Olaf Scholz kancellár a közelmúltban kormánya egyik legnagyobb vívmányának nevezte, hogy június 1-jétől három hónapig mindössze 9 eurós, kedvezményes közlekedési bérletet biztosított az energia-, illetve általános megélhetési válság által amúgy is sújtott állampolgároknak.
A bérlet bevezetése olyan sikeres volt, hogy augusztus 31-ig a legfrissebb adatok szerint mintegy 50 millióan vették igénybe. Szeptember 1-jétől azonban ismét beköszöntött a kedvezményes nyári időszakot megelőző, meglehetősen drága közlekedés.
Aligha véletlen, hogy a tartományok folytatást követeltek. A kormány hajlandó volt az egyezkedésre, a pénzügyminiszter azonban ellenállt. Christian Lindner úgy ítélte meg, hogy a költségvetés helyzete ezt nem engedi meg. Egybehangzó értesülések szerint mostanra mégis sikerült elmozdulni a holtpontról.
A tartományi közlekedési miniszterek szövetségi kollégájukkal, Volker Wissinggel megállapodtak abban, hogy 2022. január 1-jétől ismét kedvezményesebb közlekedési időszak következik. A finanszírozás részleteiről azonban még meg kell állapodni, és ennek határidejét október 1-jében szabták meg. Az illetékesek több opcióról vitáznak,
a legnagyobb valószínűsége jelenleg annak van, hogy havi 49 eurós bérletben állapodnak meg.
A tárgyaló felek arra törekednek, hogy az egész országra kiterjedő egységes rendszert léptessenek életbe, a költségeket illetően pedig arányos teherviselés jöjjön létre a tartományok és a kormány között. Mindenekelőtt a közlekedési vállalatok terheinek enyhítéséről lenne szó. A 9 eurós időszakban ezt a veszteséget a szövetségi kormány 2,5 milliárd eurós támogatással egyenlítette ki.
Ha a 49 eurós kedvezményes bérletről végleges egyezség jönne létre, ez legkevesebb évi 3 milliárd eurós pótlólagos kiadással járna. Az érvényben lévő központi szabályozás értelmében a helyi közlekedés a tartományok felelősségi körébe tartozik, a központi kormánynak azonban részt kell vennie a finanszírozásban. A szövetségi közlekedési miniszter jelezte, hogy a többmilliárdos összeg felét a kormány állná, a másik felét azonban a tartományoknak kellene fedezniük. Az utóbbiak azonban többet követelnek.
A felek egyelőre arról állapodtak meg, hogy munkacsoportot hoznak létre, amelynek október 12-ig, a közlekedési miniszterek újabb konferenciájáig megoldást kell találnia.
Volker Wissing szövetségi közlekedési miniszter úgy értékelte, hogy az eladott 9 eurós bérletek száma, továbbá az állampolgárok "lelkesedése" mindenképp siker.
"Meg fogunk állapodni"
– fogalmazott meglehetős derűlátással a miniszter.
Berlin azonban nem várt a megállapodásra. A tartományi rangú német főváros vezetősége a napokban úgy döntött, hogy a nyári nyári hónapok után Berlinben az év utolsó szakaszára is kedvezményes árú közösségi közlekedési bérletet vezetnek be. A város teljes területén érvényes bérlet havi szinten 29 euróba kerül és az október-decemberi időszakra szól.
Sajátos javaslattal állt elő ugyanakkor egy tekintélyes berlini közlekedéskutató. Andreas Knie az ARD televíziónak nyilatkozva felszólított a gépkocsival való közlekedés szubvencionálásának korlátozására. A szakértő úgy vélekedett, hogy a kedvezményes tömegközlekedést ki kell terjeszteni Németország minden szegletére. A buszt, a metrót, a vonatot olcsóbbá, az autók használatát viszont szerinte drágábbá kell tenni. Ennek kapcsán példaként említette a szolgálati gépkocsik használatához biztosított privilégiumok és a bizonyos esetekben járó távolsági átalányok megszüntetését.