Beköszöntött az igazi téli idő, és ilyenkor rendszerint megnöveli az autók fogyasztását számos plusz funkció: elektromos ülésfűtés, a szélvédő és a hátsó ablak fűtése, vagy ha ilyesmi is van a kocsiban, akkor a tükrök és akár a kormány fűtése. Az ezekhez szükséges energiát a generátor állítja elő, amit pedig a belső égésű motor hajt, így növekszik az üzemanyag-fogyasztás.
A vezess.hu idézi a német autóklub (ADAC) összeállítását, amelyben azt az egységes képletet alkalmazták, hogy a 100 wattnyi teljesítmény 0,1 literrel dobja meg az autó 100 kilométerenkénti fogyasztását. A gyakorlatban ez azt jelenti,
ha valaki fűti a külső tükröket, az üléseket, a hátsó ablakot és a kormányt, ezek mellé pedig a szellőztetést is bekapcsolja, az 500 W-nyi energiát jelent, így 0,5 liternyi fogyasztástöbblettel kell kalkulálni,
ami a benzinkutakon több száz vagy ezer forint formájában mutatkozhat meg.
Az egyes elektromos fogyasztók hozzájárulása az üzemanyag-fogyasztás növekedéséhez az ADAC szerint:
- Rádió: 20 W – 0,02 liter üzemanyag/100 km
- Fűthető visszapillantó: 40 W – 0,04 liter üzemanyag/100 km
- Kormányfűtés: 50 W – 0,05 liter üzemanyag/100 km
- Ülésfűtés: 100 W – 0,1 liter üzemanyag/100 km
- Ködlámpa: 110 W – 0,11 liter üzemanyag/100 km
- Tompított fényszóró: 125 W – 0,125 liter üzemanyag/100 km
- Szellőztetés: 170 W – 0,17 liter üzemanyag/100 km
- Szivargyújtó: 180 W – 0,18 liter üzemanyag/100 km
- Fűthető ablakok: 800 W – 0,8 liter üzemanyag/100 km
Megnézték még, hogy például a LED-es nappali menetfénynek mekkora az energiaszükséglete: elenyésző, mindössze 8 W, viszont a távolsági fényszóró nagyon tudna fogyasztani (125 W), ha hosszan használnánk.
Bár a fenti adatokat belső égésű motoros járművekre számolták ki, az elektromos autósok sem menekülnek a hasonló fogyasztók jelentette többletenergia-fogyasztástól. Ez - a hideg miatt amúgy is gyakran csökkent kapacitású - akkumulátorok hatótávolságának rovására megy, azaz gyakrabban kell tölteni ezeket a kocsikat is.