"Engem is meglepett az adat, át is beszéltük. Augusztusban még csak hírek voltak, de menet közben megjöttek a valós, új energiaszámlák, és kezdtek jobban számszerűsödni a turizmus előtti kihívások.Talán realistább lett a kép, de nem volt akkora pánikhangulat, és ez a javulás egyedüli pszichológiai oka" – mondta az InfoRádiónak Gál Pál Zoltán.
A szövetség elnöke szerint a helyzet továbbra is aggasztó, a kis javulás a valóság megértéséből fakad, és nem a helyzet javulásából. A nagyobb vállalkozások jobban tudják a jövőbeni lehetőségeiket menedzselni, de a vendéglátás területén a főként a nyitvatartás lesz kérdés a jövőben. Azért nincs lehetőségük, mert a tartalékaik nagy részét felélték a Covid időszaka alatt. Elkezdtek a kormányzattal tárgyalni, hogy a Covid idejéhez hasonló támogatás lehetősége fennáll-e az ágazat számára.
Az energiaválság hatására a bezárások miatt felvetődik a munkahelyek megtartásának kérdése. A szeptemberi felmérés alapján a munkaerő iránti kereslet alakulása a szövetség elnöke szerint "nagyon ellentmondásos". A nagy statisztikák alapján teljes foglalkoztatás van és "nagyon feszes munkaerőpiac." Mint mondta, a legnagyobb probléma, hogy a felmérés alapján október-november hónapokban tartós üzemszünet lesz. Ebből eredően a kérdéses lehet a munkatársak megtartása, a kollégák-állásidő fenntartása.
"Sajnos már ma reggel is lehetett olvasni olyan ikonikus szállodáról, ami véglegesen bezárt"
– mondta Gál Pál Zoltán, aki hozzátette: most ezt szeretnék elkerülni.
A soproni Hotel Lövérről van szó, amely 39 év működés után zár be, az indoklás szerint a tőlük független külső körülmények kedvezőtlen alakulása miatt. A közlés szerint a november 1-jét követő időszakra már nem fogadják azokat a vendégeket, akiknek akkora van foglalásuk – írja az Index.hu.
Gál Pál Zoltán elmondta, a Covid utáni újraindulás kapcsán azt tapasztalták, hogy nehéz újra felállítani olyan csapatot, mely a vendégek számára is megfelelő szolgáltatást tud nyújtani. Szeretnénk megtartani a törzsgárdát, amihez valószínűleg adminisztratív vagy kormányzati segítségre lesz szükség.
SZÉP-kártya és ösztönzés
Mint korábban írtuk, módosultak a SZÉP-kártyákra vonatkozó szabályok a turisztikai ágazat helyzetének javításáért. A szövetség elnöke azt mondta: ha van vendég és bevétel, akkor jó gazdálkodással meg lehet oldani a problémákat. A SZÉP-kártya szerinte rendkívül fontos támogatási formája a turizmusnak Magyarországon, "főként a vidéki turizmusnak elengedhetetlen bevétel".
Szerinte a kormányzat ezt a Covid idején jól használta, hiszen emelkedett az összeg, illetve az adómentességgel ösztönözte a munkáltatókat. Ezek az összegek felhalmozódtak a dolgozók számláin, közel százmillió forint "várja, hogy elköltődjön." Hozzátette: arról nem tudni, ezt miért nem költötték el. Az ösztönző jó lehet a szezonon kívüli időszakban főként a vidéki vendéglátó- és szálloda egységek számára. Bíznak abban, hogy ezután januártól ismét többletbevétel érkezhet, ami segítheti a nehezebb helyzetben lévő cégeket.