eur:
411.91
usd:
393.6
bux:
79834.64
2024. november 25. hétfő Katalin
Az MNB szerepe a magyar gazdaságban - Párbeszéd a gazdaságról

Az MNB szerepe a magyar gazdaságban - Párbeszéd a gazdaságról

Az InfoRádió „Párbeszéd a gazdaságról” című műsorában beszélgetett Virág Barnabás, az MNB ügyvezető igazgatója és Szabó László, a HOLD Alapkezelő elnöke arról, hogy milyen szerepe van az MNB-nek a gazdaságban és mennyire volt ebben sikeres az elmúlt években.

Arra a kérdésre, hogy mi a jegybank szerepe a gazdaságban, Virág Barnabás szerint a jegybanktörvény egyértelműen választ ad: az elsődleges cél az árstabilitás elérése és fenntartása, ami mellett a pénzügyi stabilitás, valamint a kormány gazdaságpolitikájának támogatása a legfontosabb célkitűzések.

Szabó László történelmi távlatokból indított - olvasható az Alapblogon. Amikor a XX. század elején az USA-ban létrehozták az amerikai jegybankot (Fed), akkor az elsődleges cél a kereskedelmi bankok kisegítése volt az iparág jellegéből elkerülhetetlenül következő, átmeneti fizetésképtelenségek esetén. Mostanra ez a szerep jóval komplexebbé vált. A gazdaságpolitika sikeressége érdekében sok előnye van a monetáris politikát meghatározó jegybankok és a fiskális politikát alakító kormányzatok együttműködésének: ilyenkor a jobb és a bal kéz összehangoltan cselekszik. Ugyanakkor kényes kérdés, hogy milyen határok között támogassa a jegybank az adott kormány politikáját. Mit tegyen például, ha a kormány gazdaságpolitikája a pénzügyi stabilitást fenyegeti?

Virág Barnabás szerint meg kell találni azt az optimális összhangot a költségvetési és a monetáris politika között, ahol a végső cél a gazdaság fenntartható felzárkózásának elérése. Ebben a munkamegosztásban a jegybank az árstabilitás megteremtésével önmagában támogatja a hosszú távú megtakarítási és beruházási döntéseket, miközben a pénzügyi stabilitás biztosításával a pénzügyi rendszer túllendüléseit kívánja elkerülni. A 2008-09-es válságot követően jelentősen felértékelődött a monetáris politika növekedéstámogató szerepe is, amiben az elmúlt öt évben Magyarországon is nagy előrelépés volt megfigyelhető.

Szabó László szerint az összehangolt lépések fő célja a gazdaság ciklikusságának csökkentése: a túlhevülés esetén hűteni, dermedésnél fűteni a gazdaságot. Ezért is furcsa az, amit például az Egyesült Államokban látunk: miközben a kormány óriási adócsökkentéssel stimulál, a Fed folyamatosan szigorít – mintha egyszerre nyomnák a féket és a gázpedált.

Gyengülő forint, csökkenő MNB mérlegfőösszeg

Virág Barnabás elmondta, azáltal, hogy a régióban az MNB inflációs célja magasabb (3%, szemben például a csehek 2 százalékával) és az alkalmazott keretrendszer rugalmasabb, nagyobb a jegybank mozgástere is. Piaci várakozások ezért is mutatják, hogy a magyar jegybanknak várhatóan utolsóként lehet szüksége a kamatokhoz nyúlnia a régió országai közül.

Szabó László szerint a világ jegybankjainak többsége által folytatott „Inflációs célkövetésnek” nevezett monetáris politika vélhetően középtávon kimegy a divatból. Az elmúlt évtizedek globális inflációcsökkenése látszólag igazolta a rendszer létjogosultságát, de a folyamatosan változó világ jelenlegi állapotában úgy tűnik, hogy ma a jegybankok jóval kevésbé tudják determinálni az inflációt, mint korábban gondolták. Jó példa erre a legfontosabb gazdaságok jegybankjainak elmúlt években végrehajtott, példátlan méretű monetáris lazítása és a globális infláció alakulása közötti kapcsolat hiánya vagy lazasága. Úgy tűnik, az infláció a feltételezettnél jóval komplexebb folyamat.

