eur:
409.4
usd:
375.88
bux:
74495.66
2024. november 5. kedd Imre
2021. március 15-én közreadott kép a különböző színű útburkolati jelekről az Írország és Észak-Írország közötti határon, az észak-írországi Londonderry közelében lévő autóúton 2020. január 31-én. Az Európai Bizottság felszólító levelet küldött az Egyesült Királyságnak, mert álláspontja szerint a brit fél megszegte az EU-tagsága megszűnéséről (Brexit) szóló megállapodásnak az Írországról és Észak-Írországról szóló jegyzőkönyvében rögzített kötelezettségeit. Az Egyesült Királyság március 3-án kijelentette, hogy egyoldalúan elhalasztja annak teljes alkalmazását az áruk és háziállatok Nagy-Britanniából Észak-Írországba történő szállítására vonatkozóan.
Nyitókép: MTI/EPA/Neil Hall

Egyre többen hajítanák el az EU-ban a brexitet - London figyelmeztet

Megfigyelők szerint az idegek játéka zajlik a héten brexit-ügyben – nem először, de még soha ennyire közel a szakításhoz. Az EU-országok nagykövetei Brüsszelben egyeztettek az ügyben, David Frost brit miniszter és főtárgyaló a Lordok Házát tájékoztatta. Mindkét oldalon „végső figyelmeztetések” fogalmazódnak meg.

Maroš Šefčovič, európai bizottsági alelnök, a brexitfolyamat bizottsági felelőse szerdán részletesen beszámolt a tagállamok állandó EU-képviselőinek (tagországi nagyköveteknek) a brit részről hónapok óta vitatott (úgyhogy formálisan mindeddig nem is hatályosított) északír-jegyzőkönyv körüli viták állásáról.

A megbeszélést olyan sajtóhírek és politikai nyilatkozatok kísérték, amelyekből kiderült, a tagállamok körében növekszik a tábora annak a véleménynek, miszerint Londonnak most már tudtára kellene adni: ha a brit kormány valóban egyoldalúan felfüggeszti az EU-brit kilépési megállapodást kiegészítő – valójában a brexit folyamat egésze szempontjából kezdettől fogva kulcskérdésnek tekintett – északír-jegyzőkönyvet, akkor az „robusztus” reakciót fog EU-oldalon kiváltani.

Nem kizárhatóan beleértve ebbe a teljes EU-brit kereskedelmi megállapodás felmondását is.

Cserébe David Frost ugyancsak szerdán a brit parlament felsőházában arra figyelmeztette az Európai Uniót, hogy amennyiben az egy ilyen „mérhetetlenül aránytalan” lépéssel reagál, akkor ezzel úgymond magára veszi az északír békemegállapodás összeomlásának felelősségét. Hozzátette: továbbra is meggyőződése, hogy van még mód megállapodásra, és „visszafogott, konstruktív megközelítést” szorgalmazott az uniós partnerektől, beleértve mindenekelőtt a jegyzőkönyv működésképtelenségének a belátását, és a készséget egy gyökeresen új elrendezés kitárgyalására.

Kezdik elhinni, hogy London tényleg megteszi

A mostani bekeményítő üzenetek egy hónap folyamatos tárgyalás után születtek – amelyek témája egyebek között az EU október 13-án beterjesztett kompromisszumos javaslata volt –, és néhány órával az e hét péntekre tervezett újabb (ezúttal londoni) Frost-Šefčovič forduló előtt hangzottak el.

A szerdai EU-nagyköveti egyeztetés annak fényében értékelődött fel, hogy az elmúlt napok harcias londoni bejelentései fényében

uniós oldalon láthatóan növekszik a meggyőződés: a brit kormány a közeli napokban – sokak várakozása szerint a jövő héten – beváltja fenyegetését,

és valóban egyoldalúan beélesíti a kilépési megállapodás 16. paragrafusát. Ami elviekben módot ad a szerződés valamely részének „ideiglenes” hatályon kívüli helyezésére, amíg a vele kapcsolatos súlyosbító körülményeket sikerül eloszlatni.

