eur:
413.94
usd:
396.69
bux:
78741.84
2024. december 23. hétfő Viktória
Calais, 2016. október 25.Egy kamion halad el a kikötőbe vezető út mentén épülő négy méter magas fal mellett az észak-franciaországi Calais-ban 2016. október 25-én, a Dzsungelnek nevezett migránstábor felszámolásának második napján. Az egy kilométer hosszú, az út két oldalára tervezett fallal az illegális bevándorlókat akarják megakadályozni abban, hogy a Csatorna-alagúton keresztül Nagy-Britanniába tartó teherautókra felkapaszkodhassanak.  (MTI/EPA/Etienne Laurent)
Nyitókép: MTI/EPA/Etienne Laurent

Élesben tesztelik a brexitet

A teherszállító járműveket az észak-franciaországi kikötővárosban, Calais-nál tesztjelleggel a francia-brit határon a brexit utáni szabályok szerint kell kezelni - jelentette be pénteken Gérald Darmanin francia költségvetési miniszter két hónappal a brit EU-tagság megszűnésének október 31-én esedékes határideje és a határellenőrzés visszaállítása előtt.

"Egy hónapon át úgy csinálunk, mintha már megtörtént volna a brexit. A vállalatok jelentős része számára főpróbát vezetünk be azért, hogy október végére minden készen álljon" - mondta a tárcavezető az RTL francia kereskedelmi rádióban. "Hétszáz új vámőrt vettünk fel, és innovatív technológiával egy okos határt állítottunk fel" - tette hozzá.

Gérald Darmanin az új átkelő-rendszert Michael Gove-val, a brit kormány megállapodás nélküli kilépésre való felkészülésért felelős államtitkárával együtt avatja fel péntek délután.

"A délkelet-franciaországi Grenoble-ban egy Nagy-Britanniába exportáló kisvállalkozó ezentúl mindent bejelenthet az interneten" - mondta példaként az államtitkár.

"Vonalkódok lesznek, és rendszámleolvasók a határon, az áru közvetlenül mehet Nagy-Britanniába. Kivéve, ha ellenőrzést tartunk, mert azt gondoljuk, hogy hamisítókkal vagy hamisítványokkal van dolgunk"

- magyarázta az államtitkár, aki szerint nem lesznek kocsisorok Calais-nál, mert a fuvarozóknak általában nem kell majd megállniuk az ellenőrzéshez.

Gérald Darmanin úgy vélte, hogy a francia vállalkozók többsége felkészült az ellenőrzés bevezetésére.

"Továbbra is kereskedni fogunk Nagy Britanniával, de a Kereskedelmi Világszervezet szabályai szerint, úgy, mintha Dél-Afrikával lenne dolgunk a határainkon" - hívta fel a figyelmet. "Dél-Afrikával is kereskedünk, csak éppen több az adminisztrációs munka, mint amikor Belgiummal vagy Spanyolországgal tesszük" - tette hozzá.

A tárca adatai szerint mintegy 100 ezer francia cégnek van kapcsolata Nagy-Britanniával.

Március elejétől május közepéig jelentős fennakadások voltak a kamionforgalomban Calais-nál, miután a várható brexit miatt fizetésemelést és a munkakörülmények javítását követelő vámőrök rendszeres ellenőrzéssel nehezítették a teherautók átjutását a brit oldalra. A kormánnyal történt megállapodást követően a mintegy 17 ezer francia határőr november 1-től nettó 50 eurós (16 550 forint) fizetésemelésben részesül.

Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Miután szombaton évzáró nemzetközi sajtótájékoztatót tartott a miniszterelnök, vasárnap este az M1-nek is interjút adott. Meglátása szerint Brüsszel nagy árat fog fizetni azért, hogy még mindig úgy gondolja, mindent az eddigiek szerint kell tovább csinálni. Ukrajnában és a világban is új realitás van, ehhez kell alkalmazkodni, Magyarország is ezt teszi a gazdasági semlegességgel és a jövő évi költségvetéssel is. "Jobban fogunk élni, de hogy szebben tudunk-e, ez a kérdés" - zárta az interjút.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.23. hétfő, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×