A Nabucco kezdeményezés - az osztrák OMV, a magyar MOL, a román Transgaz, a Bulgargaz és a török Botas összefogásával - 2001-re nyúlik vissza. E cégek részvételével azután 2004. június 24-én alakult meg, bécsi székhellyel, a Nabucco Gas Pipeline GmbH.
A vállalkozás célja, hogy a közép-ázsiai és a Kaszpi-tenger környéki lelőhelyekről kiinduló, 3300 kilométeres csővezeték megépítésével csökkentse Európa függőségét az orosz gázszállításoktól, egyszersmind a beszerzési források körének szélesítésével biztosabbá tegye a növekvő fogyasztás kielégítését.
A jelenleg hozzávetőleg ötmilliárd euróra becsült beruházás munkálatait 2009-ben kezdenék el, és a vezetéket 2012-ben helyeznék üzembe. Reinhard Mitschek, a Nabucco Gas Pipeline International GmbH vezetője a hét elején elmondta, hogy a költségek 30-40 százalékát a részvényesek fedeznék tulajdonrészük függvényében, a többit pedig bankhitelekből finanszíroznák.
Közölte azt is, hogy noha a csővezeték évi teljes kapacitását 30 milliárd köbméter gáz szállítására tervezik, kezdetben csak tízmilliárd köbméterrel számolnak, azerbajdzsáni, türkmenisztáni és oroszországi forrásokból. Arra a kérdésre, hogy esetleg Iránt is bevonják-e majd a szállítók közé, azt válaszolta, hogy személyes véleménye szerint 2015-től már iráni gáz is folyhat a Nabuccon.
Mint megjegyezte, amúgy is tervbe van véve egy második vezetékág, amelynek révén a szállítási összkapacitás évi 60 milliárd köbméterre bővülhet 2030-ra. Akkora becslések szerint az európai gázigény eléri az évi 200 milliárd köbmétert.
A Gaz de France lesz a hetedik?
Az utóbbi napokban ismét felmerült a Gaz de France neve, hogy esetleg szintén társulhatna a vállalkozáshoz, hetedik tagként. Nicolas Sarkozy francia elnök hétfői bukaresti látogatásán Traian Basescu román államfő már "üzlettársként" említette a francia céget. Állítólag Bulgária is támogatja a Gaz de France bevonását.
A Gaz de France részvételéről évek óta folynak különböző megbeszélések a színfalak mögött, de ezeket eddig nem koronázta siker, részben a török partner ellenállása miatt. Korábban török illetékesek ellenezték a francia részvételt, mert a francia parlament 2006-ban törvényt fogadott el, amely szerint büntetendő tagadni, hogy az anatóliai örmények tömeges legyilkolása 1915-1917 között népirtás volt.
A török energiaügyi miniszter tavaly áprilisban cáfolta azokat a híreket, hogy e nézeteltérés miatt felfüggesztették volna a tárgyalásokat a Gaz de France-szal, de értésre adta, hogy a francia tagság mérlegelésében figyelembe veszik a francia álláspont alakulását az örmény ügy körül. Egyebek közt a Gaz de France-szal kapcsolatos nehézségek miatt vált fokozatosan favorittá a hatodik Nabucco-tag helyére a német RWE.
Le kell ereszteni a Tisza-tó vizét