Infostart.hu
eur:
388.66
usd:
330.04
bux:
0
2025. december 26. péntek István

Tizenöt milliárd dolláros megrendelésért harcolnak az óriások

A két nagy rivális repülőgépgyártó, a Boeing és az Airbus újabb vérre menő harca zajlik Angliában, mert a British Airways teljes flottacserét tervez a következő évtizedben.

A British Airways a 2010-es évek elején kívánja leváltani most szolgálatot teljesítő távolsági flottáját, összesen 134 repülőgépet.

Az új fejlesztésű gépek közül gyakorlatilag csak a két nagy, a Boieng és az Airbus utasszállítói kerülhetnek szóba: a Boeing 747-8-as és annak riválisa, az Airbus 380-as, illetve a Boeing 787-es vagy az Airbus 350-es modellje.

A harcnak nem kicsi a tétje, ugyanis a teljes megrendelést nagyjából 15 milliárd dollár értékűre becsülik, ami például a Boeing teljes tavalyi forgalmának az egynegyede.

Mivel a British Airways távolsági flottájában jelenleg csak Boeing gépek vannak, az amerikai gyártó valamelyest helyzeti előnyben érezheti magát, de a brit légitársaság jelezte, hogy kedvező ajánlat esetén hajlandó fontolóra venni a váltást is.

Iparági elemzők szerint a két rivális gépei között nincs túl nagy különbség, az Airbusok elektronikája talán valamivel jobb és géptípusaikban valamivel több a közös alkatrész is, ami a karbantartási és szervizköltségek miatt előnyösebb.

Ugyanakkor az Airbus 380-as modelljének késése miatt a Boeing pillanatnyilag nagyobb lendületben van, mert öt év után először a tavalyi év végén rendelésállománya meghaladta az Airbusét.

Itt az összehasonlítás alapja a rendelésállomány darabszáma, a Boeing viszont azt mondja: már 2005-ben is ők vezettek, igaz, nem a  darabszám, hanem a megrendelt gépek értékét tekintve.

A két óriáscég egyébként együtt a világ a nagy utasszállító gépeinek kilencven százalékát gyártja.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
Brutális ütemben fejlődött idén a mesterséges intelligencia - Karnyújtásnyira lehet az AGI?

Brutális ütemben fejlődött idén a mesterséges intelligencia - Karnyújtásnyira lehet az AGI?

2025-ben a technológia terén egyértelműen szinte minden a mesterséges intelligencia fejlődéséről szólt, a vezető AI-vállalatok pedig rendkívüli tempóban dobták idén piacra az újabbnál újabb megoldásaikat. Bár az év során sokan tartottak az "AI lufi" kidurranásától, a benchmarkok alapján az új modellek messze felülmúlták a tavalyiakat, bizonyos területeken pedig már meg is haladták az emberek képességeit. Az LLM-ek mérhető tudása azonban csak az egyik fontos tényező: az automatikus működés a másik elem, amelyről idén gyakran szó esett, különösen az általános mesterséges intelligencia (AGI) elérésével kapcsolatos várakozásokra utalva. A fejlődés ugyan egyértelműen látszik ezen a területen is, a vállalatvezetők és AI-kutatók igen megosztottak a kérdést illetően: egyesek szerint két évre, mások szerint egy évtizedre vagyunk a legokosabb emberek képességeit meghaladó, teljesen autonóm működésre képes AI-rendszerektől. Sőt, egyes vélekedések szerint addig még az AI-hoz való teljes tudományos megközelítésnek is változnia kellene.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×