eur:
414
usd:
396.7
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Hrabove, 2014. november 17.Munkások az ukrajnai szakadárok uralta donyecki területen 2014. július 17-én lezuhant Boeing 777-es maláj gép roncsait készítik elő a Hollandiába történő szállításhoz a kelet-ukrajnai Hrabove közelében november 17-én. A malajziai légitársaság Amszterdamból Kuala Lumpurba tartó gépének fedélzetén tartózkodó mind a 283 utas, köztük 192 holland és a 15 fős személyzet életét veszítette. (MTI/EPA/Olekszandr Jermocsenko)
Nyitókép: MTI/EPA/Olekszandr Jermocsenko

Fordulat a lelőtt maláj utasszállító ügyének tárgyalásán

A holland ügyész szerint komoly jelek utalnak arra, hogy Oroszország különböző eszközökkel beavatkozik a hat évvel ezelőtti támadás tárgyalásának menetébe.

Thijs Berger a hollandiai Schiphol bíróságán hétfőn kezdődött tárgyalás második napján közölte, bizonyítékok vannak arra, hogy orosz hírszerzők megpróbálták feltörni az ügyben eljáró, holland vezetésű - holland, ausztrál, maláj, ukrán és belga összetételű - nemzetközi nyomozócsoport több tagjának számítógépét.

"Egyértelmű jelek utalnak arra, hogy az orosz kormány nagyon szívesen megakadályozná ezt a nyomozást, és nem riad vissza attól sem, hogy e célból bevetésre küldje a biztosági szolgálatok embereit" - fogalmazott.

Arra emlékeztetett, hogy az orosz biztonsági szolgálatok ügynökeit az elmúlt években számos európai országban gyilkossággal vádolták. Ez sötét árnyékot vet az MH17-es ügyében folytatott eljárásra is - tette hozzá.

Dedy Woei-a-Tsoi ügyész, aki szerint az orosz beavatkozás nem áll meg ezen a ponton, azzal vádolta Moszkvát, hogy minden eszközzel megpróbálja elrejteni az igazságot. A Kelet-Ukrajna felett lelőtt repülőgép sorsa az orosz kormány dezinformációs kampányának tankönyvi példája - mondta.

"Nyilvánvaló, hogy ennek még nincs vége. Mindent meg kell tenni a tanúk biztonságos meghallgatása érdekében"

- emelte ki. A hollandiai Schiphol bíróságán hétfőn, a vádlottak távollétében kezdődött meg a maláj légitársaság MH17-es járatszámú utasszállítója elleni támadás tárgyalása.

A Malaysia Airlines Amszterdamból Kuala Lumpurba tartó repülőgépét 2014. július 17-én Kelet-Ukrajna felett érte rakétatalálat.

A pilótafülke mellett felrobbant rakéta szilánkjainak ezrei fúrták át a Boeing típusú gépet, amely a levegőben darabokra tört, és lezuhant. A tragédiában a fedélzeten tartózkodó mind a 298 utas - köztük 196 holland és 27 ausztrál állampolgár -, valamint a legénység is életét veszette.

Az ügyben eljáró nemzetközi nyomozócsoport 2019 júniusában közölte, hogy a gyanúsítottak - az orosz Igor Girkin, Szergej Dubinszkij és Oleg Pulatov, valamint az ukrán Leonyid Harcsenko - részt vettek a gépet megsemmisítő föld-levegő rakéta telepítésében.

A nyomozócsoport 2016 őszén közzétett jelentésében azt írta, hogy a rakéta nem sokkal a támadás előtt érkezett Kelet-Ukrajnába Oroszországból, ahová a Boeing 777-es lelövése után a kilövőállást vissza is vitték. A katasztrófák vizsgálatában illetékes holland hatóság azt állapította meg, hogy a repülőgépet egy földi telepítésű, BUK típusú légelhárító rakétával lőtték le, amelyet feltételezhetően a szakadárok területéről - Pervomajszk település mellől - indítottak. Oroszország mindvégig tagadta, hogy köze volt a gép lelövéséhez. Az ügy részleteit ismerők szerint a tárgyalás egy évnél hosszabban is eltarthat.

Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Miután szombaton évzáró nemzetközi sajtótájékoztatót tartott a miniszterelnök, vasárnap este az M1-nek is interjút adott. Meglátása szerint Brüsszel nagy árat fog fizetni azért, hogy még mindig úgy gondolja, mindent az eddigiek szerint kell tovább csinálni. Ukrajnában és a világban is új realitás van, ehhez kell alkalmazkodni, Magyarország is ezt teszi a gazdasági semlegességgel és a jövő évi költségvetéssel is. "Jobban fogunk élni, de hogy szebben tudunk-e, ez a kérdés" - zárta az interjút.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.23. hétfő, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×