eur:
413.97
usd:
396.62
bux:
0
2024. december 23. hétfő Viktória
Windows of the white airplane - copy space
Nyitókép: Chalabala/Getty Images

Néhány népszerű úti célra az átlagnál jobban drágultak a repülőjegyek

A légitársaságok 2019-es teljesítményük 75 százalékára tornázták vissza magukat, az áraik viszont már 40 százalékkal magasabbak.

Az elmúlt években végbemenet repülőjegy-áremelkedés egyértelműen visszavezethető a Covid-járványra, és az azzal járó leállásra. Jelenleg a légi közlekedés – járatszámok, utasszámok, repülőterek forgalma alapján – a 2019-es szint kapacitásának mintegy 75 százalékán teljesít, és az ágazat szereplői abban reménykednek, hogy ez egyenletesen javulni fog, ám ehhez sok mindennek kell ehhez teljesülni – nyilatkozta a Népszavának a Magyar Utazási Irodák Szövetségének (MUISZ) szóvivője.

A 2019-es árszínvonalhoz mérten ma átlagosan 40 százalékkal drágább repülőjegyekkel kell számolni az utazóknak, részint a folyamatosan emelkedő üzemanyagárak miatt is. Szintén árfelhajtó tényező, hogy még mindig sok munkavállaló hiányzik a repülőterekről, a földi kiszolgáló és a légi személyzet esetében egyaránt. A világjárvány nyomán tömegesen voltak kénytelenek elküldeni alkalmazottaikat a repülőtér-üzemeltetők és a légitársaságok, a munkaerőhiány pedig két év után is látványos az ágazatban – jegyezte meg Bankó Balázs.

A repülőjegyárakon belül az átlagnál jobban drágultak a tengerentúli járatok, és a hosszabb légi utakkal kapcsolatos gondokat jelzi az is, hogy jelenleg Budapestről nem érhető el közvetlenül az észak-amerikai kontinens

– jegyzi meg a lap. Viszont az általános jegyáremelkedés alól nem voltak kivételek a fapados járatok sem, amik az energia-, üzemanyagárak emelkedése, és az infláció szorításában szintén áremelésre kényszerültek a 2019-es árakhoz viszonyítva.

Nem meglepő, hogy a 75 százalékos kapacitás ellenére a repülőtársaságok éves árbevétele már 2022-ben elérte, sőt sok esetben meghaladta a 2019-es eredményeket, ami kizárólag az jegyáremelések hatásának tudható be – fogalmazott Bakó Balázs. Ugyanakkor az is igaz, hogy a korábbiaknál tudatosabbá váltak a szabadidős céllal utazók, akik eddig nem tapasztalt előrelátással akár utazásuk előtt 10-12 hónappal is megvásárolják repülőjegyüket. Ennek az egyik fő oka, hogy az utazás időpontjának közeledtével, és az adott repülőjárat töltöttségének növekedésével egyre magasabbak a még rendelkezésre álló repülőjegyek ára.

Noha a légi közlekedés minden szereplője abban bízik és azért dolgozik, hogy a járatszámok és az utasforgalom újra elérje a 2019-es szintet, még valami biztosan jelzi, hogy a hazai adatok egyelőre elmaradnak a csúcsévek utasszámaitól. Magyarországról 2019-ben hetente közel nyolcvan charterjárat indult olyan kedvelt nyári úti célok irányába, mint Törökország, Görögország, Egyiptom, Bulgária, Tunézia vagy a Kanári-szigetek.

Ezen a nyáron hazai repülőterekről hetente ötven charterjárat indul ugyanezen országokba

– jelezte a Magyar Utazási Irodák Szövetségének szóvivője. A lap szerint az utasszám és jegyfoglalások számának emelkedése hatására a járatszámok belátható idő belül elérhetik a sokat emlegetett 2019-es szintet, ami egyértelműen árcsökkentő hatású lehet, bár a négy évvel ezelőtti árak várhatóan már nem fognak visszatérni

Címlapról ajánljuk

Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Miután szombaton évzáró nemzetközi sajtótájékoztatót tartott a miniszterelnök, vasárnap este az M1-nek is interjút adott. Meglátása szerint Brüsszel nagy árat fog fizetni azért, hogy még mindig úgy gondolja, mindent az eddigiek szerint kell tovább csinálni. Ukrajnában és a világban is új realitás van, ehhez kell alkalmazkodni, Magyarország is ezt teszi a gazdasági semlegességgel és a jövő évi költségvetéssel is. "Jobban fogunk élni, de hogy szebben tudunk-e, ez a kérdés" - zárta az interjút.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.23. hétfő, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×