Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 7. vasárnap Ambrus
Passenger jet descending in evening sky
Nyitókép: SEAN GLADWELL/Getty Images

Leállhat a repülés az Egyesült Államokban - jön az 5G-átállás

A légitársaságoknak nem sikerült idejében új szenzorokkal felszerelniük gépeiket, pedig már többször elhalasztották a rendszer indulását.

A távközlési szolgáltatóknak egyszer már el kellett halasztaniuk az 5G bevezetését az országban a légitársaságok miatt, amelyek most ismét azt állítják, nem tudták elvégezni a szükséges szenzorcserét, emiatt ha valóban bekapcsolják az 5G-hálózatot, lesznek gépek, melyek elővigyázatosságból a földre kényszerülnek – írja a BBC.

Amerikában a C-sávba eső frekvenciákat használja majd az 5G-hálózat: a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) és a légitársaságok már korábban jelezték, hogy a repülőgépek magasságmérő berendezéseivel interferencia alakulhat ki. A C-sávban működő 5G-hálózat 3,7-3,98 GHz közt működik, a repülők szenzorai pedig 4,2-4,4 GHz-n mérik be a földtől való távolságot landolás közben.

Pete Buttigieg közlekedési miniszter ugyanakkor május másodikán arra szólította fel a légitársaságokat, hogy tegyenek meg mindent annak érdekében, hogy a szenzorcserék megtörténjenek.

A nagy telekommunikációs cégek, mint a Verizon és az AT&T, tavaly beleegyeztek abba, hogy

idén július elsejére csúsztassák az 5G-hálózat bekapcsolását,

és nem is ez volt az első halasztás. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA), amely több mint száz, az Egyesült Államokban közlekedő légitársaságot is képvisel, úgy nyilatkozott, a júliusi határidőhöz való ragaszkodás miatt nyáron káosz lehet az amerikai légi közlekedésben.

"Az ellátási lánc problémái miatt nem valószínű, hogy minden repülőgépet fel tudnak szerelni az új szenzorokkal a július 1-jei határidőig, ami működési zavarokkal fenyeget a nyári utazási csúcsszezonban. Nem a légitársaságok a felelősek a kialakult helyzetért: ők a rossz tervezés és koordináció áldozatai" – közölte a szervezet, hozzátéve, hogy a repülőgépek frissítésének becsült költsége 638 millió dollár.

A légitársaságok korábban azt kérték, hogy a repterek két mérföldes körzetében ne működjön az 5G, amely gyorsabb mobilinternetet és jobb kapcsolatot biztosít. A technológia kiépítésére több tíz milliárd dollárt költöttek a távközlési cégek, amelyek szerint a rendszer biztonságos, a légitársaságok csak félelmet keltenek és tényeket torzítanak, amikor a veszélyeiről beszélnek.

Az EU-ban az 5G-hálózatok alacsonyabb frekvencián működnek,

mint az amerikai szolgáltatóké, ami csökkenti az interferencia kockázatát. Az 5G-adótornyok alacsonyabb teljesítményen is működhetnek.

Egyes országok további lépéseket tettek a lehetséges kockázatok csökkentése érdekében: Franciaországban a repülőterek körül úgynevezett "pufferzónákat" alakítottak ki, ahol az 5G-jeleket korlátozzák, az antennákat pedig lefelé kell dönteni a lehetséges interferencia elkerülése érdekében.

Az Egyesült Királyság Polgári Légiközlekedési Hatósága (CAA) szerint "nem volt olyan megerősített eset, amikor az 5G interferencia a repülőgépek rendszerének meghibásodását vagy váratlan viselkedését eredményezte volna. A különböző nemzeti mobiltávközlési stratégiák azt jelenthetik, hogy egyes országok nagyobb veszélynek vannak kitéve, mint mások" – tették hozzá.

Az FAA új szabályokat javasolt számos Boeing repülőgépre vonatkozóan az új 5G interferencia lehetősége miatt. A javasolt szabályok világszerte közel húszezer repülőgépet érintenek: új repülési kézikönyveket, egyes leszállások tiltását, valamint új üzemeltetési eljárásokat írnak elő a leszállások és megközelítések során az 5G interferenciával megelőzésére.

Az FAA gyanúja szerint az 5G mobilhálózatok 2022-ben nagyjából 80 esetben okozhattak zavart légi járművek rendszerében:

a pilóták számos meghibásodásról számoltak be, mióta a mobilkapcsolat legújabb generációja működésbe lépett az USA egyes területein.

"Az FAA több száz bejelentést kapott az 5G lehetséges interferenciájáról, és szeptember közepéig körülbelül 80 esetben nem tudtuk kizárni az 5G-t" – közölte tavaly ősszel az FAA a FlightGloballel. Az esetek közt szerepelt olyan, amikor felszállás közben a gép túl magasra emelkedett, és ezt manuálisan kellett koordinálni, de kapott téves magasságértéket pilóta landolás közben is. Egyik esetben sem történt baleset.

Címlapról ajánljuk
Vinkó József: én is megdöbbentem, milyen titkokat, rejtett történeteket mutatnak Budapest egyes gasztrohelyei

Vinkó József: én is megdöbbentem, milyen titkokat, rejtett történeteket mutatnak Budapest egyes gasztrohelyei

Nagyon is létezik gasztroturizmus – mondta Vinkó József, a Magyar Konyha magazin főszerkesztője az InfoRádió Aréna című műsorában, és felhívta a figyelmet újonnan összeállított gasztroséta helyekre. Beszélt arról is, hogy a hozzánk látogató külföldiek hetven százaléka milyen ételt keres, és hogy leáldozik-e a fine dining csillaga. Megtudhattuk tőle azt is, miért „házasítják” a japán és a perui konyhát.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Súlyos csapást szenvedett el az éjjel Ukrajna, 77 ukrán drónt lőttek le az oroszok - Háborús híreink vasárnap

Súlyos csapást szenvedett el az éjjel Ukrajna, 77 ukrán drónt lőttek le az oroszok - Háborús híreink vasárnap

Éjszakai, összehangolt légicsapást mértek az orosz erők a közép-ukrajnai Kremencsuk infrastruktúrájára, ami kiterjedt áram- és vízkimaradásokat okozott – közölte vasárnap Vitalij Maleckij polgármester. Az orosz légvédelem vasárnap 77 ukrán drón megsemmisítéséről számolt be. Szombaton az ukrán elnök Donald Trump különmegbízottjával tárgyalt telefonon. Szintén tegnapi hír, hogy a Nemzetközi Atomenergia-ügynökség (NAÜ) friss jelentése szerint megrongálódott a csernobili szarkofág a februári dróntámadást követően, így nem tudja ellátni elsődleges biztosági feladatát, vagyis a sugárzás megakadályozását

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×