eur:
403.6
usd:
354.2
bux:
96520.82
2025. június 7. szombat Róbert

10 éves a vitatott magyar völgyhíd

Tíz éve, 2007. augusztus 8-án avatták fel a Balaton déli partján az M7-es autópálya részeként megépített kőröshegyi völgyhidat, Magyarország leghosszabb hídját. Az MTVA Sajtó- és Fotóarchívumának anyaga:

Legrégebbi autópályánk, az M7-es első szakaszát 1964-ben helyezték forgalomba Budapest és Budaörs között. A sztráda 1975-ben már Balatonaligáig vezetett, de továbbépítése csak harminc év múlva folytatódott, Balatonszárszó-Ordacsehi közötti mintegy 20 kilométeres szakasza 2005-ben készült el. A Budapestet a horvát határral összekötő, 229 km-es teljes autópályát 2008. október 22-én adták át a forgalomnak. Az építkezés leglátványosabb, legköltségesebb és legtöbb vitát kiváltó eleme a Zamárdi-Balatonszárszó közötti szakaszon megépített völgyhíd volt. (Az Állami Számvevőszék 2008-ban kiadott jelentése megalapozatlannak ítélte a megépítéséről szóló döntést.)

A szakasz nyomvonal-kijelölésével már az 1970-es években foglalkoztak, 1991-ben az UVATERV Zrt. három tervezetet készített, amelyek közül a Balatonföldvár és Kőröshegy települések között vezető, leginkább költséghatékony változat engedélyeztetéséhez az érintett önkormányzatok nem járultak hozzá. 1996-ban a helyi lakosság elfogadta a kőröshegyi völgyhidas változatot, és a Közlekedési Felügyelet kiadta az engedélyt az építkezésre, ezt azonban egy természetvédő szervezet megtámadta, és az erdészeti hatóság is megtagadta a beruházást előkészítő erdőirtást.

Még zajlottak az eljárások, amikor 1999-ben az Állami Autópálya-kezelő az 1991-es tervek felülvizsgálatával egy új megvalósíthatósági tanulmányt készíttetett. Az itt felvázolt nyomvonal-javaslatot Kőröshegy község képviselőtestülete - mint a falu 1996-os rendezési tervével ellentétes elképzelést - nem vitatta meg, a lakossággal is csak a völgyhidas változatot egyeztették. A jogi szabályozás pedig az önkormányzati érdekek elsődleges érvényesítését, így a völgyhíd megépítését támogatta. A híd építése 2002 tavaszán, míg az autópálya-szakasz 2003 végén kapta meg a környezetvédelmi engedélyt. A völgyhíd engedélyezési terveit a Pont-TERV Zrt. készítette. A kiviteli terveket felelős tervezőként a Hídépítő Zrt., társtervezőként a Pont-TERV készítette el.

A kiviteli szerződést 2004. május 7-én írták alá a Hídépítő és a Strabag Zrt. Völgyhíd nevű konzorciumával, amely az év közepén megkezdte a munkálatokat. A kőröshegyi völgyhíd 2007 májusára lett szerkezetkész, felavatására 2007. augusztus 8-án került sor.

A 14,2 kilométer hosszú autópálya-szakasz 76 milliárd forintos költségéből 41,5 milliárd forintba került magának a völgyhídnak a megépítése, ehhez járultak még a fő híd melletti 300 és 168 méteres kis völgyhidak építési költségei.

A vasbeton szerkezetű viadukt, Magyarország leghosszabb hídja 1872 m hosszú, 23,8 méter széles, 88 méter magas. A két hídfőre és az egymástól 120 méterre lévő 16 tartóoszlopra épült pálya kétszer kétsávos, amelyet kétszer másfél méteres biztonsági sáv övez.

A híd megépítése egyedülálló mérnöki teljesítményt igényelt, az itt alkalmazott technológiával ilyen méretű vasbetonhíd még nem épült. A híd és a pálya szerkezetét mindkét végéről indítva, egyszerre építették. Az építés szabad betonozásos technológiával, két egyedi, különleges zsaluzó kocsival és 156 m hosszú szerelőhíddal folyt. A szűk határidő miatt a szokásos 5 m-es elemek helyett 11,25 méteresek épültek, így az átállások, a zsaluzat előretolása miatti időveszteség csökkent. A nagy méretek és súly miatt a zsaluzó kocsik igen erősek, 700 tonna teherbírásúak voltak. A szerelőhidat 160 hidraulikával mozgatták, ez tartotta a beton megszilárdulásáig az elemeket, ezen szállították az építőanyagokat, s ezzel helyezték át a zsaluzó kocsikat a következő szakaszra. A kivitelezés közben, 2006-ban az építési idő lerövidítése érdekében technológiaváltás történt: a szabadbetonozás helyett az egyes elemeket a helyszínen, közvetlenül a tervezett helyük alatt előre legyártották, majd a meglévő szerelőhíd segítségével végleges helyükre emelték. A kiemelkedő műszaki építményhez 18,5 kilométernyi cölöpöt, 26 340 köbméter vasbeton gerendát és 16 620 tonna betonacélt használtak fel. Megépítése összesen másfél millió tonna vasat, 120 ezer köbméter betont igényelt. A 16 üreges szerkezetű pillér össztérfogata 15 330 köbméter. A legmagasabb pillér 79,7, a legalacsonyabb 17,7, a pillérek közti legnagyobb távolság 120 méter. Két pillérbe liftet is építettek, ezekre a hídvizsgálatok miatt van szükség.

A völgyhíd különlegessége az is, hogy a 23 méteres pályaszerkezet az általánosan alkalmazott két pillérsor helyett csupán egyetlen pillérsorra támaszkodik. A pályaszerkezet nyugati vége 54 méterrel alacsonyabb a keletinél, vagyis a híd teljes hosszában lejt. A pálya keresztirányú esése 2,5 százalék. A két hídfőnél beépített dilatációs szerkezetek 1,4 m hőtágulást tesznek lehetővé, a hidat képessé teszik egy közepes földrengés elviselésére, és a vízzárás mellett a forgalom zaját is csökkentik.

A völgyhíd a közlekedés gyorsabbá tétele mellett mára a déli part turisztikai látványosságává vált, de mivel a hídon sem megállni, sem gyalogosan közlekedni nem szabad, a kilátás rajongóinak meg kell elégedniük az északi hídfőnél épült kávézó teraszáról látható panorámával. A jubiláló híd fővizsgálata az idén esedékes, állapotáért a kezdetektől Hanák Tímea, Magyarország első női hídmestere felel.

Címlapról ajánljuk
Felmérés: a magyar emberek 40 százalékának nincs nyugdíj-megtakarítása

Felmérés: a magyar emberek 40 százalékának nincs nyugdíj-megtakarítása

A megkérdezett ügyfelek negyede rendelkezik rendszeres nyugdíjcélú megtakarítással, és 72 százalékuk tartja fontosnak a nyugdíjra való felkészülést – derült ki az OTP Pénztárak által készített reprezentatív felmérésből. Az OTP Nyugdíjpénztár ügyvezető igazgatója az InfoRádióban egy példán keresztül mutatta be, miért érdemes kisebb összeggel is elindítani nyugdíjcélú megtakarítást.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.06.10. kedd, 18:00
Sós Endre
a Fővárosi Állat- és Növénykert főigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×