"A rendelkezésre álló információk alapján a rakéta és dróntámadások mögött a jemeni húszi lázadók állnak, akik az elmúlt napokban több polgári, kereskedelmi hajót, illetve az azokat kísérő biztonsági hajót is megtámadtak" - nyilatkozta az InfoRádióban Hortay Olivér, a Századvég energia- és klímapolitikai üzletágvezetője. Mint mondta, az elmúlt években ez nem példa nélküli, ám ezek gyakorisága az utóbbi időben megsűrűsödött, illetve kiterjedt a kereskedelmi hajókra is, ami új és jelentős biztonsági aggályokat vet fel. Ennek következménye, hogy olyan szállítmányozó vállalatok, mint a British Petrol vagy az Evergreen úgy döntöttek, hogy átmenetileg felfüggesztik a hajózást a Vörös-tengeren.
A szakértő szerint úgy tűnik, amíg a közel-keleti háborús helyzet fokozódását követően mindenki a Hormuzi-szorost érintő esetleges problémáktól, illetve azoknak az olajpiacra gyakorolt káros hatásaitól tartott, addig most úgy tűnik, mindez a Báb el-Mandeb tengerszorosnál valósul meg.
Hortay Olivér elmondta,
egy rendkívül frekventált térségről van szó, ahol a teljes világkereskedelem egytizede zajlik
- annak ellenére, hogy a Báb el-Mandeb tengerszoros igen szűk, mindössze 30 kilométer széles, évi 17 ezer hajó halad át rajta. Ha az Indiai-óceánról a Földközi-tenger irányába szeretne egy hajó áthaladni, akkor ez az útvonal csak Afrika megkerülésével helyettesíthető, ez viszont három héttel hosszabb utat jelent, magasabb biztosítási költséggel, nehézkesebb logisztikával. Az, hogy az új helyzet mit jelent a kereskedelemre nézve, még nagyon nehéz megmondani.
Kifejtette, minden azon múlik, hogy milyen gyorsan sikerül rendezni a kialakult biztonsági kockázatokat. Mint mondta, azok a nagyvállalatok, amelyek átmenetileg felfüggesztették a szállításokat, egyelőre nem nyilatkoztak azzal kapcsolatban, hogy mikor terveznek visszaállni. A napvilágot látott információk alapján a hajók legénysége is azt az utasítást kapta, hogy addig ne kössenek ki, illetve ne fussanak ki, amíg más utasítást nem kapnak. Hozzátette, a biztonsági problémák elhúzódása nagyon komoly logisztikai problémákat okozhat mind az energia-, mind az áruszállításban.
Mint mondta, elsőként a BBC foglalkozott az üggyel elsőként, azzal a felütéssel, hogy az áruszállítás akadozása a karácsonyi rendelések csúszását vonhatja maga után, ami jelen időszakban valóban nagy figyelmet vonzó következmény. Azonban a kellemetlenségeken túl sokkal súlyosabb károkat okozhat egy elhúzódó, biztonsági aggályokkal terhelt időszak - fűzte hozzá. Az Európai Unió mind az Indiai-óceán felől érkező árukat, mind a Közel-Keletről származó olajat és cseppfolyós földgázt ezen az útvonalon szerzi be.
Egyelőre nem világos, hogy ha ez az útvonal tartósan kiesne, az milyen ellátási nehézségeket és áremelkedéseket eredményezne.
Magyarázata szerint mindez elsősorban azon múlik, hogy milyen hosszú időre esne ki az útvonal, másodsorban pedig a helyettesítési lehetőségeken. Hozzátette, az olyan típusú szállítmányozó cégek, mint az említett British Petrol vagy az Evergreen nagyon összetett logisztikai rendszert működtetnek, amiben nagyon pontosan ki van számolva, hogy a meglévő kapacitásokat hogyan lehet a leghatékonyabban kihasználni. Ha ezekben az összetett rendszerekben egy olyan törés keletkezne, ami miatt tartósan leállnának a vörös-tengeri szállítások, kívülről nagyon nehéz megmondani, pontosan mit is jelentene mindez a szállítmányozás átszervezésére vonatkozóan - szögezte le.