eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Kerékpáros rendőrök járőröznek a fővárosi Nagykörúton kialakított ideiglenes kerékpársávon 2020. május 23-án.
Nyitókép: MTI/Mónus Márton

Drasztikusan átalakítják a fővárosi autóközlekedést – itt vannak a tervek

A Fővárosi Önkormányzat 2030-ig szeretné megfelezni, 2050-ig pedig nullára csökkenteni a halálos közúti balesetek számát Budapesten. Évtizedes távlatban ugyanis átlagosan hetente hal meg valaki a fővárosi utakon. A közlekedésbiztonsági stratégia társadalmi vitája elkezdődött, a javaslatok között egyebek mellett újabb 100 traffipax, alacsonyabb belvárosi sebességhatárok és zebramegújítási program is szerepel. A részletekről Balogh Samut, a főpolgármester kabinetfőnökét kérdeztük.

Budapest útjain hetente átlagosan egy ember meghal közlekedési balesetben. A tendenciának kizárólag a koronavírus-járvány alatti lezárások szabtak – átmenetileg – gátat, amikor a fővárosban is mérséklődött a forgalom. Az idei év első hat hetében már tíz halálos áldozatot követelő baleset történt Budapesten, ezért lépni készül a fővárosi önkormányzat: az Európai Unió vonatkozó ajánlásaival összhangban 2030-ig megfelezné, 2050-ig pedig nullára csökkentené a halálos áldozattal járó közút balesetek számát.

A fővárosi önkormányzat közlekedésbiztonsági stratégiája azt mutatja, hogy a gyorshajtás a balesetek egyik legfőbb okozója, és a súlyosságát is nagy mértékben meghatározza – mondta Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke, és közölte: ha egy gyalogosgázolás 30 kilométer/órás sebességgel történik, akkor tíz esetből kilencszer túléli az áldozat, ha viszont 60-70-nel, akkor fordított az arány,

legfeljebb 20 százalék a túlélési esély.

"Ha tehát az emberéletek megmentése a cél, akkor az egyik legfontosabb tényező mindenképp a sebesség" – emelte ki.

Balogh Samu arra is kitért, hogy sok olyan része van a stratégiának, ahol az önkormányzat nem tud önmagában lépni. Ilyen például a sebességellenőrzés, illetve sebességmérés, ebben a rendőrséggel kell szorosan együttműködniük. "Jó hír azonban, hogy erre a rendőrség nyitott, és a célokat tekintve egyetértenek" – jegyezte meg a főpolgármester kabinetfőnöke.

Fontos része a közlekedésbiztonsági stratégiának, hogy ahol szükséges, a sebességhatárokat felülvizsgálják, és szükség esetén csökkentsék – emelte ki Balogh Samu. Ennek keretében szeretnék megduplázni azoknak a védett lakóterületeknek (lakó- és mellékutcák) a kiterjedését, ahol 20 és 30 kilométer/órás sebességkorlátozás van.

Ezenkívül

a Hungária körúton belül 50, a Nagykörúton és azon belül 40 kilométer/órában maximalizálnák a megengedett legnagyobb sebességet,

illetve a mellékutcákban legfeljebb 30-cal lehetne hajtani – ismertette a várostervező, megjegyezve: ehhez fontos, hogy ellenőrzés is párosuljon.

Az önkormányzat folytatni kívánja továbbá a zebrafelújítási programját is, aminek keretében az elmúlt 3 évben a Budapesten található 5240 gyalogátkelőhely mintegy fele már megújult.

Balogh Samu arra is kitért, hogy a közlekedésbiztonsági stratégia sarkalatos elemét képezi az edukáció, a szemléletformálás és a tájékoztatás is.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Miután szombaton évzáró nemzetközi sajtótájékoztatót tartott a miniszterelnök, vasárnap este az M1-nek is interjút adott. Meglátása szerint Brüsszel nagy árat fog fizetni azért, hogy még mindig úgy gondolja, mindent az eddigiek szerint kell tovább csinálni. Ukrajnában és a világban is új realitás van, ehhez kell alkalmazkodni, Magyarország is ezt teszi a gazdasági semlegességgel és a jövő évi költségvetéssel is. "Jobban fogunk élni, de hogy szebben tudunk-e, ez a kérdés" - zárta az interjút.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.23. hétfő, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×