eur:
411.68
usd:
395.29
bux:
79551.8
2024. november 23. szombat Kelemen, Klementina
Egy autó karosszériája a gyártósoron a Kia Motors Slovakia zsolnai gyárában 2012. augusztus 22-én. Megkezdte új modellje, a Kia ceed Sportswagon második generációjának sorozatgyártását a szlovákiai autógyár.
Nyitókép: Nyikos Péter

Ukrajnai háború: újabb csapás az európai autógyártóknak

Kábelkorbács – ez az új hiánycikk: az elektromos kábelelosztó egységek legjelentősebb beszállítói a háború sújtotta Ukrajnában vannak.

A félvezetőhiány után újabb hiányjelenség ütötte fel a fejét az autóiparban. Elsősorban az európai gyártókat érinti a járművek alapvető alkotóelemeinek számító elektromos kábelelosztó egységek (kábelkorbács) hiánya, amelynek legjelentősebb beszállítói a háború sújtotta Ukrajnában vannak. A helyzet már most fennakadást okoz több hazai autógyártónál és beszállítónál, de várhatóan végig gyűrűzik majd az ellátási láncokon – írja a napi.hu.

Egy Magyarországon is aktív amerikai autóipari-beszállító Ukrajnában öt helyszínen működtet kábelkorbács-kötegeléssel és -gyártással foglalkozó üzemet. A cég illetékesei elmondták, hogy az ukrajnai gyáraikkal semmilyen kapcsolatuk nincsen: az üzemekben a telefont nem veszik fel, az e-mailekre nem válaszolnak, sőt jelenleg arról sincs információjuk, hogy egyáltalán állnak-e még a gyárak.

A 2010-es évek elejétől kezdve több nagy beszállító is a kelet-közép-európai régióból Ukrajnába telepítette át a kábelkorbács-termelést, mivel ezeket a nagy élőmunkaigényű és alacsony hozzáadott értéktartalmú termékeket ott olcsóbban lehet előállítani. A Lear Corporation Kárpátalján lévő kábelkorbács-üzemébe még bejárnak dolgozni az emberek, de a kijevi régióban már leálltak a gyárak. Alapanyagot nem tudnak kivinni és nincs késztermék sem, amit vissza lehetne hozni. A járműipari cégek jelenleg azon igyekeznek, hogy gyorsan kimenekítsék az országból a meglévő volument és áthelyezzék valahová Kelet-Európába, ahol van szabad üzemcsarnok és fel lehet állítani a sorokat, valamint találnak elég embert, akik a sorokon dolgozhatnak.

Egyes becslések szerint az Európában gyártott gépkocsik mintegy 30-40 százalékába Ukrajnában készült kábelelosztó egységet szerelnek be. A kábelköteghiány közvetett módon a teljes beszállítói láncot érinti, hiszen a kábelkorbácsok hiánya miatt az autógyártók nem tudják összerakni az autókat. Ha pedig kevesebb autó készül, akkor arányosan kevesebb megrendelést kapnak például a kipufogó-, sebességváltó- vagy autókárpitgyártók is.

Az európai autógyártók már érzékelik, hogy nem érkezik elegendő alkatrész: többek közt a Volkswagen és a BMW is hiányt szenved a kábelkötegekből, a termelés több nagy beszállítónál is akadozik. A VW tulajdonában lévő Porsche pedig már fel is függesztette a gyártást lipcsei üzemében, amelynek hatása Magyarországig elért. Az Audi hazai üzemében már megkongatták a vészharangot az alkatrészhiány miatt, míg a kecskeméti Mercedesnél léptek is: március végéig műszakcsökkentést rendeltek el.

A jelenlegi helyzet a háború kimenetelétől függ, de amennyiben elfogy a kábelkorbács, akkor nullára kell csökkenteni a volument, és a következő egy-másfél hónapban az európai járműipar több szereplője rákényszerülhet arra, hogy 2-3 hétre teljesen szüneteltesse a termelést.

A gyártók egy része jelenleg abban reménykedik, hogy képes lesz észak-afrikai és közép-amerikai beszállítókkal kiváltani az ukrán partnereket, mivel a tengerentúlon szintén jelentős a kábelkorbács-kötegelő, illetve gyártócégek száma. Magyarországon több helyen is – például a veszprémi Continentalnál – zajlik kábelkorbács-gyártás, de ezeknél a vállalatoknál még nem látszik, hogy a megrendelésekben változás történt volna.

Címlapról ajánljuk
Demkó Attila: az orosz–ukrán háború legvéresebb szakasza következik

Demkó Attila: az orosz–ukrán háború legvéresebb szakasza következik

A lehetséges tárgyalások előtt várható a háború legrosszabb szakasza – mondta az InfoRádióban a biztonságpolitikai szakértő, miután Ukrajna nyugati rakétákat lőtt ki Oroszországra, az pedig minden korábbinál keményebb válaszlépésekkel fenyegetőzik, sőt egyet már végre is hajtott Dnyipro városával szemben.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Csizmazia Gábor
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézetének tudományos munkatársa
Szépen zárt Amerika

Szépen zárt Amerika

Felemás hangulatban telt a kereskedés ma reggel Ázsiában, ezt követően pedig emelkedéssel indult a nap Európában, a vártnál gyengébb BMI-adatok hatására azonban gyorsan lefordultak a vezető részvényindexek, délutánra azonban ismét a vevők vették át az irányítást. Az aranynak eközben 2023 októbere óta a mostani lehet a legerősebb hete, mivel a piaci szereplőket aggasztja az ukrajnai háború eszkalációjának veszélye. Érdemes eközben a bitcoinra is figyelni, az árfolyam már közelíti a 100 000 dolláros szintet.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×