eur:
411.23
usd:
392.6
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
A panamai zászló alatt közlekedő, japán tulajdonban lévő Ever Given nevű konténerhajó halad a Szuezi-csatornán keresztül 2021. július 7-én. A 400 méter hosszú teherhajó március 23-án az erős szél hatására állt keresztbe Szuezi-csatorna egy szűk szakaszán, és hat napig blokkolta a hajóforgalmat. Egyiptom a mai napon kiadta a március óta a Nagy-Keserű-tó közepén veszteglő teherhajót, miután sikerült megállapodni a kártérítés mértékéről a hajó tulajdonosaival és a biztosítókkal.
Nyitókép: MTI/EPA/Háled el Fiki

Újra megfeneklett egy hajó a világ legfontosabb tengeri csatornájában

A világ egyik legforgalmasabb hajózási útvonalán a teljes globális kereskedelem 12, a kontlnerek 30 százaléka halad át nap mint nap.

A Hszin Haj Tung 23 nevet viselő hajó blokkolja a forgalmat a csatornán: a Hong Kong-i zászló alatt hajózó 189 méter hosszú konténerhajót 2010-ben építették - írja a Sky News.

A Let Shipping Agency szerint vontatóhajók próbálják elmozdítani, de legalább négy másik szállítóhajó már mögötte vesztegel.

A Szuezi-csatorna a Földközi-tengeren fekvő Port Said és a Vörös-tengeren fekvő Szuez között húzódik. Legkeskenyebb pontján mindössze 200 méter széles, ami már korábban is okozott gondot.

2021-ben az Ever Given hat napra torlaszolta el a csatornát, amikor annak partjába ütközött, mintegy 6 kilométerre északra a déli bejárattól, Szuez város közelében. A hajó a hollandiai Rotterdam kikötőjébe tartott, zátonyra futása káoszt okozott a hajózási ágazatban, amelyet a koronavírus egyébként is nyomás alá helyezett.

A Lloyd's List becslései szerint a megfeneklett konténerszállító hajó óránként 400 millió dollár értékű kereskedelmi forgalmat akadályozott meg. Ugyanezen cég becslése szerint a csatorna napi nyugati irányú forgalmának értéke 5,1 milliárd dollár, míg napi keleti irányú forgalmának értéke 4,5 milliárd dollár.

Azért fut át ekkora forgalom a csatornán, mert használatával nem kel megkerülni Afrika déli csücskét: ez több mint 300 tengeri mérföldet spórol meg a hajóknak.

Januárban több mint 65 ezer tonna Ukrajnából származó kukoricával megrakott konténerszállító hajót futott zátonyra a csatornában.Tavaly augusztusban egy olajszállító tartályhajó is zátonyra futott a csatorna egy egysávos szakaszán, öt órára lezárva azt.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×