Elfogadta az EU Tanács pénzügyminiszteri tanácsa, az Ecofin az uniós helyreállítási és ellenállóképességi eszközhöz (RRF) augusztus végén beadott módosítást, így Magyarország hozzájuthat a RePowerEU fejezetből a főként a zöld átálláshoz szükséges forrásokhoz.
Mint Varga Mihály kiemelte, 5,8 milliárd eurós vissza nem térítendő támogatás egészül ki a REPowerEU elfogadott program alapján egy 0,7 milliád eurós vissza nem térítendő támogatással és egy 3,9 milliárdos hitelkerettel.
Vagyis jöhet a Magyarországnak szükséges pénz - januárban az első előleget, 920 millió eurót - mintegy 380 milliárd forintot - meg is kaphat Magyarország, mondta a pénzügyminiszter a közösségi oldalára feltöltött videóban.
Ezután, 2024 végéig egy újabb, közel 10 milliárd eurós előleghez is hozzájuthat az ország, a többihez pedig akkor, ha magyar részről teljesül a sokat emlegetett 27 szupermérföldkő.
"Bízunk benne, hogy hamarosan felszabadulnak a kohéziós és a helyreállítási források" - hivatkozott a miniszterre a Pénzügyminisztérium közleménye.
A pénzügyminiszter emlékeztetett, hogy a REPowerEU támogatáson felül a magyar kormány a hitel részből is döntően olyan beruházásokhoz, fejlesztésekhez fog hozzájárulni, amelyek a zöld átállást segítik. Az eredeti programbeli 48 százalékhoz képest a keret 67 százaléka megy ilyen programokra, rendkívül erős a módosított terv zöld fókusza. Ez is azt bizonyítja, hogy a magyar kormány erősen elkötelezett abban, hogy a zöld átállás egyik nyertese legyen - közölte.
Kivennék a hiányadatból a plusz védelmi költségeket
A Pénzügyminisztérium közleményében olvasható az is, hogy az ülésen a gazdasági kormányzás reformjával kapcsolatban a spanyol elnökségnek nem sikerült kompromisszumot kiharcolnia, így az ezzel kapcsolatos viták folytatódnak. Magyarország mindvégig azt az álláspontot képviselte, hogy a költségvetési politikában a nemzeti kormányok mozgásterét kell növelni, nem pedig az Európai Bizottságét – szögezte le a tárcavezető. Hozzátette: "következetesen elutasítottuk az Európai Bizottság túlzott jogkörökkel való felruházását a tagállamok költségvetésének meghatározásában.
Magyarország azt is javasolta, hogy a védelmi kiadásokra vonatkozóan legyen meghatározva egy speciális szabályrendszer: eszerint az ezzel a területtel összefüggő többletköltség ne számítson bele a maastrichti kritérium szerinti hiányba.
A magyar javaslat is beépült a gazdasági reformcsomagról szóló tervezetbe, ez pedig a kormány erős érdekérvényesítő képességét bizonyítja" - fűzte hozzá Varga Mihály.