Infostart.hu
eur:
386.93
usd:
329.74
bux:
109930.17
2025. december 19. péntek Viola
Airbus A320 ITA Airways Sara Simeoni. Aircraft to Fiumicino Leonardo da Vinci Airport. Fiumicino (Italy), July 14th, 2022 (Photo by Massimo Insabato/Archivio Massimo Insabato/Mondadori Portfolio via Getty Images)
Nyitókép: Massimo Insabato/Mondadori Portfolio via Getty Images

Meglepő, ki veheti meg Alitalia-utód olasz állami légitársaságot

Hosszas finanszírozási gondok után úgy lett 2021-ben a veszteséges Alitalia jogutódja az ITA Airways. Egyedül azonban nem maradhat vele az olasz állam, magántulajdonost keres hozzá.

Az új olasz nemzeti légitársaság számára a Lufthansa tűnt sokáig a legkívánatosabb kérőnek. Az olasz kormány azonban több halasztás után végül egy versenytárs jelentkezőnek, a Certares befektetőalap vezette Air France KLM-Delta Airlines szövetségnek adja el a cég egy részét.

Mint az iho.hu megírta, a római kabinet gazdasági és pénzügyminisztériuma szerint a döntés azon alapult, hogy az utóbbiak jobban megfelelnek a kormányfő által meghatározott kritériumoknak. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy az ajánlat értelmében nagyobb, negyven százaléknyi tulajdonrész marad az olasz kormány kezelésében, tehát az ajánlattevők 600 millió euróért kapják a maguk hatvan százalékát. Ám ezzel együtt az olasz fél fenntarthatja magának a jogot, hogy kisebbségi tulajdonrésze ellenére "bizonyos stratégiai döntéseket" ő hozzon meg.

A Lufthansa-féle csapat többet ígért, de magasabb tulajdonrészért cserébe: 850 és 900 millió eurót 80 százalékért.

A kormányzat azonban épp azért döntött a másik mellett, mert az nem jelenti a légicég teljes privatizációját – kommentálták a Lufthansa részéről a fordulatot. A német csoport részéről annyi a vigasztaló, így számára így is Olaszország marad a legerősebb piac Európában, leszámítva persze a hazait.

Más kommentátorok megjegyzik: a légitársaság jövője továbbra is bizonytalan marad, ha nem sikerül olyan privatizációs megoldásra jutni, amit Olaszország feltehetően jövendő kormánya is elfogad, vagyis elég lesz-e számukra a stratégiai döntési kompetencia megtartása ahhoz, hogy ne akarják az egész kínkeserves privatizációs folyamatot a választás után rögtön "visszacsinálni".

Címlapról ajánljuk

Orbán Viktor brüsszeli sajtótájékoztatója: ez a csúcs egy haditanács volt

A péntek hajnalba nyúló csütörtöki brüsszeli EU-csúcsot követően a miniszterelnök némi alvás után állt az újságírók hadának rendelkezésére. Beszámolt róla, az EU-csúcs haditanács volt, a hozzászólások 90 százaléka arról szólt, hogyan győzzük le Oroszországot. Az európai emberek fizetni fognak, a miniszterelnök szerint ez a téma elemi erővel fog feltörni Nyugat-Európában. Úgy látja, ugyanazon a rendkívül veszélyes pályán vagyunk, mint annak idején az I. világháború előtt. Szerinte a végóráit éljük az Európai Uniónak.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.19. péntek, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
Családi kisvállalkozásból a régiós élmezőnybe: nagy dobásra készül a tatabányai csavarkereskedő

Családi kisvállalkozásból a régiós élmezőnybe: nagy dobásra készül a tatabányai csavarkereskedő

Az ország második legnagyobb csavar- és kötőelem-forgalmazója, az Iron Trade Havellant Kft. – amelyet legtöbben ITH Kft.-ként ismernek – jövőre bevezeti új logisztikai fejlesztését, amelytől 35-45%-os termelékenység-növekedést vár. Ez jó alapja lehet a román és szlovák piacon való további terjeszkedésnek – ahol már rendelkezik a cég leányvállalatokkal –, de akár új piacokra való belépésnek is. A generációváltáson a közelmúltban átesett ITH operatív feladatait az alapító tulajdonos, Havellant István fia, Havellant Kristóf végzi, aki a jövő évben debütáló logisztikai fejlesztés alapjait is letette.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×