A BDO Magyarország és a Blooment Alapítvány több mint száz vállalkozást érintő kutatása alapján a fluktuáció csökkentése, a hatékonyabb toborzási módszerek alkalmazása mellett az utánpótlásképzés fejlesztésével, a mentorprogramok bevezetésével érhető el.
Az Adó Online portálon ismertetett felmérés adatai szerint aggasztó az is, hogy a frissen kiválasztott munkatársak 24 százaléka rövid időn belül elhagyja a céget, vagy nem válik be, vagy talál egy számára vonzóbb helyet, így az alkalmazásukba befektetett költség és energia esetükben sosem térül meg.
Szegedi Levente, a Blooment Alapítvány kuratóriumi elnöke kiemelte:
amennyiben a cégek hajlandóak energiát fektetni abba, hogy maguk neveljék ki a munkatársaikat, már rövidtávon is érezhetően motiváltabb munkatársakkal tudnak működni,
ami alapvetően növeli az alkalmazottak lojalitását.
A fluktuáció visszaszorítása egyre komolyabb hatékonyságnövelő tényező. A felmérésnek arra a kérdésére, hogy mekkora költséggel jár egy új munkavállaló felvétele, a megkérdezett cégek 29 százaléka jelölt meg 1 millió forintnál magasabb összeget.
Ez azonban nem a teljes költség, hiszen az új munkatársat be is kell tanítani.
Az egyre szélesebb foglalkoztatási területeken jelentkező munkaerőhiány alaposan megnehezítette a toborzással foglalkozó szakemberek dolgát. A felmérés eredménye szerint a vállalkozások 77 százalékának több mint 2 hónapra van szüksége egy megüresedett munkakör betöltésére, míg 5 százalék fél évnél is hosszabb átlagos időt jelölt meg a pótláshoz szükséges időként.