Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 20. szombat Teofil
Nyitókép: Lázár János hivatalos Facebook-oldala

Lázár János: ősszel megkezdődik Magyarország eddigi legnagyobb autópálya-építése

Szeptember 15-én kezdődik, és három évig tart az M1-es autópálya kibővítése, a Budapest és Bábolna közötti szakasz nyolcsávossá válik – közölte az építési és közlekedési miniszter. A tárcavezető beszámolt arról is, hogy jelentős forráshoz juthat az Európai Beruházási Banktól a magyar állam a vasúti beruházásokhoz. Lázár János beszélt még a debreceni pályaudvar lehetséges felújításáról és a szentendrei HÉV-vonal rekonstrukciójáról is.

Kétféle vasútfejlesztést tervez a kormány, amit részben hitelből fedezhet a magyar állam – hangsúlyozta az építési és közlekedési miniszter a Lázárinfó Extrában. Lázár János ugyanis pénteken kivételesen élőben válaszolt a Facebookon a követőket, érdeklődőket leginkább foglalkoztató kérdésekre.

Az említett forrást pályakorszerűsítésre és járművásárlásra használnák fel. Lázár János az Európai Beruházási Bankhoz fordult egymilliárdos hitelért, amit további egymilliárd euróval egészítene ki a kormány. Összesen ezermilliárd forint jut majd a vasúti fejlesztésekre. Ez az összeg más útvonalak mellett Füzesabony–Hatvan, illetve Füzesabony–Eger felé is lehetővé tenné a legfontosabb felújításokat.

Ha minden a tervek szerint valósul meg, akkor húsz perccel csökkenhet a menetidő az említett vonalakon. Lázár János videójában úgy fogalmazott, „sajnos a Tisza Párt politikusai azért lobbiznak az Európai Néppártnál, hogy ne kapjuk meg a forrásokat az Európai Beruházási Banktól”. Ezzel együtt azt mondta, ha meglesz a szükséges pénz, akkor elindulhatnak a fejlesztések többek közt Hatvan és Füzesabony, Kiskunfélegyháza és Szeged felé, mint ahogy a szolnoki pályaudvaron is.

A miniszter beszélt a járműbeszerzés fontosságáról és a pályaudvarok, állomások felújításáról is. A GYSEV a győri, soproni vonal vonatkozásában 11 új motorvonatot vásárol, a MÁV pedig bérelt 60 új mozdonyt, amelyek forgalomba állításával lerövidül a menetidő Miskolc és Budapest között. Lázár János hozzátette: további motorvonatok vásárlását is tervezik, kínai és svájci vállalatokkal tárgyalnak. Kiemelte:

a következő napokban „nagy döntések fognak születni” ebben a kérdésben.

Arról is beszélt, hogy a kapacitások bővítése érdekében 285 új InterCity kocsi beszerzése is a tervek között szerepel, ami remélhetőleg magyar gyártásban valósul majd meg. 1167 autóbuszt is vesznek, amiből 131 autóbusz már július 31-től használható lesz a Balaton környékén.

A tárcavezető azt mondta, a magyar államnak nincs több ezer milliárd forintja a pályaudvarok felújítására, így az a kérdés, hogy a pályaudvarokból lehet-e áruházakat, bevásárlóközpontokat létrehozni. Úgy véli, ennek nagy előnye lenne, hogy az adott helyen egyebek mellett patika, drogéria, élelmiszerüzlet is lenne. A felmérések után kiderült, hogy hét olyan lokáció van, ahol ezt meg lehetne valósítani. Az egyik Debrecen. Utóbbi városban vannak olyan magánvállalkozók, akik átvennék a fejlesztését a debreceni vasúti pályaudvarnak.

Mivel Debrecen lakossága a várakozások szerint a jövőben akár 20-30 ezer fővel is nőhet, Lázár János szerint kulcskérdés lesz, hogyan lehet eljutni oda az ország különböző pontjairól.

Hozzátette, még idén döntés születhet arról, hogy az állam és a magánszektor közösen melyik beruházót, céget bízza meg a debreceni pályaudvar átalakításával.

Lázár János arra is kitért, hogy milyen terveik vannak a HÉV-vonalak fejlesztésével. Jelenleg száz HÉV-szerelvény működik Magyarországon, és az összes elérte a hatvanadik évét. Az építési és közlekedési miniszter ígéretet tett valamennyi HÉV-vonal felújítására, első körben a szentendrei HÉV rekonstrukciója kezdődik meg. Ezen a vonalon felújítják a teljes pályát, a pálya melletti vasútállomásokat és az összes szerelvényt. Még idén 54 új HÉV-szerelvény beszerzése valósul meg.

