eur:
399.12
usd:
366.89
bux:
87872.68
2025. március 15. szombat Kristóf
Container ship in import export and business logistics, By crane, Trade Port, Shipping cargo to harbor, Aerial view from drone, International transportation, Business logistics concept
Nyitókép: Thatree Thitivongvaroon/Getty Images

Drágulást hozhat egy újabb szektor megadóztatása

A globális hajózási ágazatra egyre nagyobb nyomás nehezedik, hogy foglalkozzon a klímavédelmi szempontokkal, így bevezessenek egyfajta éghajlatvédelmi hozzájárulást a szektorban. Mivel új adók bevezetése is felmerült, a szállítmányozási árak a jövőben jelentősen emelkedhetnek.

Egyre komolyabb viták folynak a tengeri szállítmányozás kapcsán arról, hogy a szektornak is többet kellene tennie az éghajlatvédelemért. Az IMO londoni – hétfőn kezdődő egyhetes – ülésén arról is vitát folytatnak majd, hogy a szennyező hajókra nemzetközi szén-dioxid-adót vetnének ki, és az ebből származó bevétel egy részét a sebezhető országok kaphatnák meg az éghajlattal kapcsolatos károkért – írja a Portfolio, idézve a Politicót.

A kártérítésre való összpontosítás kritikákat váltott ki, mivel egyesek szerint fennáll a veszélye, hogy háttérbe szorulnak a hajózás környezetbarátabbá tételére irányuló erőfeszítések.

Az IMO jelentős változásról dönthet, öt évvel az első éghajlati célok kitűzése után a szervezet várhatóan 2050-re nulla kibocsátási célt fogad el a találkozón. A kampányolók azonban azzal érvelnek, hogy a 2030-ra és 2040-re vonatkozó köztes célokra van szükség a szén-dioxid-mentesítéshez vezető folyamatosság biztosításához.

A találkozón a jövőbeli viták irányítására szolgáló átfogó elveket is megvitatják, beleértve egy lehetséges „a szennyező fizet” megközelítést is.

A kártérítésre való összpontosítás ellenére a szigetországok hangsúlyozzák, hogy továbbra is a dekarbonizációnak kell prioritást élveznie. (…) A cél egy olyan bevételi mechanizmus létrehozása, amelyet vissza lehet fektetni a hajózási ágazatba, hogy fenntartható megoldásokat találjanak. Végső soron az a cél, hogy 2050-re a hajózási ágazatban nulla kibocsátást érjenek el, és így megszűnjön az adókból származó bevételek generálásának szükségessége.

Azonban ahogy a koronavírus-válság alatt látszott, a szállítmányozási díjak emelkedése jelentős inflációs tényezővé válhat – jegyzi meg a gazdasági oldal.


VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk

Rajnai Gergely a béketárgyalásokról: minden ütőkártya az USA kezében van, az EU és Ukrajna partvonalra került

Az Egyesült Államok nem erőltetné a tűzszüneti javaslatot, ha a színfalak mögött már nem született volna valamilyen előzetes megállapodás a felek között, vagyis az amerikaiak vélhetően többet tudnak arról, konkrétan milyen feltételekkel menne bele az egyezségbe Oroszország – mondta az InfoRádióban a Méltányosság Politikaelemző Központ vezető elemzője.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.17. hétfő, 18:00
Kiss J. László
a Budapesti Corvinus Egyetem professzor emeritusa
Heteken belül jönnek az 5 százalékos hitelek - Egy helyen minden, amit már tudunk róluk

Heteken belül jönnek az 5 százalékos hitelek - Egy helyen minden, amit már tudunk róluk

Éppen fél éve már, hogy Nagy Márton arra kérte a bankokat, szorítsák a lakáscélú hitelek THM-szintjét önkéntes alapon 5 százalék alá, miközben a piaci kamatok nagy része 6-7 százalék között volt és van. A Magyar Bankszövetség novemberi vállalása alapján a hitelek szűk körére vállalták végül a bankok a kamatkedvezmény alkalmazását, mégpedig az idén április 1-je és október 31-e közötti hét hónapra, amit a kormány elfogadott. A Magyar Nemzeti Bank nekünk adott válasza alapján tavaly az adásvételek mindössze 0,15 százaléka (vagyis kevesebb mint 200 tranzakció) felelt volna meg a hitelkonstrukció feltételeinek, de valamelyest alkalmazkodhat még a piac mindkét oldala. Az így is csekély esélyek ellenére most összefoglaljuk, mit lehet már tudni az új hitelről.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. március 14. 19:02
×
×
×
×