították.

Csiki Varga Tamás, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézetének tudományos főmunkatársa a váltásról elmondta, a NATO életében ez egy természetes folyamat, az új főtitkár viszi tovább az ügyeket, de a személycsere miatt nem várható jelentős hangsúlyváltozás a szövetségesek közös politikájában.

"Az új főtitkár nem változtathatja meg a közös döntések irányát és azt a politikai irányvonalat, amit a NATO képvisel, hiszen az ő funkciója a NATO-döntések kommunikációja, ő a NATO arca.

Tartja mind a szövetségesekkel, mind az ellenségekkel a kapcsolatot, és ezt hitelesen kell tennie, de ebben nem a saját véleménye vagy személyes álláspontja, sőt nem is az ő küldő országának a nemzeti álláspontja az, ami irányadó, hanem a közös felhatalmazás, a közös mandátum, és ez nem változik meg azzal, hogy új főtitkár képviseli a NATO-t" – mondta a szakértő, és hozzátette, a személyiségben lehet eltérés, de úgy véli, nem valószínű, hogy Mark Rutte konfliktusosabb kommunikációt folytatna, mint norvég elődje, már csak azért sem, mert a NATO-főtitkár esetében az is tagállami elvárás, hogy higgadtan és professzionálisan képviselje a szövetséget.

A leköszönő Jens Stoltenberg utolsó nyilatkozatában azt mondta, hogy "Ukrajna közelebb van a NATO-hoz, mint valaha", és arról is beszélt, hogy akár az ostromlott ország egyes részei kerülhetnének a NATO fennhatósága alá, de Csiki Varga Tamás szerint ez a megoldás nem életszerű, és Észak-Ciprus vagy Kelet-Németország példája már mutatja a problémák sorát.

"Nem nyerhet ez széleskörű politikai támogatást, mert NATO-ban él az a szabály, amit a finn és svéd csatlakozás kapcsán is láttunk, hogy minden, már bent lévő tagállamnak ratifikálnia kell a csatlakozási szándékot, és biztos vagyok benne, hogy több olyan tagállam is van, amelyik ezt nem hagyná jóvá. Tehát beszélni lehet róla, de gyakorlati kivitelezésben nem nagyon látom, hogy ez megvalósulhatna" – mondta a biztonságpolitikai szakértő.

A főtitkárváltásnál jóval nagyobb hatással lehet a NATO-ra a novemberi amerikai elnökválasztás. Csiki Varga Tamás úgy látja,

ha Donald Trump nyer, és teljesíti a NATO-ra és Ukrajnára vonatkozó ígéreteit, az komoly törést okozhat a szövetség működésében és nemzetközi politikájában.

Az elnökjelölt tervei szerint csökkentené az Ukrajnának nyújtott háborús támogatást, és változtatna a NATO-n belül tehermegosztáson, Európának többet kellene betennie a közösbe. Ez már napirenden volt 2017-ben, de Csiki Varga Tamás szerint most a háború kitörése után még élesebben jelentkezne, sokkal erősebb Európában is a fenyegetettség. "Ha valóban hátrébb akar vonulni az Egyesült Államok a NATO-ból, akkor nagyon komoly politikai, katonai képességek eshetnek ki a szövetségből" – értékelt a szakértő.

"Az amerikai váltásról nagy vita zajlik az Egyesült Államokon belül. A republikánusoknak van egy az elszigetelődést támogató politikai csoportja, amely azt hirdeti, hogy az Egyesült Államok túlterjeszkedett stratégiai értelemben a 90-es évek óta, és olyan kötelezettségeket vállalt, aminek a fenntartásához nincsenek meg az erőforrásai, miközben a saját legfontosabb érdekeit – és itt elsősorban Kínára kell gondolni – nem tudja megfelelő erőforrásokkal alátámasztani" – vázolta a helyzetet, és hozzátette, ha ez válik a többségi állásponttá, akkor az Európának nyújtott biztonsági garancia, valamint a katonai jelenlét jelentősen csökkenne.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Tóth Norbert napjaink háborúiról: a jelenlegi nemzetközi jogi keretrendszer leépülését látjuk

Tóth Norbert napjaink háborúiról: a jelenlegi nemzetközi jogi keretrendszer leépülését látjuk

Oroszország a saját ukrajnai agressziójának az igazolását láthatja abban, hogy Izrael megelőző csapást mért Iránra, amely háborúvá terebélyesedett, de az InfoRádiónak nyilatkozó nemzetközi jogász szerint a két konfliktus jogi megítélésében legalább annyi a különbség, mint a hasonlóság.

Szakértő: példa nélküli, nagyon furcsa szuperkoalíció alakult Romániában

Bizalmat szavazott a kétkamarás román parlament a Szociáldemokrata Párt (PSD), a Nemzeti Liberális Párt (PNL), a Mentsétek Meg Romániát Szövetség (USR) és a Romániai Magyar Demokrata Szövetség (RMDSZ) részvételével megalakult, Ilie Bolojan (PNL) vezette koalíciós kormánynak. Az új román kormány terveiről Szakáli István Lorándot, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány stratégiai igazgatóját kérdeztük.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.06.25. szerda, 18:00
Navracsics Tibor
közigazgatási és területfejlesztési miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×