eur:
402.73
usd:
349.23
bux:
95317.22
2025. június 16. hétfő Jusztin
Woman using mobile phone in neon lights.
Nyitókép: Maria Korneeva/Getty Images

Véleményt mondtak a magyar fiatalok: az influenszer inkább reklámozzon, ne politizáljon

A fiatalok többsége szerint nem helyes, ha az általuk követett tartalomgyártó politikai kérdésekben is véleményt formál – derült ki az Ifjúságkutató Intézet felméréséből. A tehetséggondozó intézmény vezetője azt mondta az InfoRádióban, hogy sok fiatal leginkább „pártpolitikai iszapbirkózásnak” tartja a politikát.

A magyar fiatalok többsége elfogadhatónak tartja, ha az általa követett influenszer terméket vagy szolgáltatást reklámoz, a politikai tartalmakra viszont kevésbé vevő – derült ki az Ifjúságkutató Intézet reprezentatív felméréséből. Az év elején végzett kutatást az SMA-s (gerincvelő-eredetű izomsorvadás) kisfiú, Zente megsegítése érdekében megmozduló online civil összefogás, illetve a kegyelmi ügy miatt tartott, a gyermekvédelmet középpontba helyező februári influenszertüntetés inspirálta.

Az Ifjúságkutató Intézet vezető kutatója azt mondta az InfoRádióban, hogy a virtuális térben megszerzett figyelmi tőke átkonvertálható a fizikai valóságba, ami azonban felveti a kérdést, hogy képesek-e az online elköteleződést szavazatokban is mérhető cselekvéssé átformálni az influenszerek. Székely Levente tájékoztatása szerint a felmérésük részben ezt a fő kérdést vizsgálta, illetve még arra voltak kíváncsiak, hogy mennyire elkötelezettek a fiatalok az influenszertartalmak iránt.

A kutatásból többek közt kiderült az is, hogy a 15–29 éves korosztályban a megkérdezettek kétharmada legalább egy influenszert követ rendszeresen a közösségi platformokon. Ezeken az oldalakon a 18 és 24 év közötti fiatalok a legaktívabbak, ebben a korosztályban a válaszadók csaknem háromnegyede mondta azt, hogy figyelemmel kíséri legalább egy influenszer mindennapjait.

Az influenszertartalmakat fogyasztók leginkább szórakozási célból követik a tartalomszolgáltatókat. A legtöbb fiatalt az sem zavarja különösebben, ha az influenszerek reklámbevételre tesznek szert a legyártott tartalomért cserébe. A megkérdezett 15–29 évesek 54 százaléka inkább vagy teljes mértékben elfogadhatónak tartja, hogy a tartalomgyártók szponzorpénzeket kapnak tevékenységük után.

Székely Levente hozzátette: a korábbi tapasztalatok is azt mutatták, hogy a civil ügyekkel kapcsolatban is komoly hatása lehet az influenszermarketingnek. A válaszadók mintegy egyharmada mondta azt, hogy a közéleti kérdésekben állást foglaló influenszerek hitelesebbek, de csaknem ugyanekkora arányban (28 százalék) voltak azok, akik nem értettek egyet ezzel az állítással.

Ebben a tekintetben tehát az influenszerek véleményformáló magatartása megosztja a fiatalokat.

Akik több tartalomgyártót is követnek, magasabb arányban (38 százalék) vélik úgy, hogy a közéleti kérdésekkel foglalkozó influenszerek hitelesebbek, mint azok, akik távol maradnak az ilyen tartalmaktól, utóbbiakat 17 százalék tartja hitelesnek ebben a körben.

Zavarja a fiatalokat, ha közélettel foglalkoznak az influenszerek?

A kutató kiemelte, a fiatalabb korosztályok tagjaira általánosságban jellemző az, hogy náluk a társadalmi, közéleti ügyek legtöbbször elválnak a politikai ügyektől. Mint fogalmazott, a társadalmi kérdések iránt nyitott fiatalok jó része számára a politika mást jelent más korosztályokhoz képest,

sok fiatal „inkább pártpolitikai iszapbirkózásnak” tartja a politikát.

A felmérés szerint többségben vannak azok, akik úgy gondolják, hogy nem helyes, ha az általuk követett tartalomgyártó politikai kérdésekben is véleményt formál. A kutatás résztvevőinek 36 százaléka nem örül, ha politikával kezd el foglalkozni egy-egy influenszer, a megkérdezettek 23 százalékát viszont nem zavarja ez. A válaszadók kétharmada nem tartja fontosnak, hogy kiderüljön, hogy az általa követett influenszer milyen politikai nézeteket vall.

A megosztottság a nemek között is jelentős, a nők bő egyharmada (35 százalék), míg a férfiak egynegyede (25 százalék) gondolja hitelesebbnek a közéleti témákat feldolgozó tartalomgyártókat.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Orbán Viktor: Izrael, Irán és az újabb brüsszeli hülyeség

"A közel-keleti háború teljesen új helyzetet teremtett, Magyarország ezért hivatalosan kezdeményezi, hogy az új helyzetre tekintettel Brüsszel vegye le a napirendről az orosz energiahordozók végleges kivezetésére vonatkozó javaslatát, és haladéktalanul készítsen hatástanulmányt a közel-keleti háború következményeiről és a veszély elhárításának összeurópai módozatairól" - írta Orbán Viktor a Facebook-oldalán.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.06.16. hétfő, 18:00
Ugrósdy Márton
a Miniszterelnöki Kabinetiroda helyettes államtitkára
Rommá bombázza Teheránt az izraeli légierő, ballisztikus rakétákat lőtt ki Irán - Híreink a Közel-Keletről vasárnap

Rommá bombázza Teheránt az izraeli légierő, ballisztikus rakétákat lőtt ki Irán - Híreink a Közel-Keletről vasárnap

Szombat éjszaka újabb iráni válaszcsapás érte el Izraelt: tíz ember meghalt, húsz eltűnt, kétszáz megsérült. Izraeli támadások során találatot kapott az iráni védelmi minisztérium épülete (vélhetően válaszként Teherán hasonló tegnapi akciójára) illetve egy olajdepó. Mindkét fél elhúzódó háborúra készül. A szakértők attól tartanak, hogy Irán elzárhatja a fosszilis tüzelőanyagok szállításában kulcsfontosságú Hormuzi szorost. A nap folyamán az izraeli légierő súlyos támadásokat mért Teheránra, Irán pedig ballisztikus rakétákat lőtt ki Izrael államra. Cikkünk folyamatosan frissül a közel-keleti konfliktus legfontosabb híreivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×