Infláció a régióban, valamint alapkamat a régióban és az Eurózónában

Az euró bevezetésével kapcsolatban Virág Barnabás elmondta, hogy a korábbi kritériumrendszernél sokkal összetettebb mutatókon keresztül kell a helyzetünket megítélni. A korábban használt ún. maastrichti kritériumokban nincsenek benne a reálgazdasági fejlettséget és a hosszabb távú versenyképességet mérő mutatók. Ezen a téren jelentkező elmaradásainkat egy kötött árfolyamrendszerben sokkal nehezebb lenne orvosolni. Ezenkívül a bankrendszer szinkronizáltságában és versenyképességében is előre kell még lépnünk. Végül a megfelelő gazdaságpolitikai mozgásteret is szükséges megteremteni ahhoz, hogy egy válság esetén pótolni tudjuk az önálló monetáris politika hiányát. Ehhez lényegesen alacsonyabb államadósság-rátát és nulla közeli költségvetési hiányt érdemes célként megfogalmazni.

Szabó László szerint sem kell erőltetni az euró bevezetését. Ha öt gyerek ugyanazt az ételt kapja ugyanabban a mennyiségben a menzán, akkor az egyik éhezni, a másik elhízni fog. A közös európai deviza is hasonló problémákat vet fel. A nagyon különböző állapotban lévő gazdaságok (elég csak a német és az olasz konjunktúra eltéréseire gondolni) ugyanazt a kamatot kell alkalmazzák. Szerinte nagyon érdekes lesz, hogyan fog ez működni akkor, amikor a német munkaerőpiaci tartalékok teljesen elfogynak, jön a béremelkedés és az infláció, miközben a déli országok esetén még bőven van tartalék.

Ugyanakkor az egyéni devizaárfolyam kockázatot is jelenthet. Lehet a menzán kívül nagyon egészségesen étkezni, de ha az ember gyereke magától csak gumicukrot eszik, akkor még úgy is jobban jár a menzával, ha az nem ideális. Szóval az önálló út létjogosultsága leginkább attól függ, hogy mennyire sikeres. Ez meg csak a jövőben dől majd el.

A Növekedési Hitelprogrammal (NHP) kapcsolatban Szabó László elmondta, hogy szerinte az ilyen, rendkívüli helyzetekben alkalmazott programokkal a jegybank nagyon sokat tud segíteni a gazdaságnak. Egy lefagyott hitelezési piacba, ahol a bankok még a válság utáni sebeiket nyalogatták, az NHP lehelt életet. Miután a bankok újra hitelezni kezdtek, az MNB visszavonulhatott.

Virág Barnabás hangsúlyozta, hogy hosszú távon a hitelezésnek piaci alapon kell zajlania, ami a bankrendszer feladata. Ugyanakkor az NHP nagyon jól példázza az MNB 2013 utáni attitűdjét. A nagy jegybankok teljes gazdaságot átfogóan stimuláló mennyiségi lazítási programjainak eredményei legalábbis kétségesek. Ezzel szemben az MNB célzottan avatkozott be egy részpiacon, az NHP esetében a kis- és középvállalkozások hitelezésére fókuszálva. A program során mintegy 40 ezer vállalat jutott hitelhez az amúgy befagyott piacon, elősegítve a később bekövetkező hitelezési fordulatot. Ennek az innovatív és proaktív hozzáállásnak a gazdaságpszichológiai hatása is fontos: a gazdasági szereplők érzékelhetik, hogy ha baj van, a jegybankra biztosan számíthatnak.

Szabó László szerint ugyanakkor jelentős kockázat a jegybankok esetleges hiperaktivitása, azaz hogy az intézmények a sikeres beavatkozás után nem képesek visszahúzódni, holott már nem lenne rájuk szükség. Mindig képesek egy új, megoldandó problémát találni, amit meg „kell” oldani – pedig azt már akkor is a piacra kellene bízni, ha az a megoldás esetleg nem is lesz tökéletes.

