Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
Nyitókép: Alstom.com

Németországban jöhet az újabb kedvezményes bérlet

A kilenceurós kedvezményes bérlet már a múlté. Most azonban ismét felcsillant a remény, hogy egész Németországban az emberek január 1-jétől a korábbiakhoz képest némi kedvezménnyel közlekedhetnek a buszokon, a metrón és a távolsági vonatokon is.

Olaf Scholz kancellár a közelmúltban kormánya egyik legnagyobb vívmányának nevezte, hogy június 1-jétől három hónapig mindössze 9 eurós, kedvezményes közlekedési bérletet biztosított az energia-, illetve általános megélhetési válság által amúgy is sújtott állampolgároknak.

A bérlet bevezetése olyan sikeres volt, hogy augusztus 31-ig a legfrissebb adatok szerint mintegy 50 millióan vették igénybe. Szeptember 1-jétől azonban ismét beköszöntött a kedvezményes nyári időszakot megelőző, meglehetősen drága közlekedés.

Aligha véletlen, hogy a tartományok folytatást követeltek. A kormány hajlandó volt az egyezkedésre, a pénzügyminiszter azonban ellenállt. Christian Lindner úgy ítélte meg, hogy a költségvetés helyzete ezt nem engedi meg. Egybehangzó értesülések szerint mostanra mégis sikerült elmozdulni a holtpontról.

A tartományi közlekedési miniszterek szövetségi kollégájukkal, Volker Wissinggel megállapodtak abban, hogy 2022. január 1-jétől ismét kedvezményesebb közlekedési időszak következik. A finanszírozás részleteiről azonban még meg kell állapodni, és ennek határidejét október 1-jében szabták meg. Az illetékesek több opcióról vitáznak,

a legnagyobb valószínűsége jelenleg annak van, hogy havi 49 eurós bérletben állapodnak meg.

A tárgyaló felek arra törekednek, hogy az egész országra kiterjedő egységes rendszert léptessenek életbe, a költségeket illetően pedig arányos teherviselés jöjjön létre a tartományok és a kormány között. Mindenekelőtt a közlekedési vállalatok terheinek enyhítéséről lenne szó. A 9 eurós időszakban ezt a veszteséget a szövetségi kormány 2,5 milliárd eurós támogatással egyenlítette ki.

Ha a 49 eurós kedvezményes bérletről végleges egyezség jönne létre, ez legkevesebb évi 3 milliárd eurós pótlólagos kiadással járna. Az érvényben lévő központi szabályozás értelmében a helyi közlekedés a tartományok felelősségi körébe tartozik, a központi kormánynak azonban részt kell vennie a finanszírozásban. A szövetségi közlekedési miniszter jelezte, hogy a többmilliárdos összeg felét a kormány állná, a másik felét azonban a tartományoknak kellene fedezniük. Az utóbbiak azonban többet követelnek.

A felek egyelőre arról állapodtak meg, hogy munkacsoportot hoznak létre, amelynek október 12-ig, a közlekedési miniszterek újabb konferenciájáig megoldást kell találnia.

Volker Wissing szövetségi közlekedési miniszter úgy értékelte, hogy az eladott 9 eurós bérletek száma, továbbá az állampolgárok "lelkesedése" mindenképp siker.

"Meg fogunk állapodni"

– fogalmazott meglehetős derűlátással a miniszter.

Berlin azonban nem várt a megállapodásra. A tartományi rangú német főváros vezetősége a napokban úgy döntött, hogy a nyári nyári hónapok után Berlinben az év utolsó szakaszára is kedvezményes árú közösségi közlekedési bérletet vezetnek be. A város teljes területén érvényes bérlet havi szinten 29 euróba kerül és az október-decemberi időszakra szól.

Sajátos javaslattal állt elő ugyanakkor egy tekintélyes berlini közlekedéskutató. Andreas Knie az ARD televíziónak nyilatkozva felszólított a gépkocsival való közlekedés szubvencionálásának korlátozására. A szakértő úgy vélekedett, hogy a kedvezményes tömegközlekedést ki kell terjeszteni Németország minden szegletére. A buszt, a metrót, a vonatot olcsóbbá, az autók használatát viszont szerinte drágábbá kell tenni. Ennek kapcsán példaként említette a szolgálati gépkocsik használatához biztosított privilégiumok és a bizonyos esetekben járó távolsági átalányok megszüntetését.

Címlapról ajánljuk
Varga G. Gábor: még egy olyat, mint az azerbajdzsáni repülőgép szerencsétlensége volt, nem engedhet meg magának a légi közlekedés

Varga G. Gábor: még egy olyat, mint az azerbajdzsáni repülőgép szerencsétlensége volt, nem engedhet meg magának a légi közlekedés

Az orosz-ukrán háború az elmúlt három és fél évben jóformán az egész világon megváltoztatta a légi közlekedést, hiszen Ukrajna felett tilos civil gépekkel repülni, Oroszország légterét pedig a kölcsönös szankciók miatt számos légitársaság nem használhatja. Ez mindent átalakított: az útvonalakat, a menetrendeket és az árakat is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×