Budapest útjain hetente átlagosan egy ember meghal közlekedési balesetben. A tendenciának kizárólag a koronavírus-járvány alatti lezárások szabtak – átmenetileg – gátat, amikor a fővárosban is mérséklődött a forgalom. Az idei év első hat hetében már tíz halálos áldozatot követelő baleset történt Budapesten, ezért lépni készül a fővárosi önkormányzat: az Európai Unió vonatkozó ajánlásaival összhangban 2030-ig megfelezné, 2050-ig pedig nullára csökkentené a halálos áldozattal járó közút balesetek számát.
A fővárosi önkormányzat közlekedésbiztonsági stratégiája azt mutatja, hogy a gyorshajtás a balesetek egyik legfőbb okozója, és a súlyosságát is nagy mértékben meghatározza – mondta Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke, és közölte: ha egy gyalogosgázolás 30 kilométer/órás sebességgel történik, akkor tíz esetből kilencszer túléli az áldozat, ha viszont 60-70-nel, akkor fordított az arány,
legfeljebb 20 százalék a túlélési esély.
"Ha tehát az emberéletek megmentése a cél, akkor az egyik legfontosabb tényező mindenképp a sebesség" – emelte ki.
Balogh Samu arra is kitért, hogy sok olyan része van a stratégiának, ahol az önkormányzat nem tud önmagában lépni. Ilyen például a sebességellenőrzés, illetve sebességmérés, ebben a rendőrséggel kell szorosan együttműködniük. "Jó hír azonban, hogy erre a rendőrség nyitott, és a célokat tekintve egyetértenek" – jegyezte meg a főpolgármester kabinetfőnöke.
Fontos része a közlekedésbiztonsági stratégiának, hogy ahol szükséges, a sebességhatárokat felülvizsgálják, és szükség esetén csökkentsék – emelte ki Balogh Samu. Ennek keretében szeretnék megduplázni azoknak a védett lakóterületeknek (lakó- és mellékutcák) a kiterjedését, ahol 20 és 30 kilométer/órás sebességkorlátozás van.
Ezenkívül
a Hungária körúton belül 50, a Nagykörúton és azon belül 40 kilométer/órában maximalizálnák a megengedett legnagyobb sebességet,
illetve a mellékutcákban legfeljebb 30-cal lehetne hajtani – ismertette a várostervező, megjegyezve: ehhez fontos, hogy ellenőrzés is párosuljon.
Az önkormányzat folytatni kívánja továbbá a zebrafelújítási programját is, aminek keretében az elmúlt 3 évben a Budapesten található 5240 gyalogátkelőhely mintegy fele már megújult.
Balogh Samu arra is kitért, hogy a közlekedésbiztonsági stratégia sarkalatos elemét képezi az edukáció, a szemléletformálás és a tájékoztatás is.