eur:
394.97
usd:
368.65
bux:
72094.79
2024. június 30. vasárnap Pál
Nyitókép: Pixabay

Meglepő dolog derült ki a zöld rendszámos autókról

Néhány, Magyarországon zöld rendszámmal futó típus - köztük luxusautó is - korántsem környezetbarát. A Porsche Cayenne hibrid változatán például nálunk ott viríthat a számos kedvezménnyel járó zöld rendszám.

Az autót 3,2-3,4 literes fogyasztással hirdeti a gyártó, és 72-78 gramm/kilométeres szén-dioxid-kibocsátási értéket adnak meg. Attól lesz ugyanis kevésbé szennyező egy autó, hogy ez kevesebb az új középkategóriás autók 120-140-es értékéhez képest.

A G7 portál szerint egyáltalán nem környezetbarát a 100 milliós, 456 lóerős luxusautó: az elektromos motorhoz ugyanis csupán egy 21-44 kilométer megtételét lehetővé tevő akkumulátor tartozik, utána pedig már csak a 3 literes V6-os benzinmotor dolgozik. Ekkor az autó kifejezetten környezetszennyező, a szén-dioxid-kibocsátása 270 g/km-re ugrik, ami két 10-15 éves középkategóriás autó szennyezésével ér fel.

A Porsche Cayenne példája egy általános tanulságra is rámutat:

a zöld rendszámú autóknak még felét sem teszik ki a tisztán elektromos verziók

– hangsúlyozza a lap.

Március végi adatok alapján 11 ezernél is több zöld rendszámos autó van már Magyarországon. A számuk dinamikusan növekedett az elmúlt években, viszont egyre kisebb részük tisztán elektromos. Az autók fele budapesti, ahol nagy vonzerő, hogy ezekkel ingyen lehet parkolni, ami évi 100-200 ezer forintos kedvezmény is lehet, ha valaki gyakran jár a belvárosban.

A portál – a tényleges környezetkímélő hatásról szólva – azt is kiemeli, hogy Magyarországon a konnektorból jövő áram előállítása 388 gramm/kilowattóra szén-dioxid kibocsátásával jár.

A lap számításai szerint, ha minden 100 kilométeres út után feltöltik a zöld rendszámos hibrideket, akkor valamivel kisebb a kibocsátásuk, mint az átlagos autóké. Ha viszont egyáltalán nem töltik őket, jóval szennyezőbbek. A cikkben megjegyzik: a valóságban valahol a két érték között lehet az igazság, de ekkor egyáltalán nem számítanak környezetbarátnak ezek az autók.

Az állam viszont nem kevés pénzzel támogatja a zöld rendszámos autók vásárlását. A szerző szerint azonban, ha a környezetvédelem a fontos, ezek a pénzek sokkal jobban hasznosulnának olyan projekteknél, amelyek az autózás alternatíváit – például a közösségi közlekedést és a kerékpározást – teszik vonzóbbá.

Vannak azért pozitívumok is az e-autók kapcsán: a budapesti közösségi autókat üzemeltető GreenGo és Mol Limo által használt Volkswagen e-up!-okból már 528 van a magyar utakon – ezek közül 300 lehet a GreenGoé és 100 a MOL Limoé. Tehát a tisztán elektromos autók tizede Magyarországon a két autómegosztó cégé. Ehhez a DriveNow 40 BMW i3-ast tett hozzá nemrég.

Egy tisztán elektromos autó sem tekinthető azonban környezetbarátnak: bár helyben nem szennyezi a levegőt, és a magyar áramhálózat melletti 64-83 gramm/kilométeres érték valóban jóval alacsonyabb, mint a belsőégésű motoros autóknál, de még mindig elég sok, ugyanis villamossal, vonattal 24-30 körüli ez az érték. Gyalog vagy kerékpárral pedig nulla. Az e-autók előállítása ráadásul 70 százalékkal több károsanyag-kibocsátással jár, mint a hagyományos kocsiké.

Ha egyik pillanatról a másikra a személyautókat mind elektromosra cserélnénk a világon, 4-5 százalékkal csökkenne a globális szén-dioxid-kibocsátás.

Csakhogy eközben egyre többen vásárolnak autót, ráadásul egyre nagyobbakat és ezáltal szennyezőbbeket. A világ teljes szén-dioxid-kibocsátásának 14 százalékát adja a közlekedés, ezen belül közel kétharmadot a személyautók.

A lap kiemeli: Budapestnek van Európa egyik leglepusztultabb, legszennyezőbb buszparkja van, közel 800 fővárosi buszt azonnal cserélni kellene, mert szennyezőek, öregek és drága a fenntartásuk.

Címlapról ajánljuk

"A határ a csillagos ég" - jelentette ki Orbán Viktor Bécsben

Új szövetség jött létre Európában három párt részvételével. Ez hazafias erőkből formálódik, és alapítói vezető szerepet játszanak országaikban. Más pártokat is várunk, hogy közösen, egyesült erővel biztosítsuk Európa jövőjét - mondta Herbert Kickl, az Osztrák Szabadságpárt elnöke Bécsben, miután Orbán Viktor miniszterelnökkel, a Fidesz elnökével, és Andrej Babissal, a cseh ANO vezetőjével találkozott.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.07.01. hétfő, 18:00
Orbán Balázs
a miniszterelnök politikai igazgatója, az MCC kuratóriumának elnöke
Elindult a fővárosi gigaberuházás, amit még a válság sem tudott eltörölni

Elindult a fővárosi gigaberuházás, amit még a válság sem tudott eltörölni

A 2005-ös indulást követően 2006-ban másodszor került sor a Portfolio ingatlankonferenciájának, a Property Investment Forumnak a megrendezésére. Visszatekintő cikksorozatunk mostani részében a 2006-os ingatlanpiaci történésekkel foglalkozunk, kiemelten a ma már mindenki által jól ismert budapesti óriásprojekt, a Corvin Sétány indulásával, az irodapiac kihívásaival és azzal, hogy milyen folyamatok okoztak egyre nagyobb bizonytalanságot a nemzetközi piacokon. Nézzük, mi történt a 2006-os Property Investment Forumon és a hazai ingatlanpiacon!

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×