Az elvégzett felújítás lehetővé teszi az INA számára a rijekai olajfinomító korszerűsítésének hatékony folytatását. Ez jelenleg Horvátország legnagyobb és legértékesebb ipari projektje, amelybe több mint 630 millió eurót fektet a vállalat.
Az INA rijekai finomítója a késleltetett kokszoló nagyfelújítása miatt 2022 novemberében állt le. Erre a kénvisszanyerő egységek és hidrokrakkolás folyamategységek korszerűsítése és kapacitásnövelése miatt volt szükség, mert így ezek megfelelnek a nehéz maradékok kezelésére szolgáló új üzem szükségleteinek.
Az üzembe helyezés alkalmából a rijekai finomítóba látogatott Davor Filipovic horvát gazdasági miniszter és Ratatics Péter, az INA igazgatótanácsának elnöke.
Filipovic a sajtónak úgy nyilatkozott:
az INA 630 millió eurós befektetésével biztosítva van a horvátországi finomítói üzletág jövője.
Ez nem pusztán üzleti kérdés volt, nemcsak az olajszármazékok feldolgozásáról szól, hanem Horvátország energiabiztonságának is fontos eleme, amely a kormány által végrehajtott intézkedésekkel együtt ellenállóbbá teszi az országot az esetleges külső megrázkódtatásokkal és a környezeti változásokkal szemben.
Ratatics rámutatott: a projekt e részének megvalósításával még egy lépéssel közelebb kerültek a nehézolaj-maradványok feldolgozására szolgáló kokszolóüzem építésének befejezéséhez, várhatóan 2024 közepére.
Több okból is ez az egyik legfontosabb projektje az INA-nak: biztosítja a finomítói működés hosszú távú fenntarthatóságát, megszünteti a szankciók hatálya alá eső termékektől való függőséget, és csökkenti a szükséges gázolajimportot. Mindez pedig hozzájárul a horvát és az INA által működtetett más piacok ellátási biztonságának növeléséhez – húzta alá.
Vedrana Janjic, a rijekai olajfinomító korszerűsítési projektjének igazgatója elmondta:
a további munkálatok a finomító működése közben történnek majd, a következő tervezett leállítás 2024 elején várható rendszeres nagyjavítás miatt.
Jelezte továbbá, hogy a következő időszakban a maradékfeldolgozó üzemben folytatódnak a munkálatok. Az év végéig befejezik a koksztárolók építését, a leendő kokszdaru nyomvonalának kialakítását, továbbá az új kikötő és a siló megépítését, a hozzátartozó új infrastruktúrával együtt.
Az INA 49,08 százaléka a Molé, 44,84 százaléka a horvát államé, a magyar olajtársaság rendelkezik az irányítói jogokkal a társaságban.