Dzsihad Azúr, az IMF közel-keleti és közép-ázsiai regionális igazgatója hozzátette, hogy a forgalom visszaesése 2024 elején fokozódott.
A tengeri kereskedelmet monitorozó PortWatch platform adatai szerint a Vörös-tengert a Földközi-tengerrel összekötő Szuezi-csatornán áthaladó forgalom 2024. január 16-ig mintegy 37 százalékkal csökkent egy év alatt.
Tavaly november óta a jemeni húszik legkevesebb 35 támadást hajtottak végre hajók ellen a Vörös-tengeren és az Ádeni-öbölben a Gázai övezet elleni izraeli hadműveletekre válaszul. A feszült helyzet komoly zavarokat keltett a kulcsfontosságú tengeri szállítási útvonalon, amelyen a világkereskedelem mintegy 12 százalékát bonyolítják. Az Iránnal szövetséges húszik azt állítják, az Izraelhez köthető hajókat akarják célba venni a Gázai övezeti palesztinokkal vállalt "szolidaritásuk" jeléül.
A támadások miatt számos tengeri szállítmányozó arra utasította hajóit, hogy Afrikát megkerülve közlekedjenek Ázsia és Európa között. Emiatt a szállítás drágább lett, és jelentősen hosszabb ideig tart.
Dzsihad Azúr szerint jelenleg nagyon bizonytalan a helyzet, és egyelőre nem világos, hogy a kereskedelmi útvonalak tartós és jelentős módosulása várható, vagy csak átmeneti állapotról van szó.
A regionális igazgató hozzátette azt is, hogy az Izrael és a Hamász palesztin terrorszervezet közötti háború miatt óriási gazdasági visszaesés következett be a Gázai övezetben és Ciszjordániában.
(A nyitóképen: rakéták és drónok modelljei a palesztinokkal való szolidaritás jegyében, valamint az Izrael által Gázában folytatott bombázások elleni tiltakozásul megrendezett kiállításon a jemeni Szanaában 2024. január 31-én.)