A döntés alapján az irányadó refinanszírozási műveletek kamatlába 4,50 százalék, az aktív oldali rendelkezésre állás kamatlába 4,75 százalék, a betéti rendelkezésre állás kamatlába pedig 4,00 százalék marad továbbra is.
Az EKB előző, decemberi kamatdöntő ülésén sem változtatott a három irányadó eurókamat szintjén, ugyancsak a piaci várakozásokkal összhangban. Legutóbb szeptemberben, 25 bázisponttal emelte a három irányadó eurókamatot az EKB.
A Kormányzótanács eltökélt szándéka, hogy biztosítsa az infláció időben való visszatérését a középtávú 2 százalékos céljához. A Kormányzótanács szerint
az EKB irányadó kamatlábai olyan szinteken vannak, amelyek, ha megfelelően hosszú ideig fennmaradnak, lényegesen hozzájárulnak a cél eléréséhez.
A Kormányzótanács jövőbeni döntései biztosítani fogják, hogy az irányadó kamatokat a szükséges ideig megfelelően restriktív szinten határozzák meg.
A Kormányzótanács továbbra is adatfüggő megközelítést követ majd, amikor meghatározza a restrikció megfelelő szintjét és időtartamát. Nevezetesen az irányadó kamatokra vonatkozó döntései azon alapulnak, hogy milyennek értékeli az inflációs kilátásokat a beérkező gazdasági és pénzügyi adatok, az inflációs alapfolyamat dinamikája és a monetáris politikai transzmisszió erőssége fényében.
Az eszközvásárlási programmal (APP) kapcsolatban az EKB kiemelte, hogy az egyenletes, kiszámítható ütemben csökken, mivel az eurorendszer a lejáró értékpapírokból származó tőketörlesztéseket már nem fekteti be újra.
A pandémiás vészhelyzeti vásárlási programot (PEPP) illetően a Kormányzótanács szándéka, hogy legalább 2024 első felében is teljes egészében újra be kívánja fektetni a PEPP keretében vásárolt, lejáró értékpapírokból befolyó tőketörlesztéseket. A második fél év folyamán pedig átlagosan havi 7,5 milliárd euróval csökkenteni tervezi a PEPP-portfóliót. A Kormányzótanács 2024 végén a PEPP alatti újrabefektetéseket beszüntetését tervezi.
A közlemény kiemeli, hogy Kormányzótanács megbízatásának keretén belül készen áll valamennyi eszközének a kiigazítására annak érdekében, hogy az infláció középtávon visszatérjen a 2 százalékos céljához, és hogy megőrizze a monetáris politikai transzmisszió zökkenőmentes működését. Emellett a transzmisszióvédelmi eszköz is rendelkezésre áll az olyan indokolatlan, rendezetlen piaci dinamika elhárításához, amely komolyan fenyegeti a monetáris politikának az összes euróövezeti országba való transzmisszióját, lehetővé téve, hogy a Kormányzótanács sikeresebbe teljesítse árstabilitási megbízatását.