Infostart.hu
eur:
389.1
usd:
331.39
bux:
108783.37
2025. december 17. szerda Lázár, Olimpia

Meglepő felfedezések a repülési betegségekről

Feledékeny és nehezen veszi a levegőt egy hosszú repülőúton? Egy új kutatás szerint valószínűleg a magassági betegség enyhébb formájában szenved. Korábban ezeket a tüneteket a többórás mozdulatlanság vagy a kiszáradás számlájára írták.

A kísérletben önkéntesek repülőgép-szimulátorban töltöttek el 20 órát. A kutatók azt tapasztalták, hogy a magassági betegség súlyosabb tünetei - hányinger, szédülés, alvási problémák - nem jelentkeztek gyakrabban 2.500 méteres magasságon, mint a tengerszinten. (A szimulátorban a kabinnyomás is változtatható.)

Három óra elteltével azonban a 2.100-2.500 ezer méter magasságban "utazók" - főként a nők és a fiatalok - gyakran panaszkodtak hát- és fejfájásra, légszomjra, feledékenységre és gyengülő mozgáskoordinációra. A tengerszinti nyomáson üldögélő emberekre ez nem volt jellemző.

A vizsgálatban 500 önkéntes vett részt, a szimuláció kedvéért még a repülőgépeken jellemző ételeket is felszolgáltak nekik, és filmeket is nézhettek.

Az új gépen már jobb lesz

Az amerikai kutatók azt a következtetést vonták le, hogy a hosszú repülőutakon érdemes lehet a kabinban tapasztalható nyomást az 1.800 méterre vagy annál alacsonyabb magasságra jellemző éréken tartani, mert ez csökkentheti az utasok kényelmetlenségeit.

Elvileg persze megoldás lenne, hogy a gépek alacsonyabban repüljenek - ez növelné a nyomást az utastérben is - de ez növelné az üzemanyag-fogyasztást, és sokkal gyorsabban használódna el a repülőgépek alumíniumból készült szerkezete.

A legtöbb mai repülőgép kabinnyomása az 1.600-2.300 tengerszint feletti magasságnak felel meg.

A kutatást finanszírozó Boeing repülőgépgyár azt tervezi, hogy az új B-787-es gépeinek kabinnyomását az 1.800 méteres magasságnak megfelelően állítja be. Ez azért nem okoz gondolt, mert a Dreamliner törzse nem alumíniumból, hanem kompozitanyagokból készül.

Címlapról ajánljuk
Alig várták, mégis felemás lett a nagy autós engedmény német fogadtatása

Alig várták, mégis felemás lett a nagy autós engedmény német fogadtatása

Az európai, és ezen belül a német autóipar válsága kényszerítette végül az Európai Uniót, hogy módosítsa három évvel ezelőtt hozott határozatát a belső égésű motorok, azaz a benzines és a dízel meghajtású új autók 2035-től tervezett tilalmáról. Az erről szóló, egyelőre még európai parlamenti és tagállami jóváhagyásra váró javaslat Németországban máris vitát váltott ki.

Orbán Viktor: az EU nagyon veszélyes ösvényre lépett

Orbán Viktor miniszterelnök szerint az Európai Unió nagyon veszélyes ösvényre lépett azzal, hogy megkerülte az egyhangúságot a befagyasztott orosz vagyonról szóló, eddig félévente egyhangú döntést igénylő határozatoknál.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.18. csütörtök, 18:00
Lehel László
a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet elnök-igazgatója
Lefordultak az amerikai tőzsdék, esnek az egykori sztárpapírok

Lefordultak az amerikai tőzsdék, esnek az egykori sztárpapírok

Ázsiában többnyire emelkedtek a tőzsdék ma reggel, az európai piacokat azonban iránykeresés jellemezte napközben, az amerikai indexek pedig lefordultak délután a technológiai papírok vezetésével. A magyar tőzsde a lemaradók között volt, az OTP és a Richter húzta le a BUX-ot. Mindeközben emelkedik az olajár, miután Donald Trump elrendelte a Venezuelába érkező vagy onnan induló szankcionált olajszállító tartályhajók teljeskörű blokádját, ami új geopolitikai feszültségeket keltett a keresletet övező aggodalmak mellett.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×