Ahogy arról az Infostart is beszámolt, a MaVag Csoport tagja, a Ganz-Mavag Europe Zrt. önkéntes vételi ajánlatot tett a szupervonatokat gyártó spanyol vállalat, a Talgo részvényeinek 100 százalékára. A magyar vállalat 55 százalékos tulajdonosa a hazai vonatgyártó MaVag Zrt., a fennmaradó 45 százalék pedig az állami tulajdonú Corvinus Zrt. tulajdona.
Az ügylet azonban a legfelsőbb szintig, a spanyol kormányfőig jutott, aki a napokban megígérte: kormánya elemezni fogja a Talgo teljes egészére tett ajánlatot. „Azon dolgozunk, hogy pontosan lássuk ennek a tranzakciónak a részleteit. Garantálni fogjuk a Talgo jövőbeli stabilitását, ami számunkra kiemelten fontos” – fogalmazott Pedro Sánchez.
Hecker Flórián szerint korszakos magyar "kifektetésnek" tekinthető a magyar beruházási terv Spanyolországban, a Talgo gyár megvétele. A vg.hu szakújságírója az InfoRádióban elmondta, a spanyol cégnek 4,2 milliárd eurós rendelésállománya van, a következő tíz-húsz évre rendelésekkel bőséggel ellátott, ráadásul ebből az elmúlt kilenc hónapban 2,1 milliárdos rendelésállományt tudott begyűjteni, vannak a spanyol mellett egyiptomi, bulgáriai, németországi megrendelései is.
"Ez egy fejlődő pályán lévő cég, az előző évben rekordot döntött az árbevétele, majdnem elérte a 700 millió eurót" – ismertette a befektetés részleteit.
A magyar befektetői kör 619 millió eurós vételárat ajánlott, a projektcégben a többségi tulajdonos egy magyar piaci érdekeltségű cég, a Magyar Vagon Zrt., és kisebbségi tulajdonrésze van a magyar államnak a Corvinus Zrt.-n keresztül.
"Az a kérdés, hogy a Magyar Vagon mögött ténylegesen ki áll. Különböző tőkealapok húzódnak meg a háttérben, de egy ilyen szintű tárgyalásnál nyilván egyértelműen igazolható a befektetői kör részéről, hogy ki a végső tulajdonos" – magyarázta Heckes Flórián.
Ugyanakkor a spanyol kormányzati fél felvetése az volt, hogy
a magyar befektetők mögött akár az orosz állam is állhat,
de erre semmilyen bizonyítékot nem szolgáltattak a szakíró szerint, de még a céges papírokban sincs erre utalás. Ezért úgy véli, ez inkább politikai nyomásgyakorlás, és a spanyol fél azzal próbálkozik, hogy a céget ne kelljen átadni a magyar befektetőknek.
Az ajánlatról elmondta, részvényenként 5 eurós árat fizetne a magyar befektetői kör, ez pedig a historikus adatok alapján 15-25 százalékkal magasabb árat jelent, mint a papír tényleges értéke.
"A piac nagyon kedvezően fogadta ezt, csak kemény a spanyol kormányzati szembenállás. Zajlik a spanyol kormányzati vizsgálat az eladással kapcsolatban, de ez a sajtó tudomása szerint legfeljebb három hónapig tarthat, nyárig lehet tehát döntés. A spanyol kormány eddig tudja húzni az időt, de az nagyon meglepő lenne, hogy ilyen piaci fogadtatás után, igazolhatatlan vádak mellett végül is nemet mondjon, ugyanis ezzel azt kockáztatná, hogy a részvényesek bármelyike, akár a magyar befektetői fél is pert indíthat a döntéssel szemben" – világított rá Hecker Flórián.
A magyar kifektetés hátterében a teljes magyar vasúti személyszállítás reformja állhat, Lázár János szakminiszter többször is beszélt erről. A stratégiát viszont az újságíró egyelőre homályosnak nevezte, de felsejlik egy 10-12 milliárd eurós beruházás úgy, hogy jelenleg nincs Magyarországon járműgyártási kapacitás, a Talgo megszerzése pont ebben segítene.
"A Talgo megszerzése nagyon jól illeszkedne a MÁV megújításának a projektjéhez" – összegzett a vg.hu újságírója, utalva arra, hogy a magyar közpénzből elköltött száz- és ezermilliárdok így magyar tulajdonú cégek zsebébe vándorolnának, és nem mennének ki az országból.