A tárcavezető hangsúlyozta: sorra fog kerülni a többi HÉV-vonal is, csak idő kérdése, mikor indulhatnak el a munkálatok a csepeli vagy a gödöllői vonalon. „Az összes tervezési megbízást kiadtam, és ha együtt tudunk működni Budapesttel, és tudunk rá finanszírozást szerezni, amire jó esély van, akkor az a kormány ígérete, hogy a következő években az összes HÉV-vonal felújításra kerül” – tette hozzá Lázár János, aki azt is közölte, hogy megpróbálják felgyorsítani a járműcseréket.

Hamarosan megkezdődik az ország legnagyobb autópálya-építése

A kormánypárti politikus az élő adásban arról is beszélt, hogy Magyarország legnagyobb autópálya-építése indulhat el a közeljövőben, ugyanis szeptemberben megkezdődik az M1-es autópálya nyolcsávosra bővítése, ami érinteni fogja az egész Dunántúl közlekedését.

„Az M1-est 60 kilométer hosszan Budapesttől egészen Bábolnáig nyolcsávosítani fogjuk, ez 880 milliárd forintba fog kerülni. A munka szeptember 15-én kezdődik, és három év alatt kell a kivitelezőknek megvalósítaniuk a beruházást.

Ez lesz Magyarország legnagyobb autópálya-építése,

ami a legtöbb gondot fogja majd okozni az egész dunántúli közlekedésben, hiszen az 1-esre, a 8-asra, a kettő közötti utakra, Veszprém, Komárom-Esztergom, Fejér, valamint Győr vármegyére is nagy hatással lesz” – jelentette ki.

Megfogalmazása szerint úgy kell elképzelni az autópálya lezárását, hogy először Budapestről Győr irányába egy sáv marad meg és a másik oldalon lesz három sáv, mert a kétszer két sávot folyamatosan garantálni kell, de ezek szűkített sávok lesznek 60-80 kilométeres sebességkorlátozással. Célként nevezte meg, hogy az autópályára kényszerítsék a kamionokat és csak a személyforgalom jöjjön le a részben lezárt autópályákról. „Arra szeretnénk lehetőséget nyitni, hogy a személyautók az autópálya-hálózat mellett is tudjanak folyamatosan haladni, és ha kell, akkor alapvetően a kamionok várakozzanak” – egyértelműsítette.

MNB-botrány: derüljön ki minél hamarabb az igazság!

A tárcavezető az első Lázár Live adásában elmondta a véleményét a Matolcsy György korábbi jegybankelnök körül kialakult botrányról is.

„A kérdés az, hogy a Matolcsy-klán mikor vonul börtönbe. Matolcsy György szerintem a XX. század egyik legkiemelkedőbb gazdasági szaktekintélye, kiváló jegybankelnök volt, de egyáltalán nem biztos, hogy jó kezekre bízta a jegybank vagyonát, amiért neki akár személyes felelősséget is kell vállalnia. Ha a jegybanknál, a jegybank alapítványainál, az alapítványok által megbízott vagyonkezelőknél a pénzt ellopták, akkor mindenkinek, aki ebben érintett, minél hamarabb börtönbe kell vonulni. Mi abban vagyunk érdekeltek, hogy az igazság minél hamarabb kiderüljön. Kiderüljön az is, hogy ha a pénz egésze vagy egy része megvan, és kiderüljön az is, hogy ha bűncselekményeket követtek el. Én annak vagyok a híve, hogy minél hamarabb a börtönbe vonuljon a Matolcsy-klán azon tagja, aki lopott” – mondta.

Lázár János a közösségi oldalán közvetített tájékoztatón azt a nézetét is kifejtette, hogy szerinte Budapesten gyalogos-kerékpáros hídra és még egy újabb hídra van szükség, valamint az összes létező híd teljes felújítására, beleértve a dél-pesti, illetve Csepelt érintő hídstruktúrát is.

A kormánypárti politikus jelezte azt is, hogy szeptember 20-án újraindulnak az utcai fórumok, de addig is további Facebook-live adásokkal jelentkezik.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Donald Trump le akar számolni Venezuela elnökével

Az amerikai elnök teljes olajblokádot hirdetett Venezuela ellen, hadihajókkal zárná el az ország fő bevételi forrását. Szakértők szerint a gazdasági nyomás egyedül nem biztos, hogy elég lesz a rendszer megdöntéséhez.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×