Infostart.hu
eur:
399.94
usd:
340.61
bux:
0
2025. július 8. kedd Ellák
Nyitókép: Getty Images/ Kathleen Finlay

Így jattolunk a vendéglőkben

A vendéglátósok 75 százaléka számolt be arról, hogy a vendégektől kapnak borravalót, és ezt egyre többen bankkártyával fizetik – derült ki a HelloPay legfrissebb kutatásából.

A felmérés arra is rávilágított, hogy ahol van lehetőség a digitális borravalóadásra, ott a vendégek szívesebben honorálják a színvonalas kiszolgálást. A bankkártyás fizetés elterjedésével párhuzamosan tehát a borravaló is új lendületet kapott - írja a turizmus.com. A jogszabályváltozásoknak köszönhetően 2025 januárjától a bankkártyával adott borravaló még szélesebb körben vált adó- és járulékmentessé, ami jelentősen ösztönözheti a digitális borravalóadást.

A vendéglátósok körében végzett, borravaló-gyakorlatot vizsgáló kutatás alapján a vendéglátósok 42 százaléka azt tapasztalta, hogy a fogyasztók szívesebben adnak borravalót, ha azt bankkártyával is egyszerűen megtehetik. A borravaló adminisztrációja a legtöbb helyen új kihívást jelent: a jogszabály szerint nyilván kell tartani az adott műszakban dolgozó munkavállalókat, és a kifizetett borravaló mértékét is, ha az nem közvetlenül a dolgozó számlájára érkezett. A változás ugyanakkor nem jelent újdonságot azoknak, akik eddig is használták az innovatív fizetési rendszereket.

A szervizdíj nem helyettesíti a borravalót.

A jogszabály-módosítás részeként a helyben fogyasztás esetén a szervizdíj mértéke magánszemélyek számára 15, cégek számára pedig 20 százalékban lett maximalizálva. Ennek ellenére a vendéglátósok 92 százaléka nem változtat eddigi gyakorlatán, az átlagos szervizdíj arány továbbra is 11 százalék körül mozog. Minden ötödik vendéglátóhely számol fel ilyen díjat – leginkább éttermekben (47%) és Budapesten (40%).

A borravaló adását egyértelműen a szolgáltatással való elégedettség motiválja, illetve a vendéglátósok (22%) szerint a törzsvendégek is extra pénzzel honorálják a figyelmes felszolgálást. Az pedig csupán a vendégkör 13 százalékát befolyásolja, hogy a számla végösszege tartalmaz-e szervizdíjat.

A megkérdezettek tapasztalatai alapján a borravalót adók több mint fele legfeljebb 5 százalékot ad, 38 százalékuk pedig 5 és 10 százalék közöttit. A közbeszédben gyakran emlegetett 10 százalékot csupán a vendégek 2 százaléka fizeti meg.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.07.08. kedd, 18:00
Demkó Attila
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézetének programvezetője
Forradalmi változás az időjárás-előrejelzésben: 20%-kal pontosabb lett a prognózis

Forradalmi változás az időjárás-előrejelzésben: 20%-kal pontosabb lett a prognózis

Az elmúlt évtizedekben jóval megbízhatóbbá váltak az időjárás-előrejelzések a technológia fejlődésének köszönhetően. Ma is igaz, hogy minél hosszabb távra tekintünk előre, annál nehezebb prognosztizálni a meteorológiai viszonyok várható alakulását, azonban miután az előrejelzések pontossága évtizedenként átlagosan egy nappal javult, az egyhetes időszakra vonatkozó előrejelzések minősége napjainkban már ugyanolyan jó, mint fél évszázada az egynapos előrejelzéseké. Az utóbbi időszakban a fejlődés új lendületet vett, nagyrészt a mesterséges intelligenciának (MI) köszönhetően, miközben a klímaváltozás negatívan befolyásolja az időjárás előrejelezhetőségét.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×