Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 20. szombat Teofil
A Maxar Technologies által közreadott műholdkép a keresztbe fordult és beszorult Ever Given nevű konténerszállító a Szuezi-csatornában 2021. március 27-én. A világ egyik legnagyobb teherhajója négy napja blokkolja a forgalmat, a baleset miatt felfüggesztették a hajóforgalmat a Szuezi-csatornában.
Nyitókép: MTI/AP/Maxar Technologies

Érzékeny kérdésekhez vezet a Szuezi-csatorna jövőjének ügye

Az InfoRádiónak nyilatkozó Közel-Kelet-szakértő szerint a Szuezi-csatorna kétirányúvá tétele oldhatja meg hosszú távon azt a problémát, ami a napokban kialakult egy teherszállító hajó elakadása miatt. A Nemzeti Közszolgálati Egyetem professzora azt mondta: a tulajdonos Egyiptom nemzeti ügynek tartja a csatorna működtetését.

N. Rózsa Erzsébet szerint benne volt a pakliban, hogy előbb–utóbb bekövetkezik valami hasonló esemény, mint amire a múlt héten került sor, amikor egy konténerszállító óriás beszorult és eltorlaszolta a Szuezi-csatornát, világszerte áruhiánnyal és áremelkedéssel fenyegetve. Kiváltképp, ha arra gondolunk, hogy a világnak nagyon kevés olyan „ütőere” van, amely viszonylag szűk körülmények között, azonban a világgazdaság szempontjából nagyon fontos áthalód forgalmat bonyolít. Ezek között találni természetes, valamint az emberi kéz által épített útvonalakat is, utóbbira pléda a Szuezi-csatorna is. Ennek fontosságát mi sem mutatja jobban, mint az 1956-os szuezi válság, amely pont ennek tulajdonlásáról szólt, és végül fekvése miatt egyiptomi fennhatóság alá került az építő nemzetközi konzorciumtól.

Ajn-Szuhna, 2021. március 26.
A Szuezi-csatornán keresztbe fordult és beszorult Ever Given nevű konténerszállító miatt veszteglő teherhajók Ajn-Szuhnából nézve 2021. március 26-án. A világ egyik legnagyobb teherhajója három napja blokkolja a forgalmat, a baleset miatt felfüggesztették a hajóforgalmat a Szuezi-csatornában.
MTI/EPA
Ajn-Szuhna, 2021. március 26. A Szuezi-csatornán keresztbe fordult és beszorult Ever Given nevű konténerszállító miatt veszteglő teherhajók Ajn-Szuhnából nézve. MTI/EPA

A mára nagy mértékben megnövekedett forgalom hatására már Abdel-Fattáh esz-Szíszi kormányzata kezdte el – az arab tavaszos egyiptomi átalakulásokat követően – egy párhuzamos nyomvonal kialakítását, amely viszont még nincs teljesen kész. Vagyis próbálják majd a bejövő és kimenő hajóforgalmat külön csatornán kezelni.

A Nemzeti Közszolgálati Egyetem professzora az InfoRádió kérdésére válaszolva azt valószínűsítette, hogy az Ever Given szállítóhajó elakadásából fakadó gondok két dolgot eredményezhetnek: egyrészt, hogy a már említett párhuzamos nyomvonal kiépítését befejezzék, ugyanakkor bizonyos – méretekre, forgalomra vonatkozó – korlátozásokat is előrevetíthet az incidens. Bár utóbbi kérdés kényességét mi sem jelzi jobban, hogy Egyiptomnak hatalmas bevételt jelent a Szuezi-csatornán történő áthaladás, miközben az olajár elmúlt években produkált mélyrepülése miatt számos vállalat döntött amellett, hogy inkább körbehajózza az afrikai kontinenst, mert egyszerűen nem éri meg megfizetni az áthaladási díjat, a hosszabb út olcsóbban jön ki.

Éppen ezért a csatorna használatára (hogy vonzó legyen az áthaladás) és kihasználására (vagyis hogy Egyiptomnak megérje) a kormánynak sok tényezőt mérlegelnie kell – magyarázta a Közép-Kelet-szakértő.

Szuezi-csatorna, 2021. március 28.
A Maxar Technologies által közreadott műholdfelvételen munkagépekkel és vontatóhajókkal próbálják kiszabadítani a keresztbe fordult és beszorult Ever Given nevű konténerszállítót a Szuezi-csatornában 2021. március 28-án. A világ egyik legnagyobb teherhajója öt napja blokkolja a forgalmat, a baleset miatt felfüggesztették a hajóforgalmat a Szuezi-csatornában.
MTI/EPA/Maxar Technologies
Szuezi-csatorna, 2021. március 28. A Maxar Technologies által közreadott műholdfelvételen munkagépekkel és vontatóhajókkal próbálják kiszabadítani a keresztbe fordult és beszorult Ever Given nevű konténerszállítót a Szuezi-csatornában. MTI/EPA/Maxar Technologies

A Szuezi-csatorna fejlesztésének anyagi finanszírozása sem olyan egyszerű. N. Rózsa Erzsébet elmondta: a Szuezi-csatorna bővítése korábban nemzeti ügy volt, olyannyira, hogy az egyiptomi nemzeti összefogásra építették a finanszírozást, és egészen kis címletű államkötvényeket lehetett venni a csatorna építésére. Ez a program hatalmas érdeklődésre talált, még a kevésbé tehetős lakosság körében is. A külföldi befektetőket más típusú projektekre várták, illetve várják, olyanokra, mint például a Szuezi-csatorna menti ipari övezetek kialakítása, ami viszont nem halad a remélt ütemben.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Donald Trump le akar számolni Venezuela elnökével

Donald Trump le akar számolni Venezuela elnökével

Az amerikai elnök teljes olajblokádot hirdetett Venezuela ellen, hadihajókkal zárná el az ország fő bevételi forrását. Szakértők szerint a gazdasági nyomás egyedül nem biztos, hogy elég lesz a rendszer megdöntéséhez.

Az EU nem ezt az utat tervezte Ukrajna támogatására - Merz ennek ellenére elégedett

A zárolt orosz vagyon érintetlen maradt, a tagállamok három kivétellel Ukrajna 90 milliárd eurós támogatásában állapodtak meg. Legalábbis a nyilvánosság előtt ezzel a német kancellár is elégedett volt, noha az eredményhirdetésig az ellenkezőjét remélte.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×