Brit olvasatban ez az északír-jegyzőkönyv érvényességének a felmondását jelentené, arra hivatkozva, hogy megszületése „bizonytalan körülmények között” és „sietősen” született, a „nem várt következmények” pedig úgymond nyilvánvalóvá tették, hogy adott formájában „nem működőképes” és „nem fenntartható”.

Az uniós olvasat kezdettől fogva az volt, hogy a jegyzőkönyv lehetséges következményei mindig is nyilvánvalóak voltak, a Johnson-kormány mégis felvállalta, miként a „sietős” kitárgyalását sem bánta 2019 decemberében, mi több, ő volt annak motorja.

Azóta még csak kormányváltás sem történt a brit fővárosban,

ugyanazok az emberek próbálják elhitetni, hogy most egy „előre nem látott” kimenetelű, „végrehajthatatlan” szerződést kellene negligálni,

illetve teljesen új alapra helyezni.

Valójában az északír-kérdés az immár 5 éves brexitfolyamat első napjától kezdve központi kérdésnek számított, és a körötte zajló tárgyalások sem a 2019 év végének „kapkodásában” folytak, hanem akkor már évek óta tartottak ugyanazon vetületeiről – mutatnak rá EU-tanácsi források.

Utóbb a brit belpolitika szempontjából valóban adódtak kedvezőtlen következmények – mint amilyen például az északír kereskedelem brit termékekkel történő ellátásában fellépő egyre gyakoribb fennakadás, miért is a jegyzőkönyv az északír lojalisták körében egyszer és mindenkorra elfogadhatatlannak minősült -, cserébe az uniós oldal az említett október 13-i ajánlatában számos termék esetében eljárásbeli könnyítéseket ajánlott fel.

Most már az EU is lépni akar

A brit kormány azonban láthatóan ennél mélyebb, alapvető kérdéseket érintő módosítást is akar, mint például a luxembourgi Európai Bíróság joghatóságának a megszüntetését az északír belső piaci ügyekben.

Ez azonban már nem pillanatnyi ellátási zavart érintő vetület, hanem elvi kérdés az EU számára.

Azzal ugyanis, hogy a kilépési megállapodás értelmében Észak-Írország piacszabályozási szempontból az EU belső piacának a része maradt – ez volt az egyetlen mód arra, hogy az ír szigeten lévő brit tartomány Nagy-Britannia EU-kilépése után is nyitva tarthassa határait a szárazföldön vele szomszédos EU-tag Ír Köztársasággal –, uniós olvasatban megkerülhetetlenül az EU belső piac egészét felügyelő Európai Bíróság joghatálya alá került.

Szembesülve a vonatkozó brit kormányzati tárgyalási alapállással, és a 16. paragrafus egyoldalú brit alkalmazásának ismételt kilátásba helyezésével, a szerdai EU-nagyköveti tanácskozás formálisan most először készült annak felmérésére, hogy a tagországok milyen válaszlépést tarthatnak kívánatosnak vagy indokoltnak az utóbbi esetében.

Sajtóértesülések szerint alapvetően két jellemző véleménycsoport van az EU-huszonhetek körében. Az egyik óvatosan kivárna még az erőteljesebb ellenlépés belengetésével, arra hivatkozva, hogy ez csak tovább mérgezné a légkört, és a végén még beteljesítené az eredetileg csak figyelmeztetésnek szánt retorziós lehetőséget.

A másik iskola úgy véli, hogy

„világos üzenetet” kell küldeni Londonba, hogy mindenki időben tudatában legyen, esetleges döntésüknek mi lehet az ára.

A brüsszeli Politico szerint a vélemény-eszkalációt látva az utóbbiak tábora „kezd teret nyerni”.

