eur:
401.37
usd:
365.71
bux:
73411.75
2024. október 5. szombat Aurél
Dízelautó-temető lehet Magyarország

Dízelautó-temető lehet Magyarország

Valós veszély, hogy szabályozás hiányában Magyarország a német városokból kitiltott dízel üzemű gépkocsik temetőjévé válik - közölte a Portfolio elemzője, Szandányi Levente. A lipcsei szövetségi bíróság ugyanis úgy döntött úgy, hogy ki lehet tiltani az Euro 6-osnál régebbi dízeles autókat a szennyezett levegőjű német városokból. Az elemző szerint nem jelent valós alternatívát a kocsik dízelüzemének átalakítása sem.

Ki lehet tiltani az Euro 6-osnál régebbi, korszerűtlenebb dízelmotorral működő járműveket a szennyezett levegőjű városokból Németországban a szövetségi közigazgatási bíróság kedden kihirdetett döntése alapján. Az önkormányzatok a hatályos jogszabályok alapján megtilthatják a dízelüzemű járművek használatát azzal a céllal, hogy a település levegőjének minősége megfeleljen az európai uniós előírásoknak, de ügyelniük kell az arányosság elvének betartására, és csak végső megoldásként rendelhetik el a tiltást.

Szandányi Levente, a Portfolio elemzője két fontos tényezőre hívta fel a figyelmet:

  • Arányosság, vagyis csak akkor lehet a kitiltó döntést meghozni, ha nincs más megoldás
  • Nem azonnal kell végrehajtani az ítéletet, hanem hagytak időt.

A szakértő emlékeztetett arra, hogy elindult már egy folyamat a dízelautók keresletében. A 2015-ös dízelbotrány kirobbanása óta látszik, hogy egyre kevesebb ilyen járművet lehet eladni, és erős volt a félelem a kitiltás miatt is. Ez a döntés negatív hatással lehet, és már nem lesz annyira keresett a dízelautó, mint eddig – mondta Szandányi Levente.

Emellett az várható, hogy a kitiltható, vagyis Euro 6-osnál régebbi autók ára csökkenni fog, mert nem veszik meg azok, akik behajtanának a belvárosba.

A bírósági ítélet után már nem jelent megoldást a kocsik dízelüzemének átalakítása sem – emelte ki.

Ha ezeknek az autóknak az ára Németországban még alacsonyabb lesz, akkor

várhatóan a mostaninál is nagyobb mértékben zúdulnak rá a hazai használtautó-piacra,

ha nem változik a szabályozás. Ebben az esetben valós félelem, hogy Magyarország dízelautó-temetővé válhat – vélekedett a szakértő.

A Portfolio.hu-n megjelent elemzés szerint ez a trend komoly károkat okozna egyrészt a hazai importőröknek, másrészt jelentős környezetkárosító hatással is járna, kiemeltképpen az öreg járművek esetében.

Szandányi Levente szerint megoldást jelenthetne az a korábban bedobott ötlet, amely alapján meg kellene drágítani az Euro 5-nél rosszabb környezetvédelmi besorolású használt autók (8-10 éves kocsik) behozatalát Magyarországra. De ésszerű változtatás lenne az is, hogyha végre Magyarországon is bevezetnék a szén-dioxid alapú adóztatás, mind a használt autók, mind pedig az új autók esetében, ennek köszönhetően ugyanis jelentős tisztulás kezdődhetne meg a járműpiacon. Továbbá a kintről behozott használt autók számának csökkentésében komoly szerepet játszhatna, hogyha sikerülne végre visszaszorítani az áfa-visszaéléseket is.

Címlapról ajánljuk
Lévai Ferenc: páriákká váltak Magyarországon a halgazdaságok

Lévai Ferenc: páriákká váltak Magyarországon a halgazdaságok

Halastavak természetiérték-fenntartó szerepének támogatása címmel több mint hárommilliárd forintos kerettel nyílt pályázati felhívást írtak ki a haltermelőknek. Lévai Ferenc, a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet szóvivője szerint ez a támogatás gyakorlatilag semmire sem elég, az ágazatot magára hagyták.

Aggasztó ütemben öregszik a magyar társadalom, nagy bajokat okozhat ez a betegség

Néhány évtizeden belül a társadalom egyharmada 65 éven felüli lesz, így a családok mellett a szociális és egészségügyi ellátórendszernek is fel kell készülnie arra, hogy nagyobb feladatot jelent majd a demens betegek gondozása – mondta az InfoRádióban Beneda Attila család- és népesedéspolitikáért felelős helyettes államtitkár.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.10.07. hétfő, 18:00
Karácsony Gergely
Budapest főpolgármestere
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×