Virág Barnabás ezzel vitatkozva kiemelte, hogy az MNB programjai jellemzően volumenükben is korlátozottak – szemben például a nagy jegybankoknak a bejelentés időpontjában a program teljes méretét nem definiáló vásárlásaival. Míg az EKB jelenleg azon dolgozik, hogy hogyan vonuljon vissza eszközvásárlási programjából, addig az MNB esetén célzott keretösszeg került meghirdetésre a legutóbb bevezetett kamatswapok esetében is. A lakosság esetén még csak most kezdődött a hitelezés fellendülése, márpedig így – egy hosszú futamidejű jelzáloghitel esetében például – a kamatok jövőbeni változása kockázatot jelent. A swapokra azért van szükség, hogy a jelenlegi alacsony kamatkörnyezetben támogassuk a hosszabb kamatfixálási periódussal rendelkező hitelek elterjedését.

Adósságállomány

Az az elképzelés Szabó László szerint is jó, hogy első lépésként az MNB csökkentette a kamatokat, második lépésként pedig ezeket próbálja hosszú távra fixálni. Csak kérdés, hogy nem futottunk-e ki az időből, hiszen a világ kezd átállni az emelkedő kamatpályára. Mindenesetre sok erőt és egészséget kíván a jegybanknak ahhoz, hogy – amikor a piacok „ellene mennek” – belássa, az eszközrendszere korlátozott. Ugyanis eddig támogató volt a piaci környezet, de ha ellenségessé válik, akkor arra is megfelelően kell reagálnia az MNB-nek.

A beszélgetés felvétele itt megtekinthető:

A sorozat első részében a magyar állam szerepéről folyt a vita, és az volt az egyik fő kérdés, hogy fojtogat vagy ösztönöz az állam.

A második adásban a hatékonyságról volt szó és a magyar gazdaság védettségéről.

A sorozat harmadik részében a munkaerőpiacról és a versenyképességről volt szó.

A sorozat negyedik részében arról volt szó, hogy fordulat történt az államadósságban, és hogy figyelmeztető jel a látványos adósságcsökkenés hiánya.

Itt feliratkozhat YouTube-csatornánkra, hogy ne maradjon le a legfrissebb videókról:

Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor a béregyezségről: ez egy történelmi léptékű megállapodás

Orbán Viktor a béregyezségről: "ez egy történelmi léptékű megállapodás"

Történelmi léptékű megállapodásnak nevezte a múlt héten köttetett minimálbér-emelési egyezséget, mivel soha nem történt még ekkora emelés, 2027-re 40 százalékos lesz a növekmény a mostani szinthez képest. Azt is jelezte, a minimálbér reálértéke 29 százalékkal fog nőni 2027-ig, és az el fogja érni az átlagbér felét.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Nagy Márton
nemzetgazdasági miniszter
Menesztettek egy vezető orosz tábornokot, nagy kéréssel fordult Zelenszkij a Nyugathoz – Háborús híreink hétfőn

Menesztettek egy vezető orosz tábornokot, nagy kéréssel fordult Zelenszkij a Nyugathoz – Háborús híreink hétfőn

Az orosz hadsereg vezetésében jelentős változások történtek az ukrajnai fronton: a hírek szerint egy magas rangú tábornokot eltávolítottak pozíciójából, miután félrevezető jelentéseket adott a harcok alakulásáról. Az orosz média és háborús bloggerek beszámolói szerint Gennagyij Anascsin vezérezredest, a déli csoportosulás parancsnokát váltották le tisztségéből. Volodimir Zelenszkij ukrán elnök vasárnap esti videóüzenetében hatékonyabb légvédelmi rendszereket kért szövetségeseitől. Megjegyezte, már elemzik az Ukrajnára néhány napja kilőtt Oresnyik orosz rakétát. Cikkünk folyamatosan frissül az ukrajnai háború legújabb eseményeivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×