Infostart.hu
eur:
385.19
usd:
328.11
bux:
109607.58
2025. december 13. szombat Luca, Otília

Egy divatos autótípus egymilliárd tonnás szén-dioxid-kibocsátásért felel

2022-ben a globális SUV-flotta hatalmas mértékben járult hozzá a környezetszennyezéshez a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) szerint.

Összesen 330 millió SUV rója a világ utcáit, ezek összesített károsanyag-kibocsátása akkora, mint Németországé és az Egyesült Királyságé együttesen - írja a The Guardian.

A klímavédőket egyre jobban aggasztja ennek az autótípusnak a környezetszennyező hatása: a Tyre Extinguishers környezetvédő csoport a napokban európai SUV-ok százainak kerekeit eresztette le egy kampány keretében, többek közt Londonban, Párizsban, Berlinben és Milánóban.

Egyre több az elektromos SUV, de ezzel is van baj

A SUV-ok nagyobbak és nehezebbek, mint egy átlagos autó, és 20 százalékkal több üzemanyagot is fogyasztanak.

Megnövekedett számuk tavaly a globális olajigény harmadáért felelt.

2012-ben az újautó-vásárlások 20 százalékában vettek SUV-ot világszerte az emberek, ez az arány 2022-re 46 százalékra emelkedett az IEA szerint. A növekedés tavaly is töretlen volt az USA-ban, Európában és Indiában is annak ellenére, hogy összességében csökkent az eladott új autók száma.

Az eladott SUV-ok hatoda volt elektromos.

"Az elektromos SUV-k népszerűsége egyre nő, de nem elég gyorsan ahhoz, hogy ellensúlyozza a flotta növekvő olajfogyasztását és károsanyag-kibocsátását. Az elektromos terepjárókhoz nagyobb akkumulátorokra is szükség van, így az elektromos terepjárók növekvő piaca további nyomást gyakorol az akkumulátor-ellátási láncokra, és tovább növeli az akkumulátorok gyártásához szükséges kritikus ásványi anyagok iránti keresletet" - árnyalta a képet az IEA.

A Tyre Extinguisher aktivistái az elmúlt évben 10 ezer SUV kerekeit engedték le 10 országban.

"A tél folyamán csendesek voltunk, de most már készen állunk az akciók újabb évére. Azért cselekszünk, mert a politikusok még apró lépéseket sem tesznek az utcáink és az éghajlat biztonságossá tétele érdekében. Addig nem állunk le, amíg ezek a környezetszennyező járművek nem lesznek a múltéi" - fogalmazott a szervezet szóvivője.

Azt szeretnék elérni, hogy a városokban betiltsák a SUV-ok használatát, adóztassák meg azokat környezetterhelésük miatt, illetve ingyenes tömegközeledési rendszerek kialakításába fektessenek nagyobb összegeket.

Az IEA szerint

az elektromos autók eladása 2022-ben ugrásszerűen megnövekedett,

2021-hez képest 60 százalékkal magasabb volument, több mint 10 millió járművet elérve. Ugyanakkor 29 millió nem elektromos SUV-t adtak el ugyanebben az időszakban.

Julia Poliscanova, a Transport & Environment európai kampánycsoport járművekért és e-mobilitásért felelős vezető igazgatója szerint a gyártók a kisebb autókat áldozzák fel a profitmaximalizálás oltárán: a VW, a Stellantis és a BMW is kevesebb, de prémium kategóriás autót ad el.

"A járművezetők számára ez drágább modelleket és magasabb üzemeltetési költségeket jelent, különösen a magas energiaárak idején.

Tekintettel a tétre, a szabályozóknak biztosítaniuk kell, hogy az európai kisautók ne tűnjenek el. A legjobb megoldás a nagy autók megadóztatása. Az elektromos autókra vonatkozó támogatásoknak az Európában gyártott belépő szintű elektromos autók vásárlását kellene elősegíteniük" - tette hozzá.

Címlapról ajánljuk
Amikor a politikai ígéretből adminisztratív rémálom lesz
Vagyonadó

Amikor a politikai ígéretből adminisztratív rémálom lesz

A vagyonadó mindig jól mutat a kampányplakáton: egyszerű üzenet, könnyű célpont, morális fölény. Csakhogy ahol valóban nekifutottak a bevezetésének, ott az állam rendre összeomlott a mérés, az értékelés és a jogi megfelelés terhei alatt. Franciaország, Németország, India és Argentína példája ugyanazt mutatja: a vagyonadó technikailag szinte megvalósíthatatlan. A politikai szlogen így tehát marad, maga az adó viszont többnyire elbukik.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.15. hétfő, 18:00
Mészáros Andor
az Eötvös Loránd Tudományegyetem BTK Történeti Intézetének docense
BUX indexbe vágyik az MBH: ekkora forgalmat várnak a másodlagos nyilvános részvényértékesítéstől

BUX indexbe vágyik az MBH: ekkora forgalmat várnak a másodlagos nyilvános részvényértékesítéstől

Az MBH Bank másodlagos nyilvános részvényértékesítéssel kívánja tovább erősíteni tőzsdei pozícióját, szándékai szerint rövidtávon a BUX index meghatározó szereplőjévé válna. A cél, hogy intézményi- és lakossági befektetők számára egyaránt vonzó alternatívát kínáljanak, mind a várható osztalékhozam, mind az árfolyamnyereség szempontjából. Az értékesítés nagy sikerrel zajlott: a jelentős érdeklődés miatt a lakossági részvényigénylési időszakot 3 nappal a meghirdetett határidő előtt le is kellett állítania a banknak, december 12-e délig pedig az intézményi befektetők ajánlatait várta bank. A Portfolio Krizsanovich Pétert, az MBH Bank Stratégiáért és Pénzügyekért felelős vezérigazgató-helyettesét kérdezte a papírok várható likviditásáról, a tőkearányos megtérülés javítására vonatkozó ambiciózus célokról, illetve arról, hogy milyen következményeket von maga után a bankadó növelése.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×