November 25-re esik idén Fekete Péntek. A Black Friday egy eredetileg angolszász kezdeményezés. Ez a nap a tradíció szerint mindig a november utolsó csütörtökén megült hálaadás másnapja. Az utóbbi időben ez a nap a karácsonyi vásárlások kezdetét is jelenti. Az egyik legismertebb magyarázat a Fekete Péntek nevére, hogy a könyvelők a veszteségek rögzítésére használt piros tinta helyett ekkor már feketét használtak, hiszen az év vége felé közeledve már megjelent a könyvelésben a profit.
A Black Friday az elmúlt években már Magyarországon is hódít – mondta Vámos György az Országos kereskedelmi Szövetség főtitkára.
"Ez egy olyan nap, amikor jelentős, 80-90 százalékos leárazásokkal csábítják a vásárlókat az üzletekbe. Ennek fő célja a reklám, a kereskedő felhívja a figyelmet magára annak érdekében, hogy akár aznap, akár később nála és mást is vásároljanak. Nyilván ez népszerű a vásárlók körében. Elsősorban a webáruházak, de egyre több hagyományos üzlet kap rá az akciós lehetőségre, és ez a bevásárlási időszak megnyújtását is jelenti."
Az elmúlt évek alapján egyelőre még nem lehet megbecsülni, hogy magyar viszonylatban mekkora a jelentősége a Fekete Pénteknek, de egyre nő – zárta a szavait a főtitkár.
A Fekete Péntekhez 2015-ben a bevásárlóparkok közül elsőként csatlakozott központosítva a Premier Outlet. Számításaik szerint abban az évben 2014-hez képest a kiskereskedelmi forgalom közel 50 százalékkal tudott bővülni – írta a cég közleménye. Hasonló megállapításra jut az internetes szereplőket illetően a CIB Bank saját kimutatása. Eszerint tavaly 46 millió forintot ért el naponta a webáruházak forgalma, ami a Black Friday hatására 81 millió forintra ugrott.
A Cofidis Hitel Monitor kutatásából az derült ki, hogy Magyarországon a 18-69 éves lakosság 31 százaléka vásárolt már a Black Friday-en, és egytizedük készül tudatosan erre az alkalomra.