eur:
409.66
usd:
393.86
bux:
0
2024. december 26. csütörtök István
Pumping equipment gas at gas station. Close up of a hand holding fuel nozzle
Nyitókép: Jung Getty/Getty Images

Rekordmélységben a forgalom a hazai benzinkutakon

A kutak beszámolói alapján az idei január-februári időszak minden idők legrosszabb üzemanyag-fogyasztását hozta – mondta a holtankoljak.hu ügyvezetője, de szerinte erről már nem csak az üzemanyag ára tehet.

Ezen a piacon 5-10 forintos mozgás egy héten belül az teljesen normális, nincs benne rendkívüli, főleg azóta, hogy 600 felett van a literenkénti átlagár – mondta Bujdos Eszter, a holtankoljak.hu ügyvezető igazgatója az economx.hu-nak.

Arról is beszélt, hogy 5 forintos árnövekedésnél 50 literes tankot vizsgálva 250 forintot spórolhatunk meg, ha az emelés előtt beállunk a sorba tankolni, de ráadásul egyre ritkábban tankoljuk tele az autót. Az ügyvezető szerint a fővárosban átlagosan 5-10 ezer forintért tankol a lakosság, ám

vidéken nagyon sokan tankolnak mindössze 1-3 ezer forintért, ezt azonban egyre több helyen korlátozzák a kutak, mert ezek a rövid tankolások a kútoszlopoknak sem tesznek jót.

Nagy Márton a napokban azt nyilatkozta, van egy megállapodásuk a Magyar Ásványolaj Szövetséggel, amely szerint az árainknak a régiós középmezőnybe kell tartozni, és ha ez megváltozik, beleavatkoznak az árakba. Bujdos Eszter szerint azonban nincs ok a beavatkozásra, mert valóban a középmezőnyben vannak az üzemanyagárak régiós összevetésben:

  • Magyarországon a benzin 620, a gázolaj 640 forint,
  • Romániában 570 és 600,
  • Szlovénia 591 és 603,
  • Horvátországban 600 és 655,
  • Ausztriában 632 és 669,
  • Szlovákiában 643 és 638.

A KSH adatai szerint egyre kevesebbet tankolunk az elmúlt évekhez képest. A szakértő szerint idén még romlott is a helyzet, mert a kutak beszámolói alapján az idei január-februári időszak minden idők legrosszabb üzemanyag-fogyasztását hozta. Szerinte ez azonban már nem csak az árakra vezethető vissza. "Most is, ha kinézek az ablakon, négy rollerest látok elsuhanni előttünk, s azt látom, hogy az emberek egyre tudatosabbak a költéseiket illetően, egyre többen leteszik az autót. Ezt mutatja a vármegyebérletek magas eladási száma is" – mondta Bujdos Eszter.

Címlapról ajánljuk
Rasovszky Kristóf olimpiai bajnok úszó: szerencsém is volt ebben az évben, de a sikereim kőkemény munka eredményei

Rasovszky Kristóf olimpiai bajnok úszó: szerencsém is volt ebben az évben, de a sikereim kőkemény munka eredményei

Az FTC olimpiai bajnok úszója úgy véli, ő és Betlehem Dávid is bebizonyította idén, hogy a stábjuk által kijelölt út helyes volt, amit az elért sikerek is alátámasztanak. Rasovszky Kristóf az InfoRádióban elmondta: sokat számított, hogy ebben az évben egy rövidebb periódustól eltekintve elkerülték a betegségek, a párizsi olimpia nehezített körülményeire pedig jól felkészültek, így nem érhették meglepetések a francia fővárosban.
VIDEÓ
Tarol a mesterséges intelligencia, de miből lesz rá energia?

Tarol a mesterséges intelligencia, de miből lesz rá energia?

Miközben a mesterséges intelligencia (AI) szédítő gyorsasággal válik a mindennapjaink részévé – elég csak a ChatGPT-re vagy az önvezető autókra gondolni –, addig a háttérben egyre nagyobb problémát jelent az adatközpontok és a chipek gyártásának óriási energiaigénye. Az AI alapú rendszerek már ma is jelentős mennyiségű villamosenergiát fogyasztanak, és az előrejelzések szerint ez a szám a következő években akár meg is duplázódhat. Mindez ráadásul egybeesik azzal, hogy globálisan egyre több terület – a közlekedéstől kezdve a fűtésen át számos ipari folyamatig – elektrifikálódik. A helyzet egyszerre vet fel technológiai és energetikai kérdéseket: miként lehet biztosítani azt, hogy az adatközpontok energiaigénye fenntartható módon legyen kielégítve, és ne járjon drámai mértékű szén-dioxid-kibocsátás növekedéssel? A megújuló energiaforrások mellett egyre többen szorgalmazzák az atomenergia újbóli előtérbe helyezését, miközben a fosszilis energiahordozók sok országban továbbra is a szükségszerű megoldást jelentik. Ebben az energiapiaci küzdelemben ráadásul nemcsak a környezeti, hanem a geopolitikai és biztonsági szempontok is kulcsfontosságúak. A tét óriási: a mesterséges intelligenciával átitatott modern társadalom működtetése és a klímacélok jövője egyre szorosabban függ egymástól.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. december 25. 19:38
×
×
×
×