Infostart.hu
eur:
389
usd:
330.9
bux:
0
2025. december 26. péntek István
Shopping cart, close up
Nyitókép: Getty Images/Kinga Krzeminska

Van pár dolog, amiért spórolás idején is kinyitjuk a pénztárcánkat

Régiós felmérésből derült ki, miként reagálnak a vásárlók az áremelkedésre.

Továbbra is a magyarok a legérzékenyebbek a a gazdasági helyzet romlására a régióban - tette közzé a Publicis Groupe felmérése alapján a vg.hu. A nagyedévente megismétlődő, Csehországra, Lengyelországra, Szlovákiára és Magyarországra kiterjedő kutatás célja, hogy kiderítsék, hogyan változnak az emberek fogyasztási szokásai a nehezedő gazdasági körülmények hatására. Az eredmény szerint a többi vizsgált országban már jelentős javulás érzékelhető, itthon viszont még várat magára a pozitív változás.

A felmérés előző időszakához, 2023 tavaszához képest nem romlott azok aránya, akik minden fogyasztási kategóriában szükségesnek érzik a kiadásaik visszafogását (maradt 41 százalék), azonban a magyarok 37 százaléka továbbra is azt mondja, spórol, amin csak tud. Ebből a szempontból még mindig elsők vagyunk a régióban, Lengyelország kivételével a többi országban ebben a negyedévben már jelentős javulás tapasztalható. A 2022 első negyedévében mért adatokkal összehasonlítva az látszik, hogy a háború kitörésekor, az inflációs mutatók felszálló időszakában jelentősen kevesebben spóroltak, mint most (22 százalék).

A kutatás szerint Magyarországon a férfiak 31, míg a nők 42 százalékának csappant meg a vásárlási kedve,

ennek az is lehet az egyik oka, hogy hazánkban jellemzően a nők kezelik a családi kasszát.

A kereskedelmi szereplők emellett folyamatosan figyelik, melyik termékkategóriák állnak ellen legjobban a gazdasági válságok hatásainak. Többen a magasabb jövedelmű célközönség miatt a luxustermékeket sorolják ide elsőként, ám a Publicis Groupe kutatása rávilágít, hogy két általánosabb kategóriában is érezhető a spórolási szándék csökkenése: az alkoholé 29-ről 22 százalékra, a divatcikkeké 20-ról 15-re mérséklődött.

Az alkoholról továbbra sem szeretnének a magyarok lemondani, 30-ról 19 százalékra zsugorodott azok aránya, akik kevesebbet terveznek rá áldozni, vagy alacsonyan akarják tartani az ilyen jellegű kiadásaikat.

Ugyanezt a százalékos adatot hozta ki a felmérés az első, 2022 februárjában végzett mintavételkor is. A tendencia hasonló az alapvető élelmiszerek esetében is, amelyeknél az emberek igyekeznek visszatérni a korábban megszokott márkákhoz és minőséghez.

Címlapról ajánljuk
Amiért keletre megy a magyarországi külföldi tőke

Amiért keletre megy a magyarországi külföldi tőke

46 százalékkal nőtt a közvetlentőke-befektetések állománya 2023-ról 2024-re Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyében – erről beszélt Szigethy-Ambrus Nikoletta, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzője az InfoRádióban.
VIDEÓ
Megnyílik előttünk Latin-Amerika piaca

Megnyílik előttünk Latin-Amerika piaca

Néhány esztendeje egy vezető hazai politikus jelentette ki, hogy a vétójog az utolsó védőbástyája az európai sokszínűségnek és szuverenitásnak. Nos, a kormány tagjai – mint a dicső végvári vitézek büszke utódai – az elmúlt időben igencsak sűrűn gyakorolhatták a nemzeti szuverenitás védelmét, mivel jószerint csak azokat az EU-s kezdeményezéseket és indítványokat nem vétóztak meg, amelyek egy csepp áldozatot sem kívántak meg hazánktól. A megvétózott kezdeményezések sorába tartozott az Európai Tanács decemberi ülésének napirendjére tűzött, a Mercosur-országokkal (tagjai Argentína, Brazília, Paraguay és Uruguay, társult tagjai pedig Chile, Kolumbia, Ecuador, Guyana, Peru, Suriname és Bolívia) kötött új védintézkedésekről szóló megállapodás megerősítéséről szóló határozat is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×