Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
A főváros XXI. kerülete és XX. kerülete között húzódó Gubacsi híd 2020. december 23-án.
Nyitókép: MTI/Máthé Zoltán

Kiírták a tendert, új vasúti híd épül a Gubacsi mellé

Legfeljebb 740 méter hosszú, 22,5 tonna legnagyobb tengelynyomású szerelvények maximum 40 kilométer/órás sebességgel haladhatnak majd át az új hídon.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) tendert írt ki egy teljesen új vasúti hídra a csepeli Szabadkikötőnél. Az új híd a meglévő, de már nehézkesen használható Gubacsi hídtól tizenöt méterre északra valósulhat meg, a régi pályát elbontják – írja az iho.hu.

A Gubacsi híd műszaki állapota az elmúlt évtizedekben annyira leromlott, hogy 2020-ban 5 kilométer/órás sebességkorlátozást kellett rajta bevezetni, a tengelyterhelés pedig jelenleg nem haladhatja meg a 20 tonnát, így a konténervonatok csak korlátozottan vehetik igénybe. Korábban még a forgalom teljes felfüggesztésének lehetősége is felmerült.

A probléma megoldása érdekében a magyar kormány 2023-ban döntött úgy, hogy egy új hidat kell építeni. A költségvetési keretet akkor 44 milliárd forintban határozták meg magyar és uniós forrásokból, az európai hálózatfinanszírozási eszközön (CEF) keresztül.

Nemrég jelent meg az uniós közbeszerzési értesítőben a hídépítés tendere, amely szerint a Gubacsi vasúti híd és a csepeli Corvin csomópont közötti vasúti pálya kétvágányúvá alakul, de távlatilag a négyvágányos, villamosított kiépítés lehetőségét is garantálni kell. A közbeszerzés tartalmazza a biztosítóberendezés kiépítését is. A felsővezeték jövőbeli kiépítését előkészítve az oszlopalapokat is létrehozzák.

A tervek szerint legfeljebb 740 méter hosszú, 22,5 tonna legnagyobb tengelynyomású szerelvények maximum 40 kilométer/órás sebességgel haladhatnak majd át az új hídon.

Felszerkezetének tervezett hossza 493,6 méter, a fő eleme egy „kosárfüles” ívhíd lesz. Mivel a jelenlegi híd mellé épül az új, az odavezető vasúti síneket is meg kell építeni az új töltésekkel együtt. A projektet 36 hónapon belül kell megvalósítani.

A híd fontos szerepet tölt be, ugyanis a magyarországi kombinált árufuvarozás körülbelül 90 százalékát három budapesti terminál (BILK, Mahart Container Center, Metrans) kezeli, ebből a Mahartot és Metranst a Gubacsi vasúti híd szolgálja ki. Emellett a hazai autó- és akkumulátorgyárak számos beszállítója ezen keresztül jut alkatrészhez.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Kiszabadult a szélsőjobboldali szellem a palackból: Európában jól ismert üzenetekkel erősödik a „japán Trump”

Kiszabadult a szélsőjobboldali szellem a palackból: Európában jól ismert üzenetekkel erősödik a „japán Trump”

Az utóbbi évek alaposan átrajzolták Japán politikai életének valóságát. Az elmúlt 70 évben szinte folyamatosan kormányzó jobboldali Liberális Demokrata Párt (LDP) történelmi válságát éli, közben új formációk emelkednek fel. A helyzet 2025 novemberében forró lett Tokióban, amikor a kormányfő kijelentette, hogy a szigetország beavatkozna katonailag, amennyiben Kína megtámadná Tajvant. A mondatok súlyos feszültséghez vezettek, ám ennél is érdekesebb, hogy a miképpen hatott a szigetországban már egyébként is erősödő japán nacionalizmusra. Ennek legfőbb képviselője már okozott meglepetést választások során, ráadásul olyan politikai trendek törtek be az ország mindennapjaiba, amelyek máshol már jól ismertek lehetnek.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 5. 21:40
×
×
×
×