A britekkel amúgy is elkeseredett halászati vitába keveredett francia kormány mindig ezen az állásponton volt, de értesülések szerint újabban már a mindig is óvatosabb német diplomácia is hajlik arra, hogy ha visszaütni kell, akkor az legyen határozott és egyértelmű, és ezért láthatóan Berlinben is hajlanak arra, hogy ha a brit álláspont válaszlépésre kényszerít, akkor az a teljes körű kereskedelmi megállapodásra vonatkozzon.

Mellesleg a huszonhetek körében történő elfogadása is könnyebb egy ilyen átfogó döntésnek, mintha elkezdenének lehetséges termékcsoportok kimazsolázásáról alkudozni egymás között – teszik hozzá szakértők.

Kinek a felelőssége?

A kérdésben EU-oldalon legközvetlenebbül érintett Ír Köztársaság kormánya mindenesetre kedden jelezte, hogy Dublinban megkezdték az előkészületeket az EU-brit kereskedelmi megállapodás – ideiglenes, vagy végleges – felmondásának a forgatókönyvére. Leo Varadkar ír miniszterelnök-helyettes kedd reggel az ír televíziónak (RTE News at One) tett nyilatkozatában már arról beszélt, hogy az EU számára szerinte nem marad más választás, mint a kereskedelmi egyezmény felmondása, ha a brit kormány valóban beélesíti a 16. paragrafust és eláll az északír-jegyzőkönyv érvényétől.

Cserébe szerdán a brit Lordok Házában felszólaló David Frost „Berxit-ügyi” miniszter az említett módon arra figyelmeztetett, hogy

egy ilyen európai uniós lépés szerinte „mérhetetlenül súlyosbítaná Észak-Írország problémáit, ahelyett, hogy csökkentené azokat”,

ami tehát ilyen formán az EU felelősségét terhelné.

Arra, hogy nem mindenki látja ezt így brit földön, még a konzervatív párti politikusok körében sem, Sir John Major korábbi konzervatív párti miniszterelnök nyilatkozata volt a példa. Sir John a „BBC Radio 4” keddi adásában „kolosszális ostobaságnak” minősítette, ha a Johnson-kormány valóban elszánja magát az északír-jegyzőkönyv felmondására, mivel az szerinte „nagyon rossz szándékot” sugallana, és „felelőtlenségnek tűnne”.

Szerinte egy ilyen döntés minden létező fronton kedvezőtlen következményekkel járna a brit érdekekre nézve. „Destabilizálná Észak-Írországot, mérhetetlenül károsítaná a kapcsolatokat Észak-Írország és Írország, valamint Nagy-Britannia között, aláásná az Egyesült Királyág viszonyát Európával, és súlyosan megterhelné London kapcsolatát Washingtonnal”.

Mindeközben Martin Wolf, a brit Financial Times veterán szakértője szerdai elemzésében leszögezte: az északír-jegyzőkönyv várható következményei nagyon is előre láthatóak voltak. Ezért utasította el ezt a forgatókönyvet a maga idején Johnson elődje, Theresa May.

„Ha Johnson nem értette meg, hogy mit írt alá (2019-ben), akkor alkalmatlan a miniszterelnöki posztra. Ha megértette, csak éppen nem állt szándékában végrehajtani, amit aláírt, akkor tisztességtelen”

– zárta elemzését Martin Wolf.

Címlapról ajánljuk

Amerika választ: így szavaznak most az Egyesült Államokban

Az Amerikai Egyesült Államokban november 5-én, kedden zárul az elnökválasztás, a legtöbb tagállamban ugyanis már hetek óta lehet szavazni. A választási rendszer egyik különlegessége, hogy nem közvetlenül az elnökjelöltekre szavazhatnak, hanem államonként eltérő számú elektort választanak, akik végül döntenek az elnök személyéről. Ez azt is jelenti, hogy nem feltétlenül az lesz a következő elnök, akire országosan a legtöbb szavazat érkezett.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.05. kedd, 18:00
Hankó Balázs
kultúráért és innovációért felelős miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×