eur:
396.74
usd:
359.42
bux:
72075.48
2024. szeptember 10. kedd Hunor, Nikolett

Ötmilliós bírság a bliccelőknek

Csehországban - igaz egyelőre korlátozott mértékben - az év elejétől már működik az elektronikus útdíj rendszere, és Szlovákiában is folynak az előkészületek a bevezetésére.

Miközben Szlovákia még csak tervezi, Csehország már 2007. január 1-jétől be is vezetette az elektronikus útdíj rendszerét. Ez elsőként a 12 tonnánál nehezebb teherfuvar-szállítókat érinti.

A külföldieknek a határátkelőkön kell beszerezniük az elektronikus fedélzeti műszert, amelyik automatikusan kiszámítja és levonja a fizetendő útdíjat. A berendezést bérelni is lehet, 1550 cseh koronáért (csaknem 15 ezer forint), és aki a készüléket sérülésmentesen visszaszolgáltatja, annak a pénzt visszafizetik.

Azok a fuvarozók, akik kijátsszák a rendszert, akár 500 ezer cseh korona (majdnem 5 millió forint) bírsággal is számolhatnak. Aki a szlovák-cseh határátkelőtől, pontosabban Kúty városától Prágáig használja a sztrádát, annak nagyjából 4000 cseh koronát kell fizetnie.

Ha viszont a fuvarozó egyszerre 10 kamiont indít ezen az útvonalon, akkor kamiononként 1800 koronára mérséklődik az összeg.

Az elektronikus útdíj rendszerét az osztrák Kapsch társaság építette ki összesen 970 kilométer hosszúságú sztrádán és első osztályú műúton. Jelenleg folynak az egyeztetések a rendszer további kiépítéséről.

Szlovákiában ilyen lesz

A pozsonyi parlament tavaly őszi döntése értelmében Szlovákiában 2009. január 1-től az autópályákon, a gyorsforgalmi utakon és az első osztályú közutakon bevezetik az elektronikus útdíj rendszerét.

Az új rendszer csak a 3,5 tonna feletti járművekre vonatkozik, az ennél kisebb tömegű gépkocsik esetében marad a már ismert matricás megoldás.A törvény értelmében az útdíj fizetése alól mentesülnek a belügyi és a honvédelmi minisztérium, valamennyi útkarbantartó vállalat, az országos mentőszolgálat, a tűzoltóság, valamint a NATO járművei.

Eredetileg a menetrend szerint közlekedő autóbuszokat is felmentették volna a fizetés kötelezettsége alól, ám ezt képviselői javaslatra végül elvetették.

A műszaki rendszer kiépítésére az idei év első felében írnak ki pályázatot, a tendert 2007 végéig értékelik ki. A győztesnek egy éve lesz a rendszer kiépítésére, amelyet kísérletképpen már 2008 novemberében üzembe helyeznek.

Az elektronikus útdíj üzemeltetője, a Nemzeti Autópálya Társaság becslések szerint már az első évben 4,8 milliárd korona bevételre számíthat. ¥ubomír Vá¾ny közlekedési és távközlési miniszter szerint az útdíj rendszerének kiépítése mintegy 2 milliárd koronát, azaz több mint 14 milliárd forintot emészt fel. Az útdíjat nem fizetők maximum 20 ezer koronás helyszíni pénzbírsággal sújthatók.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Nagy Márton: nem fordulatra van szükség, hanem finomhangolásra

A gazdaságpolitika előtt álló feladatokról, a békeköltségvetés lényegéről, a várható gazdasági növekedésről és a minimálbérről is beszélt Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter az InfoRádió Aréna című műsorában, de kitért a jegybankelnök kritikáira és a leendő gazdasági csúcsminiszter szerepére is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.09.10. kedd, 18:00
Sayfo Omar
a Migrációkutató Intézet kutatásvezetője
Gyűlölik a turistákat, pedig miattuk lettek lesajnált országból Európa növekedési királyai

Gyűlölik a turistákat, pedig miattuk lettek lesajnált országból Európa növekedési királyai

Miközben a csapból is az európai gazdaság gyengélkedése folyik, Spanyolország olyan növekedési számokat produkál, amelyek még válságoktól mentes időben is jónak számítanának, nemhogy az energiaválság, az infláció, a magas kamatok és a globális lassulás éveiben. A magas növekedés ráadásul kifejezetten egészséges szerkezetben, relatíve jó egyensúlyi mutatók mellett valósul meg. Európa negyedik legnagyobb gazdasága jó eredményeit leginkább annak köszönheti, hogy profitál az európai fogyasztás átalakuló szerkezetéből: a turizmus sosem pörgött ennyire Európában, és ennek Spanyolország az egyik legnagyobb nyertese. A növekedési sikersztori láttán érthetetlennek tűnik, hogy a helyi lakosok miért pont most üzentek hadat a turistáknak, hiszen a külföldiek elriasztásával saját fejlődési kilátásaikat rombolják. Pedig fejlődni még van hova, és ez – más tényezőkkel együtt – azért erősen árnyalja az ország gazdaságáról alkotott pozitív képet.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×